$
פייננשל טיימס
גג עמוד פייננשל טיימס חדש לבן

FT

סטארט־אפ טורקי למשלוחים ב־10 דקות גייס 38 מיליון דולר

ג'טיר מתחייבת להביא ללקוחות מטען לאייפון, מזון חתולים וקונדומים תוך זמן ממוצע של 10 דקות בלבד, ומתכננת לגייס עוד 100 מיליון דולר כדי להתרחב ללונדון, פריז, מקסיקו סיטי וסאו פאולו. הכלכלה הטורקית עדיין מתאוששת ממשבר הלירה

לאורה פיטל, פייננשל טיימס 08:3316.01.20

סטארט־אפ טורקי למשלוחים מהירים במיוחד גייס כמעט 40 מיליון דולר מקבוצת משקיעים, בהובלת יזם ההון סיכון ממוצא בריטי מייקל מוריץ.

 

 

 

ג'טיר (GETIR), שנוסדה באיסטנבול ב־2015 מאפשרת למשתמשים להזין מוצרים כמו גלידה, מטענים לאייפון, מזון חתולים וקונדומים במחיר סימלי עבור המשלוח ועם הבטחה לאספקת המוצר בזמן ממוצע של 10 דקות.

 

משמעות המילה ג'טיר בטורקית היא להביא. "אנחנו בעד דמוקרטיזציה של עצלות", אמר נזים סאלור (58), מייסד שותף בחברה. "זה כמו שיהיה לך משרת תמורת דולר או שניים". 

חברת המשלוחים הטורקית GETIR חברת המשלוחים הטורקית GETIR צילום: Youtube

 

תורמים מברזיל וטורקיה

 

ג'טיר משכה את תשומת ליבו של מוריץ בשנה שעברה, שהוא שותף בפירמת ההון סיכון סקויה (Sequoia Capital) הנחשבת להשקעה בטוחה. בין השקעותיו הקודמות דרך סקויה נמצאת גם חברה הודית שמתמחה במטבחי ענן.

 

בעקבות ביקורו במטה ג'טיר, מוריץ החליט להזרים 25 מיליון דולר באמצעות הקרן הפרטית שלו, קרנקסטארט ((Crankstart, שגם נותנת חסות לפרס בוקר — הפרס הספרותי החשוב ביותר בבריטניה. לדבריו, ההשקעה נעשתה דרך קרנקסטארט משום שטורקיה נמצאת "מחוץ לתחום הגיאוגרפי" של סקויה.

 

תורמים מברזיל וטורקיה השקיעו בג'טיר 13 מיליון דולר נוספים, מה שהביא את היקף הגיוס בסבב זה ל־38 מיליון דולר.

 

"הגישה של ג'טיר למורכבויות הכרוכות במשלוחי מזון היא ממתק טורקי שהוכן ממתכון מרענן ומרכיבים בלתי צפויים", כתב מוריץ בהצהרה כתובה שפרסם. ג'טיר פועלת באמצעות רשת של זכיינים שמתעסקים עם המשלוחים והחברה־האם עוסקת בבחירת המוצרים ותמחורם כמו גם שינועם למרכזי הפצה.

 

מאז הקמתה החברה התרחבה באופן מהיר, ובחודש שעבר ביצעה 1.5 מיליון משלוחים. בתחילת דרכה התמקדה החברה באינסטנבול בלבד, שם היא גם מתנסה כעת במשלוחי מזון. לאחרונה הרחיבה ג'טיר את שירותיה גם לאנקרה, איזמיר ושתי ערים נוספות במדינה.

בתום סבב הגיוס הראשון הכריזה ג'טיר כי תיערך לסבב נוסף במטרה לגייס עוד 100 מיליון דולר שינותבו להרחבת החברה גם לשווקים בינלאומיים. מטרת החברה היא להגיע לשווי של 500 מיליון דולר ולהתברג לרשימת הסטארט־אפים המצליחים בטורקיה.

 

ג'טיר מתכוונת להרחיב את פעילותה ללונדון עוד השנה, ובהמשך להגיע גם לסאו פאולו, פריז ומקסיקו סיטי. בשווקים אלה צפויה החברה למכור גם אלכוהול ומוצרי טבק, שאסורים למכירה מקוונת בטורקיה. "אנחנו מוכרים רק מה שחוקי", הדגיש סאלור.

 

היזם, שייסדר בעבר את BiTaksi, אפליקציית הנסיעות השיתופיות הגדולה בטורקיה, מאמין כי לג'טיר אין תחרות מבחינת מהירות זמני האספקה. זאת, אף שהבעלים של רשת חנויות הנוחות המסורתיות באקאלס, שמאפשרת ללקוחות משלוחים מהירים עד הבית, עשוי לחלוק עליו.

 

נקודת אור לכלכלה המקומית

 

"עשר דקות זה כל כך מהר עד שזה כמעט עכשיו", הסביר סאלור. "זה מהר יותר מאשר אם תלכו לקנות בעצמכם, אפילו אם יש ברחוב שלכם חנות".

 

סבב הגיוס המוצלח של ג'טיר מגיע על רקע שנה וחצי מאתגרות לכלכלה הטורקית, שעדיין מתאוששת ממשבר מטבע שמחק כמעט 30% משווי הלירה ב־2018.

 

"אני מקווה שהעניין בג'טיר יאיר מעט את השוק הטורקי", אמר מנכ"ל נומיס סקיוריטיז אלכס הם, שייעץ בסבב הגיוס הראשון של החברה. "אני לא יודע אם קיימים עוד 20 ג'טירים אחרים בטורקיה, אבל אני כן יודע שיש כמה יזמים סופר מוכשרים וכמה עסקים ממש מעניינים. קרנות הון סיכון שמעוניינות למצוא את הדבר החם הבא מתעוררים לתוך זה".

 

 

x