$
בארץ

פרסום ראשון

הושגה פשרה עם קצא"א - שתאפשר את הקמת הקו סגול של הרכבת הקלה

חברת קו צינור אירופה אסיה הגיעה לפשרה עם נת"ע, שלפיה קווי דלק יועתקו ממקומם בעלות של 20-30 מיליון שקל. קדמה לפשרה עתירה של קצא"א לבג"ץ בטענה שתכנון קו הרכבת בוצע בחוסר סבירות קיצוני

ליאור גוטמן 16:1419.02.20

חברת קצא"א (קו צינור אירופה אסיה) הגיעה בימים האחרונים לפשרה מול חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) על הצבה מחדש של חלק מקווי הדלק הלאומיים שחוצים את המדינה, מהלך שיאפשר את השלמת הקו הסגול של הרכבת העירונית בתל אביב. כך נודע לכלכליסט.

 

 

 

הפשרה בין הצדדים הגיעה לאחר שקצא"א נקטה באוקטובר האחרון בצעד נדיר של עתירה לבג"ץ נגד חברה ממשלתית בטענה שתכנון קו הרכבת בוצע תחת חוסר סבירות קיצוני, וזאת בשל מעבר תשתית בקרבת הרכבת.

 

על פי תוכניות פיתוח של משק הדלקים הארצי שהגישה קצא"א בביהמ"ש, חלק מהמסילה והמעבר ל"דיפו" (אזור החניה והטיפולים) של הקו הסגול עובר בסמוך לקו צינור דלק בקוטר 18 אינץ' "שאין לו תחליף והוא חיוני למשק האנרגיה של ישראל”. לטענת החברה קו זה מזרים "80% מהדלק הגולמי הנדרש לבתי הזיקוק בחיפה" ובנייה בסמיכות אליו מציבה "סיכון משמעותי לפגיעה בשלמותו" ומסכנת את משק האנרגיה של ישראל.

 

 

הקו הסגול הקו הסגול

 

בימים אלו משלימה נת"ע את הדיונים של תושבי כפר שלם שגם חלקם יושבים על תוואי הקו הסגול, זאת תחת הטענה שאי אפשר להזיז אותו לאף מיקום חלופי. הטענה הזו הוצגה גם בפני אנשי קצא"א, מה שהוביל לפתרון שאולי היה אפשר לחשוב עליו קודם - חברת הדלקים תזיז את קווי הדלק הארציים למיקום חדשה ובסביבת ההמושב בני עטרות, כך שהם יעברו מסביב לאזור הדיפו בסוג של מעקף ובעלות של 30-20 מיליון שקל. התוצאה: הקו הסגול יוכל לעבור בצד המזרחי שלו להליכי מכרז ובנייה מתקדמים, זאת מבלי להפגע או לעכב אף פרויקט.

 

איציק לוי, מנכ"ל חברת קצא"א איציק לוי, מנכ"ל חברת קצא"א

 

 

מקצא"א נמסר בתגובה: "החברה תומכת בכל פרויקטי התחבורה הלאומיים ומסייעת לקדמם. אנו מברכים את כלל הגורמים הרלוונטיים שהגיעו יחד עם קצא"א לפתרון ראוי ומוסכם, שיאפשר את קיום תוואי הרכבת הקלה, ללא פגיעה בלוחות הזמנים, תוך שמירה על ביטחון ובטיחות הציבור."

 

הקו הסגול הוא הקו השלישי שאמור לקום במטרופולין דן. זהו קו רכבת עילי באורך 29 ק”מ, עם קיבולת הסעה של כ־60 מיליון איש בשנה. הקמתו נאמדת בכ־9 מיליארד שקל, והפתיחה הלא רשמית מתוכננת ל־2026. הקו יחבר בין תחנת רכבת מרכז (סבידור) בתל אביב, הרחובות בן יהודה ואלנבי ומזרחה עד מחלף אלוף שדה בכביש 4, משם ירשם פיצול לשתי זרועות: הראשונה דרך בית החולים שיבא, רמת גן, קריית אונו וגבעת שמואל; השני לאורך כביש 461 בתחומן של הרשויות אור יהודה ויהוד־מונוסון ועד לקצה הזרוע בכביש 40, צומת בני עטרות. בקצה הקו מתוכננים מרכז תחזוקה לרכבות, ומרכז תחבורה הכולל מסוף אוטובוסים וחניון חנה וסע בן 2,000 מקומות חניה.

 

לאחר השלמתו העתידית של הקו הסגול, במרכז המדינה יעבדו שלושה קווים - השניים האחרים הם הקו האדום שיצא מפתח תקווה לבת ים ויעבור בתל אביב, והקו הירוק מחולון להרצליה. רשת זו תאפשר תנועה קלה בין מספר ערים במרכז המדינה. ביטול התוכנית הקיימת של הקו הסגול - או אפילו דחייה של כמה שנים בעבודותיו - היה עלול להשאיר את האזור הכי פקוק במדינה ועם שני קווים בלבד, לרבות חוסר יכולת לחבר את ערי הלוויין המזרחיות של תל אביב לתל אביב.

 

 

יו"ר קצא"א ארז חלפון יו"ר קצא"א ארז חלפון צילום: יח"צ

 

x