מטוסי ה-737 מקס יחזרו לטוס? לא ממש בקרוב
הדגם מקורקע מזה ארבעה חודשים לאחר שתי התרסקויות שהביאו למותם של 346 בני אדם; למרות שהיצרנית בואינג מבצעת בו תיקונים, הודיעו חברות התעופה סאות'ווסט ואמריקן, שהחליטו ללכת בעקבות יונייטד איירליינז שהוציאה את מטוסי המקס מלוח הטיסות עד נובמבר; ספקות גם בריאן אייר
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
חזרתו המהירה של מטוס הבואינג 737 מקס לשחקים הוטלה בספק נוסף השבוע לאחר שחברות תעופה שונות אותתו שאינן מתכננות לחזור ולהפעיל אותו בזמן הקרוב. המטוסים מדגם זה קורקעו לאחר שהיו מעורבים בשתי תאונות בהן נהרגו 346 בני אדם, והיצרנית בואינג אף הודיעה אתמול (ו') כי היא נאלצת לבצע הפרשה חד פעמית של 4.9 מיליארד דולר לשם תשלום פיצויים - הפרשה שצפויה למחוק את רווחיה בדו"חות הקרובים.
- בואינג: הפרשה חד פעמית של 5 מיליארד דולר בעקבות קרקוע ה-737 מקס
- התרסקות: משלוחי בואינג ירדו ב-37%, איירבוס בדרך לעקוף אותה בשוק המטוסים
- שתי התרסקויות הספיקו לחברת תעופה סעודית כדי לוותר על בואינג ולעבור לאיירבוס
לאחר שיותר מארבעה חודשים עברו מאז קרקועו של צי מטוסי המקס על ידי רשויות הרגולציה, חברות התעופה סאות'ווסט ואמריקן, שתיים ממפעילות הגדולות בארה"ב של דגם זה, החליטו ללכת בעקבות יונייטד אירליינז שהודיעה על הוצאת מטוסי המקס מלוח הטיסות שלה עד נובמבר.
ריאן אייר, חברת הגדולה באירופה לטיסות קצרות, הודיעה גם היא שהיא מתכננת לצמצם את תוכניות ההתרחבות שלה שהסתמכו על הגעתם של מטוסי מקס חדשים, ושכתוצאה מכך היא מתכוונת גם להפסיק את פעילותה בכמה משדות התעופה המשמשים אותה כיום. אך מייקל אולירי, מנכ"ל החברה, אמר ביום שלישי שהוא נותר מחויב להפעלת מטוסים מדגם זה: "תיארנו אותם כמשני משחק, והם עדיין כאלה. אבל אנחנו עדיין פועלים תוך אי ודאות, ואין לנו שום ערובות לגבי ההמשך".
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
על פי אחד הדיווחים בנושא, מטוסי המקס אף עשויים שלא לחזור לפעילות עד השנה הבאה, בעוד בואינג פועלת לתיקון שני פגמים תכנוניים שגרמו לשתי התרסקויות בשנה החולפת. המטוס הנמכר ביותר של בואינג, ממנו הוזמנו כ-5,000 יחידות מרחבי העולם, קורקע לאחר שמטוס מסוג זה של חברת אתיופיאן איירליינז התרסק בחודש מרץ ליד אדיס אבבה וגרם למותם של 157 האנשים שהיו על סיפונו, ומטוס נוסף של חברת ליון אייר האינדונזית התרסק באוקטובר והביא למותם של 189 איש.
עוד התברר השבוע ששיקום אמונם של הנוסעים במטוס יכול לקחת אף יותר זמן מתיקון הפגמים הטכניים שלו. קרובי נוסעים שנהרגו בטיסה של אתיופיאן אמרו השבוע לקונגרס שבואינג התמקדה ברווחים "על חשבון חיי אדם". פול נג'ורוגה, שאיבד חמישה מבני משפחתו בהתרסקות, אמר לקונגרס שללא שינוי, "עוד מטוס יתרסק ויהרוג אותי, או אתכם".