ועידת לונדון
כמה שבורה הפרטיות ברשת? הפיד יודע הכל לפני המשפחה
מנהלת הפיתוח העסקי בחברת Kape שעוסקת במוצרי הגנת פרטיות, שירונה פרתם, הציגה בוועידת Mind The Tech של כלכליסט בלונדון שורה של מקרים בהם הופקר ונחשף מידע אישי של גולשים
שירונה פרתם, מנהלת פיתוח עסקי בחברת Kape, יודעת שהעולם הדיגיטלי מאוד לא בטוח; היא סיפרה ב-Mind The Tech, ועידת הטכנולוגיה והחדשנות של כלכליסט בלונדון עד כמה המידע האישי של המשתמש חשוף ברשתות החברתיות.
- החזון של Trax: סופרמרקט במציאות מוגברת
- 500 יזמים ומשקיעים בריטים וישראלים בוועידת הטכנולוגיה והחדשנות של כלכליסט בלונדון
- "מלחמת הסחר לא תחלוף במהרה, וזה זמן טוב להשקיע בסין"
"לפני כמה שנים אב צעק על מנהל חנות ששלח לביתו קופונים להולדת בנו, ושבועיים אחר כך נודע לו שבתו בת ה-16 בהריון; הרשתות החברתיות ידעו לפניו", סיפרה. בנוסף, סיפרה על מקרה בו אוסטרלי מצא מפת ניטור תנועה מקוון של ספורטאים, כשהתברר שאלו הם חיילים בבסיס סודי באפגניסטן, ומפת התנועה חשפה מידע על הבסיסים.
לדבריה, חוקי הגנת פרטיות כמו ה-GDPR של האיחוד האירופי נתנו לגולשים תחושת ביטחון, אך המציאות שונה מאוד. "קחו אותי למשל: היום הייתי באינטרנט בתשעה אתרים שונים אבל המידע שלי הגיע לכ-140 אתרים שונים בעולם. ביום ממוצע המידע שלנו נחלק במאות אתרים בכל העולם מבלי שנדע על כך ומה הם עושים עם זה".
היא הציגה דוגמה נוספת: "חוקר מהווארד לקח מידע אנונימי בתחום הבריאות והצליח לשלב עם מידע ציבורי זמין, וזיהה כך את בעלי המידע האנונימי. השביל הדיגיטלי שאנחנו משאירים נשאר לנצח ויש חברות שמתמחות בלשמור אותו ולמכור אותו הלאה. הן משתמשות בו כדי לשכנע אותנו ולמכור לנו מוצרים", הסבירה פרתם. לדבריה, מיקוד המידע תלוי במשתמש עצמו, בהטיות ברורות. למשל, לאישה שחורה בארה"ב יש סיכוי גדול יותר לקבל הצעה לעבודה כמזכירה, בעוד לגבר לבן יש סיכוי גדול יותר לקבל פרסומת לרכישת בית.
כדי להדגיש את כוחו של השולט במידע האישי, הביאה כדוגמה את קיימברידג' אנליטיקה. "לחברה היה מידע על כל המצביעים בארה"ב ובאנגליה והם השתמשו במידע כדי להשפיע על אנשים איך להצביע. זה רק קצה הקרחון: בסין חלק מהמחוזות עושים ניסוי עצום, במסגרתו אוספים כל מידע אפשרי על בני אדם ועושים מדד חברתי שיקבע עם תתחתן. אם אתה ממחזר אתה מקבל ציון גבוה ואם אתה משחק במחשב - ציון נמוך".
"בקייפ אנחנו לא מאמינים שמידע צריך להישלט, ואתה צריך לשלוט באיזה מידע תחלוק", אמרה."יש לנו מבחר מוצרים והגדלנו את המכירות ב-100%. מידע אישי אינו איש אם אתה חולק עם אחרים. יש לנו 200 עובדים, 70 מיליון דולר הכנסות בשנה ואנחנו מפתחים מוצרי פרטיות לשוק הסייבר".