בלעדי
משבר בענף האופנה? פוקס רוצה למכור לכם המבורגרים וקפה
בעל הקבוצה הראל ויזל במגעים להקמת שותפות עם האחים ירזין, המסעדנים שייסדו את רשת מוזס ומחזיקים ברשת טוני וספה. ינסו להביא ארצה את סטארבקס ואת רשת הבורגרים הניו–יורקית שייק שאק
הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס, סימן את ענף המזון כיעד הבא. ויזל במגעים להקמת שותפות בתחום עם האחים ארי ויורם ירזין, מסעדנים ותיקים בענף שבבעלותם מסעדות מצליחות כמו טוני וספה, קפה איטליה, עד העצם ועוד, בכוונה להביא לארץ מותגים בינלאומיים בתחום המזון המהיר - ובהם סטארבקס ושייק שאק.
האחים ירזין היו מחלוצי רשתות ההמבורגר בישראל וייסדו את רשת מוזס, שנמכרה לפני מספר שנים לקבוצת BBB. יורם ירזין אישר את המגעים עם ויזל ואת בדיקת הזיכיונות, אך ציין שעדיין מדובר בשלב מקדמי ושאין ודאות לקבלת הזיכיונות.
קראו עוד בכלכליסט:
- מסע ההתרחבות של פוקס מגיע לאירופה
- על הפרק בפוקס: מדיניות תגמול חדשה לנושאי המשרה
- חג הפסח ואיחוד פעילויות הקפיצו ב-40% את רווחי פוקס
הדוכן הפך לרשת
השלושה החלו לבדוק אפשרות לקבלת זיכיון לסטארבקס, רשת הקפה שנכשלה בישראל לפני 20 שנה. השיקול להבאתה מחדש הוא שהרשת שינתה את פניה מאז, שידרגה את סוגי הקפה והרחיבה את מגוון המאפים והמזון, בניגוד לעבר הרחוק שבו סטארבקס שימשה בעיקר לקפה טייק־אוויי. גם הגידול המשמעותי במספר התיירים המגיעים לישראל ורגילים לסניפי הרשת מוסיף לאטרקטיביות.
הראל ויזל צילום: שוקה כהן
במקביל נבדקת אפשרות לקבלת זיכיון לרשת ההמבורגרים האמריקאית שייק שאק (Shake Shack), אחת הרשתות הלוהטות כעת בניו־יורק. הרשת מוכרת המבורגרים עם תוספות ורטבים מושחתים, לצד תפריט מילקשייקים מגוון - סימן היכר שאולי לא יעלה ארצה אם הרשת תהיה כשרה.
שייק שאק הוקמה על ידי דני מאייר, שהחל כמוכר נקניקיות גורמה בדוכן זמני בפארק מדיסון, שזכו לפופולריות גדולה. בשנת 2004 הוא פתח את רשת ההמבורגרים, שמאז הספיקה לצמוח לכ־200 סניפים - 130 סניפים בארצות־הברית ועוד 70 סניפים בחו"ל. בכל המיקומים, הרשת מאופיינת בתורים ארוכים בכניסה.
רשת שייק שאק צילום: שאטרסטוק
המטרה: פיזור סיכונים
הרצון של ויזל להיכנס לתחום חדש שלא פעל בו עד כה, הוא חלק מאסטרטגיה שגיבש ומטרתה פיזור סיכונים והקטנת התלות של הקבוצה בענף האופנה, שסובל מחולשה עולמית - זאת למרות היותה של פוקס קבוצת האופנה המצליחה בתחומה בארץ. בנוסף, ויזל זיהה שינוי בהרגלי הצריכה של הציבור שמגדיל את תדירות האכילה מחוץ לבית, גם על חשבון הרכישות ברשתות השיווק - שלראשונה מזה עשור לא הראו השנה צמיחה.
בשנים האחרונות ניכרים הרצון של ויזל ליצור עוד "רגליים" לקבוצה והיכולת שלו לזהות טרנדים מתהווים, כמו טרנד אופנת הספורט שהשתלט על אופנת הרחוב היומיומית (ולהביא לארץ לפני כולם מותג כמו פוט לוקר או לקבל את פעילות נייקי בארץ). הוא גם נכנס לראשונה לתחום התינוקות עם רכישת רשת שילב ולתחום כלי הבית עם פוקס הום.
לשותפות בין ירזין וויזל יש מקדם כוח נוסף ‑ העובדה שהפוד קורט (מתחם המזון) המסורתי בקניונים עובר מהפך גם בעיצוב וגם בסוג האוכל. קניון עזריאלי בתל־אביב סיים לאחרונה שיפוץ מסיבי של המתחם, כולל החלפת חלק מהזכיינים, וקניון רמת אביב, שיתחדש בעוד קומה, גם יקים מחדש מתחם מזון בהתאמה למיצוב היוקרתי של המקום.
בנוסף, נראה כי שטחי האופנה בקניון מצטמצמים, בין השאר בגלל נפילה של רשתות כמו הוניגמן, דיסקרט, זברה וכו', בעוד שטחי ההסעדה גדלים. ויזל יוכל לנצל את קשריו כשוכר הגדול ביותר בקניונים בישראל, להכניס את המותגים החדשים בתחום המזון ולהשיג לוקיישנים מעולים.
לא רק מותגי אופנה
פוקס, שנסחרת בבורסה בתל־אביב, הפגינה את הביצועים הטובים ביותר מבין רשתות האופנה הנסחרות (גולף וקסטרו). היא סיימה את הרבעון השני של השנה ברווח נקי של 58 מיליון שקל לעומת 41.1 מיליון ברבעון המקביל אשתקד, כאשר המכירות ברבעון עלו ל־647 מיליון שקל לעומת 432 מיליון ברבעון המקביל.
קבוצת פוקס מפעילה 17 מותגים שונים, רובם בינלאומיים (ובהם אנתרופולוג'י, אורבן אאוטפיטרס, צ'ילדרן פלייס, מנגו, אמריקן איגל ועוד). ויזל השכיל לא להישען רק על מותגים מקומיים ולא רק על אופנה נטו, מה שהפך אותו לקבוצת הקמעונאות הגדולה והמצליחה בארץ, וכאמור גם לשוכר הגדול ביותר - מה שמאפשר לו עמדת כוח מול הקניונים ותנאי שכירות משופרים.