"רשות התעופה בארה"ב נכשלה בבחינת הבואינג 737 מקס"
כך קובע צוות בינלאומי של רגולטורים שנשכר על ידי ה-FAA כדי לבחון את התהליכים שהובילו לשתי התאונות האוויריות באתיופיה ואינדונזיה שבהן נהרגו 346 בני אדם. הצוות בחן את אישור המערכת נגד הזדקרות שהיתה מעורבת בתאונות, ומתח ביקורת על תהליכי העבודה ברשות ועל המחסור בכוח אדם שהקשה לפקח על בואינג
צוות של רגולטורים בינלאומיים לבטיחות אווירית (JATR) מותח ביקורת חריפה על הבחינה שערכה רשות התעופה הפדראלית (FAA) למערכת נגד הזדקרות במטוס בואינג 737 מקס לפני שתי התאונות שבהן היה מעורב המטוס באתיופיה ובאינדונזיה - כך מדווחת סוכנות רויטרס. בשתי התאונות שהתרחשו בחודש מרץ השנה ואוקטובר בשנה שעברה נהרגו 346 נוסעים ואנשי צוות.
- מטוסי ה-737 מקס יחזרו לטוס? לא ממש בקרוב
- "התוכנה הבעייתית של הבואינג 737 מקס פותחה ע"י מהנדסים שמרוויחים 9 דולרים לשעה"
- "הרגולטורים ידעו כי השיטה לייצוב מטוס הבואינג 737 מקס היא בעייתית"
לאחר התאונות אמר מנכ"ל בואינג דניס מוילנבורג כי המערכת נגד הזדקרות (MCAS( הופעלה בטעות בשתי הטיסות שהתרסקו: "טייסים אמרו לבואינג שהפעלה שגויה של מערכת ה-MCAS יכולה להכביד עוד יותר על המטוס במצב שהעומס עליו בין כה וכה גדול".
בביקורת של צוות הרגולטורים, שהוזמנה על ידי אנשי ה-FAA באפריל, צוינו בין היתר נקודות מוצא שגויות של בואינג בעיצוב המטוס ותהליכי עבודה שבוצעו בצורה לא נכונה. זאת ועוד, נקבע כי "המערכת נגד הזדקרות לא נבדקה כראוי כפונקציה שלמה ואינטגרטיבית במסמכים שהוגשו לבחינת ה-FAA". על פי הצוות, מחסור בתיעוד נרחב אודות פיתוח המערכת הקשה להבין אם היא כן עמדה בכל תנאי הבטיחות הדרושים.
הדו"ח פורסם בעוד רגולטורים ברחבי העולם ממשיכים לבחון את שינויי התוכנה והתיקונים שבוצעו על ידי בואינג, ואמורים להביא בסופו של דבר לחידוש פעילות מטוסי המקס. המטוס הנמכר ביותר של בואינג מקורקע ברחבי העולם מאז ההתרסקות שאירעה באתיופיה ב-10 במרץ. חברות תעופה אמריקאיות מובילות, בהן סאות'ווסט איירליינז ואמריקן איירליינז, דחו בינתיים את מועד החזרה לשירות של המטוס מדגם זה עד ינואר.
בטיוטת ההמלצות של ה-JATR נאמר גם שההליך שבמסגרתו דורשת רשות התעופה הפדראלית אישורים מיצרניות המטוסים השונות טעון רפורמה משמעותית כדי לוודא שיושג פיקוח נאות על הבטיחות. הדוח של אנשי הצוות מצביע גם על כוח האדם המוגבל של ה-FAA שאמור היה לפקח על מילוי הדרישות שהוצבו בפני בואינג, ונאמר בו שהיה "מספר לא מספק של מומחים מטעם ה-FAA" שהיה מעורב באישורו של ה-737 לטיסה.