הבטחות לחוד ומציאות לחוד: אסטון מרטין צפויה לוותר על הרכב החשמלי
לפני שלוש שנים הבטיחה היצרנית הבריטית על כוונתה לייצר ולשווק מכונית חשמלית, אך הדגם ראפיד E שהיה מיועד לשמש למטרה זו הפך למעין פרויקט לימודי של החברה; מדובר בהחלטה שצפויה לפגוע באסטון מרטין עם כניסת התקנות המחייבות בנושא זיהום הסביבה
אסטון מרטין צפויה לוותר על שיווק רכב חשמלי, כך מפרסמים אמצעי תקשורת בבריטניה.
- יצרנית רכבי היוקרה אסטון מרטין בתחזית קודרת: רווחי 2019 יחתכו כמעט במחצית
- המיליארדר ואיש המרוצים מקנדה לורנס סטרול יגיש הצעה לרכישת אסטון מרטין
- שיא חדש: האסטון מרטין של ג'יימס בונד נמכרה תמורת 6.4 מיליון דולר
בשנת 2017 הודיעה יצרנית מכוניות העל הבריטית על כוונה לייצר ולשווק מכונית חשמלית שתוצג "במהלך 2019" - אך שנת 2019 תמה ומכונית חשמלית אין באופק. על פי אותם פרסומים, הראפיד E, שהיתה אמורה להיות מכונית מנהלים ספורטיבית עתירת ביצועים הפכה למעין פרויקט לימודי של אסטון מרטין, שנועד לצרכי פיתוח ולא לשיווק לקהל הרחב. כלומר בפועל היצרנית "הרדימה" את הפרויקט בדיסקרטיות.
הפרסומים אודות ביטול שיווק הדגם החשמלי אינם מפתיעים: לפי פרסומי אסטון מרטין מלפני ימים ספורים בלבד, שנועדו ככל הנראה "לשכך" את תגובת המשקיעים לדו"חות החברה, צפויים רווחיה לצנוח בשיעור של 45% ביחס לשנת 2018. בהצהרה קצרה שפרסם היו"ר אנדי פאלמר, הוא ציין כי "שנת 2019 הייתה מאכזבת".
יש לציין כי בעוד שוויתור על פיתוח של מכונית חשמלית עשוי לקצץ את עלויות המו"פ של אסטון מרטין בטווח הקצר, בטווח הרחוק מדובר בהחלטה שתפגע ביצרנית הבריטית. כיום יצרני רכב המעוניינים לשווק מכוניות באירופה מחויבים לעמוד בתקנות איכות סביבה קפדניות. ואולם, מדובר רק בקצהו של קרחון: בעוד מספר חודשים ייכנסו לתוקף תקנות חדשות הנקראות CAFE -ראשי תיבות של CLEAN AIR FOR EUROPE - הקובעות כי ממוצע פליטת המזהמים לרכב חדש צריך לעמוד על 95 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר. לשם המחשה, ממוצע פליטת המזהמים של מכונית משפחתית עומד כיום על כ-100 עד 120 גרם. מכיוון שמדובר בממוצע בלבד, יצרני הרכב צריכים למכור כמה שיותר דגמים נקיים (חשמליים למשל) כדי לאזן את הממוצע של הרכבים המזהמים. במקרה של אסטון מרטין, יצרנית שמייצרת רק מכוניות ספורט בעלות מנועים עתירי נפח, מדובר בבעיה חמורה שתגביל את מכירותיה בעתיד.