OECD: ישראל וארה"ב - המדינות היחידות שרשמו צמיחה בתוצר וירידה בהכנסות ממסים ב-2018
לפי הדו"ח, 15 מדינות בארגון הציגו ב-2018 ירידה ביחס הכנסות מדינה-תוצר לעומת 2017. הכנסות המדינה ממסים ירדו ב-2018 בישראל לרמה של 31.1% תמ"ג לעומת 32.5% תמ"ג ב-2017
ישראל וארה"ב הן המדינות היחידות במערב שרשמו צמיחה נאה בתוצר וירידה בהכנסות ממסים לתמ"ג - כך עולה מהדו"ח השנתי של הכנסות המדינות של ארגון ה-OECD. לפי הדו"ח, 15 מדינות בארגון הציגו ב-2018 ירידה ביחס הכנסות מדינה-תוצר לעומת 2017, ובראש הרשימה ארה"ב (2.5%-) הונגריה (1.6%-) וישראל (1.4%-). אלא שבניגוד להונגריה, הכלכלות הישראלית והאמריקאנית צמחו ואף בקצב נאה באותה השנה.
- ה-OECD בתחזית קודרת לישראל: צמיחה של פחות מ-3% בשנתיים הבאות
- צמיחה מפתיעה של 4.1% ברבעון השלישי, בזכות רכישת כלי רכב וזינוק בהוצאות הממשלה
- שוק העבודה מצנן את השמחה מהתאוששות הצריכה והצמיחה
לפי הדו"ח, הכנסות המדינה ממסים ירדו ב-2018 בישראל לרמה של 31.1% תמ"ג לעומת 32.5% תמ"ג ב-2017 כאשר המשק כולו צמח ב-2018 ב-3.3% לעומת 2017. יחס הכנסות המדינה לתוצר הממוצע בארגון עומד על 34.3% מהתמ"ג, גבוה ב- 3.2 נקודות אחוז מישראל. המשמעות האופרטיבית היא כי אם ישראל רוצה להידמות לממוצע במערב, עליה לגבות עוד 41.6 מיליארד שקל. יחד עם זאת, ב-OECD מדגישים כי בשנת 2017, המצב היה הפוך: ישראל רשמה את הגידול המשמעותי ביותר בהכנסות ממסים ביחס לתוצר במערב לעמת 2016 (1.4%).
נתוני ה-OECD מאפשרים להתבונן על יחס הכנסות המדינה לתוצר ולהשוות בין המדינות (זו הסיבה שמתייחסים למשתנה הזה ביחס לתוצר ולא במונחים מטבעיים שאינם מאפשרים להשוות) כאשר התמונה אינה מפתיעה: בין השנים 2000 ל-2018 יחס הכנסות לתוצר גדל בממוצע בחצי נקודות אחוז במדינות המפותחות, כאשר רק ב-10 מדינות נרשמה ירידה וישראל ממוקמת במקום ה-4 בשיעורי הקיטון (3.8%-) אחרי אירלנד, ארה"ב ושוודיה. כאשר בוחנים את הנתונים בעשור האחרון בלבד (בין 2018-2008) התמונה לא שונה בהרבה: ירידה של 1 נקודת אחוז ומקום 5 בארגון.
עוד עולה מהנתונים כי ישראל מאוד חריגה בשני סוגים של מסים – בכוונים הפוכים. ראשית כל, משקל הפרשות סוציואליות מסך הכנסות ממסים בישראל נמוך מאד: רק 16% לעומת יותר מ-26% בממוצע ב-OECD - פער גדול של 10 נקודות אחוז. נקודה נוספת שמציינים כלכלני הארגון לגבי ישראל היא כי היא שייכת לקבוצה קטנה של מדינות מערביות (רק 7) בהן המעסיק מפריש יותר עבור העובד, מאשר העובד עצמו (מקום רביעי בארגון).
מנגד, ב-2018 משקלן של הכנסות ממסי נדל"ן ונכסים אחרים היוו 10% מסך הכנסות - כמעט כפול מהמשקל הממוצע בארגון - 5.6% בלבד (מקום שישי ב-(OECD).
נקודה נוספת שצריכה להוות גאווה למערכת המס הישראלית היא משקלם של מסים הקשורים לשיפור איכות הסביבה. הבשורה היא כפולה: ראשית כל, משקלם במערכת עומד על 9.5% מסך ההכנסות ומדרגת את ישראל במקום ה-6 בארגון. שנית, בניגוד לרוב מדינות המערב בהן משקל מסי איכות הסביבה ירד, ישראל משתייכת לקבוצה קטנה של 10 מדינות בהן המשק עלה (ב-1.5 נקודות אחוז).