הברקה גאונית שמתלבשת על קצה הנעל
בעולם שופע חידושים קשה מאוד להמציא ממקום של אין מוחלט. לירון ג'ינו וחגית אמסטרדם חידשו בגדול בשטח פצפון שנשאר "פנוי" על הנעל הפופולרית הידועה בכינוי 'מגף אוסטרלי' (בלנדסטון BlundstoneTM).
פאנסטונז Funstonze הוא שמו של סטארטאפ המחבר בין עולמות האופנה והפרסונליזציה. מוצר הדגל הראשון של הסטארטאפ הוא סדרת אקססוריז מתחלפים לנעליים (חמודים ויפים במיוחד), ובפרט למגפיים האוסטרליים הפופולריים, שמקשטים את הגומי של הנעל ונותנים לה מראה אופנתי וכיפי, עם טוויסט אישי אשר ניתן להחלפה בקלות לקבלת מראה משתנה. המוצר כבר רשום כפטנט בישראל ונמצא בתהליכי רישום במדינות אחרות, ואף הוגש לרישום כעיצוב.
בעלות המיזם - לירון ג׳ינו, מעצבת תעשייתית ויזמית, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, וחגית אמסטרדם, קיבוצניקית לשעבר המתגוררת בלונדון, בעלת רקע עשיר בפיתוח עסקי גלובלי, מספרות על לידתו של הרעיון מתוך "זיהוי של מגמה הולכת ומתחזקת בעולם האופנה, מגמת הפרסונליזציה, העיצוב האישי, שנותנת מענה על הצורך ההולך וגובר לביטוי אישי ומהווה כיום את אחת המגמות הבולטות ואחד ממנועי הצמיחה הדומיננטיים בתעשיית האופנה".
ג'ינו ואמסטרדם לקחו בחשבון הערכות על פיהן כ- 25% מהנעליים הנרכשות כיום אונליין, כוללות התאמה אישית מסוג כלשהו וכי יחד עם הצמיחה המתמדת והגבוהה בשווקי ההנעלה והאקססוריז, והנתון שאחד מכל שלושה-ארבעה ישראלים נועל מגפיים אוסטרליים, נראה כי נפתח עבורן תחום שבו אפשרויות הצמיחה הן רבות ומהירות.
בתהליך האפיון של המוצר שפיתחו, הגדירו ג'ינו ואמסטרדם שילוב של פשטות בשימוש, נוחות, עמידות, החלפה קלה, אסתטיות, ואי גרימת נזק לנעל עצמה. כך הגיעו לפתרון של קישוט עם תפס מגנטי דק ולא מורגש שנצמד בקלות לצד הנעל. במקרה של מגף אוסטרלי, הקישוט מתלבש על הגומי בצד הנעל. הקישוטים מגיעים במגוון גדול של צבעים ודוגמאות כמו מדבר, פרחים, פיצות ועוד, וניתן להחליף ביניהם ובעצם, לתת בכל יום מראה אחר לנעל.
כבר בתחילת הדרך, בשלב התכנון, הייצור והשיווק של המוצר, היו ברורים להן שני דברים חשובים: אם המוצר יצליח, ללא הגנה על הקניין הרוחני יש סבירות גבוהה שיעתיקו את המוצר. בנוסף, לקראת קיום שיתופי פעולה עסקיים עם חברות אחרות, נכס של קניין רוחני יעניק יתרון עסקי ברור. מסיבה זו אף הקצו תקציב ייעודי לנושא במסגרת התכנון העתידי של העסק. אמסטרדם מדגישה שהן מציינות את קיומו של הפטנט באופנים שונים וכי "אין ספק שהדבר מסייע לנו להאיץ תהליכים ושיתופי פעולה עיסקיים”.
לאור פוטנציאל ההעתקות העצום בתחום אביזרי האופנה, נשאלת השאלה איך בונים אסטרטגיית קניין רוחני נכונה למיזם כזה? ג'ינו מתייחסת למורכבות של תחום הקניין רוחני שהכתיבה התייעצות עם אנשי מקצוע שידעו לבנות אסטרטגיה מדוייקת עבור הצרכים של העסק הצעיר, שידעו להמליץ על התהליך הנכון, הבקשות שכדאי להגיש והמדינות שכדאי להגיש בהן, תוך הסתכלות רחבה גם על מגוון ההשלכות בפן העסקי.
היא מסבירה למה הכוונה: "אצלנו יש חשיבות לא רק לאופן השימושי של המוצר אלא גם לצורה החיצונית שלו, שתואמת לצורת הגומי בנעליים, ולכן הומלץ לנו בנוסף לפטנט לרשום גם עיצוב. היה לנו חשוב למצוא אנשי מקצוע קפדניים ויסודיים, אך גם בעלי יכולות יצירתיות גבוהות. זה בא לידי ביטוי לדוגמא בכך שהפטנט שלנו מכסה לא רק את המוצר בדיוק כפי שהוא כיום אלא הוא מכסה בנוסף גם עוד גרסאות עתידיות ומקבילות, וזאת על מנת להעניק למוצר הגנה הרמטית".
באמצעות משרד עורכי הפטנטים ריינהולד כהן, נרשם פטנט ראשון בישראל ואף נרשם מדגם בסין. ג'ינו מדגישה, כי הן בחרו להגיש קודם כל בישראל מכיוון שישראל מהווה שוק מאוד מרכזי של קהל היעד "ידענו גם שאת הפיילוט הצרכני הראשון עבור המוצר נפתח בישראל" ומוסיפה, כי המגמה כעת היא לערוך רישומים נוספים לפטנטים ומדגמים בזירה הבינלאומית, על מנת להבטיח את זכויותיהן מול המתחרים.
חזרה לערוץ הפטנטים והקניין הרוחני >>