עתירה לבג"ץ: להפסיק את ההעדפה הפסולה של דואר ישראל
מהעתירה עולה, כי המדינה, באמצעות מינהל המכס יצרה לחברת דואר ישראל "מסלול בלתי חוקי", ביבוא, הפוטר אותה מבדיקות ממשיות, הנדרשות מכל העוסקים ביבוא שאינם חברת דואר ישראל
על רקע כניסתה של חברת אמזון לפעילות בישראל והצפי לעלייה בכמות החבילות שייכנסו לישראל, שברובן הגדול יגיעו דרך דואר ישראל, עתרו הבוקר (ד) ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בשיתוף עם איגוד לשכות המסחר לבג"ץ נגד שר האוצר, שר התקשורת, ורשות המסים (מינהל המכס). העותרים דורשים מבית המשפט שיורה למדינה להפסיק את העדפתה הפסולה של חברת דואר ישראל ו"להחיל ולאכוף גם עליה באופן שוויוני את קיום הדרישות החוקיות ביבוא, על פי פקודת המכס ודיני היבוא".
- דואר ישראל יפיץ את החבילות של אמזון בארץ
- פדקס: לא נשנע יותר חבילות של אמזון דרך האוויר בארה"ב
- המבקר על המחדל בדואר: תורים ארוכים, שירות ירוד וחבילות נעלמות
העתירה הוגשה על ידי עו"ד שמואל גרוסמן ועו"ד רועי גלעד, ועו"ד שלומי לויה, סמנכ"ל משפט באיגוד לשכות המסחר, בטענה כי מדינת ישראל, באמצעות מינהל המכס יצרה לחברת דואר ישראל "מסלול בלתי חוקי", ביבוא, הפוטר את הדואר מבדיקות ממשיות, הנדרשות מכל העוסקים ביבוא שאינם חברת דואר ישראל. העותרים טוענים לאפליה בין הדואר לבין יבואנים, סוכני מכס, חברות שילוח בינלאומי, וחברות בלדרות.
חברת דואר ישראל היא חברה ממשלתית, בבעלות ובשליטה של מדינת ישראל. בעתירה נטען כי יעודה על פי חוק הדואר הוא מתן שירותי דואר וטיפול בדברי דואר כהגדרתם בחוק הדואר, כלומר, משלוח של חבילות אישיות במגבלות של משקל ושווי כספי, כשהן מועברות בין בתי דואר בעולם, בכפוף לכך ש"שירותי הדואר" הם אמיתיים ואינם מסווה ליבוא של טובין עליהם חלות דרישות החוקיות ביבוא.
על פי העתירה, חברת הדואר פועלת בהיקפים גדולים, שהולכים ומתרחבים, בתחום הסחר הבינלאומי, יבוא והפצת סחורות, מוצרי צריכה ופעילויות נלווית, אך בעוד שהמדינה, באמצעות מינהל המכס, אוכפת על כל העוסקים ביבוא את הדרישות החוקיות הנדרשות כדי להבטיח את השימוש בסחורה מיובאת, ותשלום מיסי היבוא, את דואר ישראל היא פוטרת מדרישות אלו.
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה בחברתנו. כשתתקבל נלמד אותה ונגיב בהתאם בערכאות המשפטיות".