$
רכב

נגיף הקורונה

השפעת הקורונה: יתייקרו חלפים לרכב ורכבי ליסינג מיפן ומקוריאה

השפעת הנגיף הקטלני לא תורגש מיידית בשוק המכוניות הישראלי, אבל אם הוא ימשיך להתפשט בדרום קוריאה וביפן - שרכבים מתוצרתן פופולריים מאוד בישראל - תיתכן התייקרות בעשרות שקלים בחודש של דגמים כאלה ואחרים, בעיקר ללקוחות חברות הליסינג

תומר הדר 08:3425.02.20

השפעת הקורונה לא תורגש מיידית בשוק המכוניות הישראלי, אבל אם הנגיף ימשיך להתפשט בדרום קוריאה וביפן — שרכבים מתוצרתן פופולריים מאוד בישראל — תיתכן התייקרות של דגמים כאלה ואחרים, בעיקר ללקוחות חברות הליסינג.

 

 

מדובר כנראה בעשרות שקלים בחודש בליסינג. ההתייקרות של רכבים שנמכרים באולמות התצוגה תיעצר לפחות חלקית על ידי היבואנים ובסבסודם, כנראה עד סוף השנה. לעומת זאת חלקי החילוף לרכב, המיוצרים ברובם בסין, צפויים להתייקר כבר בחודש הבא. כך עולה מבדיקת "כלכליסט".

 

מכיוון ששוק הרכב בישראל נסמך על יבוא בכמויות גדולות בקווי אספקה ארוכים, לא צפוי מחסור בטווח הזמן הבינוני, אבל ייתכנו תנודות במחיר. בעיקר כי השוק המקומי מורכב ברובו מכלי רכב מתוצרת יפן ודרום קוריאה שהן כיום המדינות עם מספר הנדבקים בקורונה הגדול ביותר אחרי סין.

מפעל יונדאי בקוריאה. שיבושים בייצור בגלל פועלת שנדבקה מפעל יונדאי בקוריאה. שיבושים בייצור בגלל פועלת שנדבקה צילום: בלומברג

 

השבוע הודיעה יונדאי קיה העולמית על מקרה ראשון של עובדת במפעל שלה בקוריאה שלקתה בקורונה ועל שיבושים בייצור. מדובר במכוניות שאמורות להגיע לישראל באביב, בחודשים אפריל ומאי, כחלק מגל שני של מכוניות שמיובא לישראל בשנת 2020 (לאחר חיסול המלאי הגדול ששוחרר ממכס בדצמבר). במקרה של שיבושים בייצור במפעלי האם, תיתכן הפחתת כמויות לשוק הישראלי והמכוניות יתייקרו כתוצאה ממחסור במלאי.

 

בשוק החלפים מדובר בתמונה שונה: יבואני החלפים מדגישים כי המלאי שמצוי בידיהם עתיד להספיק רק עד סוף מרץ. בפועל מרבית היבואנים כבר פנו ללקוחות גדולים והודיעו כי צפויה התייקרות כבר בחודש הבא. מדובר בעיקר במוסכים ובחברות ליסינג.

 

הסיבה היא בין השאר שבניגוד לשוק הרכב שנשען על אירופה, קוריאה ויפן, שוק החלפים מתבסס על סין שנפגעה קשה מהמשבר. לפי הערכות, יותר מ־50% מהחלפים מיוצרים בסין וגם אלה שמיוצרים מחוצה לה, תלויים ברכיבים סיניים.

x