$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

המהלך שעשוי לגנוז בניית אלפי דירות בשדה התעופה בהרצליה

מול התוכניות להקמת מגדלי מגורים של 10,000 דירות שמקדמת הותמ"ל, קמה חומה של מתנגדים. בראשה המועצה לשימור אתרים הדורשת להפוך את השטח לפארק בשל ערכיו ההיסטוריים, ועיריית הרצליה שדורשת פתרון לתשתיות כמו תחבורה

שלומית צור 06:4923.09.19

פארק עירוני או יחידות דיור? השאלה הזו מובילה מאבק בין כמה רשויות בשטח שדה התעופה בהרצליה.

 

בצד אחד הותמ"ל - הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור, המקדמת תוכנית להקמת שכונת מגורים בת יותר מ־10,000 יחידות דיור במתחם. מול הוועדה מגישים כמה גופים התנגדויות, בהם המועצה לשימור אתרים, עיריית הרצליה ותושבים הפועלים לשימור סביבתי והיסטורי.

 

  

במועצה לשימור אתרים דורשים לשמר את שדה התעופה הרצליה על רקע ערכים היסטוריים, ולהסב אותו לפארק עירוני. גורם בכיר בעיריית הרצליה מסר כי "במידה שההתנגדות תתקבל, העירייה תברך על כך שלא ניתן יהיה לממש תוכנית שראש העירייה משה פדלון מתנגד לה לבניית יותר מ־10,000 יחידות דיור ברובע שדה התעופה".

מימין: ראש עיריית הרצליה משה פדלון, המתכננת הראשית של הותמ"ל דקלה פרסיקו, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון מימין: ראש עיריית הרצליה משה פדלון, המתכננת הראשית של הותמ"ל דקלה פרסיקו, מנכ"ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון צילומים: עמית שעל, אלכס קולומויסקי, חן לאופולד

 

בעד ונגד תוכנית השימור

 

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב הפקידה בחודש יולי האחרון להתנגדויות הציבור את תוכנית השימור של הרצליה, הכוללת רשימה של 70 מבנים ואתרים ברחבי העיר, כולל שחזור של כמה מהם. את התוכנית יזמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והאתרים שנכללו בתוכנית נבחרו בקפידה, מתוך רשימה של 150 אתרים בסך הכל. התוכנית מבוססת על סקר אתרים עירוניים שנעשה בתחילת שנות האלפיים, ושאליו נוספו אתרים נוספים במהלך השנים.

 

במסגרת ההתנגדויות לתוכנית הגישה המועצה לשימור אתרים התנגדות לוועדה המחוזית, ובה נטען כי יש לשמר את שדה התעופה בעיר, שאינו נכלל ברשימת אתרי השימור.

 

"מתחם שדה התעופה, שבו הוקמו למעשה חיל האוויר הישראלי ומערך הנ"מ, שתפקדו כמערך הגנה אווירי חלוצי בארץ בעל תפקיד מכריע במלחמת העצמאות", כתבה מנהלת מחוז תל אביב במועצה לשימור אתרים תמר טוכלר בהתנגדות. "להם פוטנציאל התחדשות עירונית מן המעלה הראשונה, בעצם הפיכתם לפארק עירוני שימשיך את פארק הבאסה, בדומה ל־Templehof park בברלין. כמו גם שדה התעופה הישן במרכז העיר קיטו באקוודור שהיום משמש כפארק ציבורי ומבני הטרמינל הישנים בו הוסבו למשרדים, שדה התעופה הישן בעיר התחתית בדנוור קולורדו, שהיום משמש לצורכי הקהילה ועוד".

 

בהתנגדות נוספת שהגישו תושבי העיר הפועלים למען שימור ערכיה הסביבתיים וההיסטוריים של העיר, באמצעות עו"ד אילן שלגי, צוין גם כן כי שדה התעופה ההיסטורי, שממנו יצאה טייסת הקרב הראשונה 101 בפיקודו של סא"ל מודי אלון, במטרה למגר את התקפות האוויר של המצרים, ראוי לשימור.

 

 

שדה תעופה הרצליה שדה תעופה הרצליה צילום: עמית שעל

 

עוד צוין בכתב ההתנגדות כי לשדה התעופה ערך תרבותי חברתי וקשרי גומלין עם הקהילה הכוללים אזור תצפית על פעילות אווירית, לימודי תעופה במרכז הבינתחומי, פעילות טייסת 101 בהתנדבות לילדים עם צרכים מיוחדים, חוגי ילדים ונוער". כמו כן הוזכרה בהתנגדות אף "התלהבות רבתי מצד ילדים, הורים וסבים", מפעילות שדה התעופה.

 

בנוסף, התנגדויות רבות הוגשו על ידי בעלי נכסים פרטיים שנכללו בתוכנית השימור, שרבים מהם בניינים למגורים, הממוקמים ברחובות סוקולוב, הנדיב ובני בנימין במרכז העיר, בטענה כי הם נפגעים מהתוכנית. חלקם טוענים כי אין הצדקה להכללתם ברשימת השימור ודורשים להסרתם מהרשימה, וחלקם תומכים בתוכנית, אך טוענים כי הם נפגעים ממנה ועל כן יש לבצע בה שינויים כלכליים.

