הלמ"ס: הציבור הרבה יותר פסימי לגבי שיפור במצב הכלכלי
בחודש האחרון של 2019 השתפר ב-4% מדד אמון הצרכנים לעומת נובמבר, אבל לגבי שיפור במצב הכלכלי במדינה עמד מדד זה על מינוס 21%, לעומת מינוס 18% חודש קודם
באחד ממדדי המשנה שמרכיבים את המדד – ציפיות צרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה - נרשמה החמרה למינוס 21% בחודש דצמבר, לעומת מינוס 18% בחודש נובמבר ולמינוס 12% בחודש ספטמבר. כלומר, הציבור יותר פסימי לגבי המצב הכלכלי ושל המדינה.
מנגד, מדד המשנה של ציפיות הצרכנים בנוגע לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית, הוא עמד על רמה של 8%, לעומת 5% בחודש נובמבר, כאשר בלמ"ס מציינים כי הוא שומר על רמה חיובית מאז נובמבר 2015, באופן המעיד על אופטימיות זהירה.
בקרב אלו שאינם מועסקים, הפסימיות נותרה גבוהה יותר, בשיעור של מינוס 23%, בדומה לחודש שקדם לו.
בקרב המועסקים חל שיפור, משיעור של מינוס 9% בחודש נובמבר, למינוס 4% בדצמבר. כמו כן ערך המדד בקרב האוכלוסייה הערבית (20%-) מצביע על פסימיות רבה יותר משל קבוצת האוכלוסייה היהודית (8%-).
בקרב חסרי תעודת בגרות עמד מדד אמון הצרכנים על שיעור שלילי של 15% (לעומת 21% בחודש שלפניו), בעוד שבעלי תעודת אקדמית רשמו שיעור שלילי של 4% (לעומת 9% בחודש שלפניו).
בנוסף, מדד המשנה שבוחן את הסבירות לחיסכון של משק הבית השתפר לשיעור שלילי של 11%, לעומת 21% בחודש נובמבר. גם בבחינת השינוי הצפוי במספר המובטלים, נמצא גם שיפור קל לשיעור שלילי של 16%, לעומת 20% בחודש נובמבר.
סקר אמון הצרכנים מתבצע מדי חודש בקרב בני 21 ומעלה. ככל שערך המדד נמוך יותר, הדבר מעיד על פסימיות רבה יותר בציבור. המשמעות של השיעור שלילי, הוא ההפרש בין שיעור הנשאלים שענו כי המצב הכלכלי שלהם ושל המשק ישתפר בעתיד, לבין אותו שיעור מבין הנשאלים שענו את התשובה ההפוכה.