 

עו"ד עודד ישראלי, המתמחה במקרקעין ומייצג חלק מהמתנגדים, הסביר כי תוכנית השימור אינה כלכלית ואין בה כל תמריץ לשינוי הנדרש בנכסים. "היעדר תמרוץ שיביא את בעלי הנכס למימוש התוכנית, הוא פגם של ממש בתוכנית שיש לתקנו", מסר ישראלי. "גם הענקת זכויות בנייה כפיצוי על הכללת נכס בתוכנית השימור אינה מהווה תרופה לפגיעה הקשה מהתוכנית, בעיקר כיוון שמימוש הבנייה מותנה במגבלות רבות, כגון איסור הוספת קומות רבות, מגבלת קווי בניין, מגבלת בניית חניונים ועוד מגבלות שהופכות את מימוש זכויות הבנייה ללא כדאי".

 

בעלי הנכסים מבקשים לתקן את התוכנית בין היתר כדי לאפשר להם להוסיף קומות ולבנות במגרשי השימור עצמם, ולהסיר מגבלות נוספות שנקבעו בתוכנית. "יש ללמוד לקח מערים סמוכות שבהן אושרה תוכנית שימור לפני שנים רבות, אבל למרבה הצער עד היום מתנהלים הליכים משפטיים בין בעלי הנכסים לעיריות בסוגיית הפיצוי בגין תוכניות השימור", הוסיף ישראלי. "יש להימנע ככל האפשר מפגיעה בבעלי הנכסים, לגבש עבורם סל תמריצים ופיצויים נדיב, כדי שהיה טעם במימוש התוכנית".

 

בשנים האחרונות מקודמת בותמ"ל תוכנית להקמת שכונת מגורים בת יותר מ־10,000 יחידות דיור במקום שדה התעופה שאמור להתפנות, ואף נבחנות חלופות להעתקתו לאזור חדרה ועמק חפר. רק באוגוסט האחרון הופקדה תוכנית "קריית המסלול" ל־1,600 יחידות דיור ראשונות במתחם.

 

עם זאת, בכמה הזדמנויות הודיע ראש עיריית הרצליה משה פדלון כי לא יאפשר הוצאת היתרי בנייה לשכונות חדשות בעיר, ובפרט במתחם שדה התעופה המתפנה, כל עוד אין מענה לתשתיות לאומיות כגון תחבורה, ניקוז ועוד. גם תוכנית המתאר שקידמה העירייה צמצמה משמעותית את היקף התוכניות המקודמות בותמ"ל. מנגד, בותמ"ל ממשיכים לקדם את התוכנית במרץ.

 

מועד פינוי השדה נדחה

 

שדה התעופה הרצליה הוא שדה פעיל, שהוקם טרם קום המדינה. השדה סומן בתמ"א 15 משנת 2000 כשדה תעופה בשימוש בדרגה 4 המיועד לענות בעיקר על הביקושים לטיסות מסחריות, טיסות שכר, טיסות פרטיות וחקלאיות, וכיום משמש השדה כשדה התעופה העיקרי בישראל לתעופה כללית. ב־2009 החליטה המועצה הארצית לגרוע את השדה מתוך תמ"א 15 ולקבוע אותו כשדה זמני כדי לתכנן את השטח שלו מחדש. עם זאת, מועד פינוי השדה נדחה כמה פעמים, ולפני כשנה החליטה המועצה הארצית להאריך את תוקף השדה בשלוש שנים נוספות.

 

בהתאם להוראות תמ"א 15/ב נקבע, כי תוקפה של התוכנית יפקע לפי המוקדם מבין המועדים הבאים: עם אישור תוכנית פיתוח לתכנית מאושרת למגורים, תחילת עבודות בשטח לצורך מימוש תוכנית למגורים או מתן היתר ראשון לפי תוכנית למגורים, או עם קבלת רישיון הפעלה לשדה תעופה חלופי לתעופה כללית.

 

מהותמ"ל נמסר כי "התוכנית למגורים בתחום שדה התעופה הרצליה תופקד בשבועות הקרובים לעיון הציבור, וכל ההתנגדויות שיוגשו ייבחנו לעומק ויקבלו מענה. זאת תוך שמירה על האיזון הן בין צורכי הפיתוח של מטרופולין תל אביב והן מול צורכי שימור וקיימות".

 

מעיריית הרצליה נמסר כי "תוכנית השימור של העיר הרצליה נערכה בצורה מקצועית וקפדנית, מתוך תפיסת חשיבות השימור האדריכלי של מבני העבר שהנם בעלי ערך היסטורי וערכי, לעיר הרצליה בפרט ולמדינת ישראל בכלל. ההתנגדויות לתוכנית יידונו במסגרת החוק וייתכן ויחולו בה שינויים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x