בלעדי לכלכליסט
המהלך של משרד התחבורה: האחריות לאבות הטיפוס תעבור ליבואניות הרכב
כדי להביא מכונית חדשה לישראל, יבואן היה צריך לייבא עד 10 מכוניות המוגדרות כ"אב טיפוס" - לשם בדיקות בטיחות. לכלכליסט נודע כי בחודש שעבר הוסרה מגבלת הכמות, והאחריות לבדיקות הבטיחות תעבור ממשרד התחבורה ליבואניות - כך שהיבואניות עלולות להחזיר אלפי מכוניות לחו"ל - אלא אם יפעילו לחץ על המשרד
משרד התחבורה בחר בפתרון תמוה למדי לנושא אבות הטיפוס למכוניות חדשות המשווקות בישראל, שיבטל בפועל את הצורך בבדיקות בטיחות מיוחדות לרכבים. כך עולה ממכתב ששלח משרד התחבורה לאחרונה למספר יבואני רכב ורגולטורים.
- ייצוגית נגד קרסו - יבואנית ניסאן: תיבות ההילוכים במכוניות משנת 2013 ואילך פגומות
- ירידה של 4% במסירות כלי רכב בחודשים ינואר-יולי
- בגלל המס הירוק: זינוק של 157% בייבוא מכוניות במרץ
לפי לשון החוק שהיה נהוג בישראל עד חודש שעבר, יבואן רכב המעוניין לייבא ארצה מכונית מדגם חדש נדרש לייבא קודם כל כמות של עד עשר מכוניות המוגדרות כ"מכוניות אב טיפוס". מכוניות אלה מועברות לטיפול של אנשי מקצוע במשרד התחבורה שתפקידם הוא לבדוק האם המכוניות אכן מתאימות לשיווק בישראל. יודגש כי כל מכונית אשר מיועדת ליבוא לישראל נדרשת גם בעמידה בתקנים בינלאומיים.
בפועל, החוק הישראלי מתיר יבוא של מכוניות העומדות בתקינה האירופית, הקנדית והאמריקאית, אך למדינת ישראל יש גם מכלול של חוקים ייחודיים שבהם המכוניות נדרשות לעמוד. כך לדוגמה במדינת ישראל מכוניות חייבות בגלגל חלופי, זאת לנוכח העובדה שחלק מתנאי הדרך אינם מושלמים.
במדינת ישראל צינורות הפליטה של טנדרים חייבים לפנות בכיוון הכביש ולא בכיוון המדרכה (והעוברים ושבים) כנהוג בארה"ב. מדינת ישראל גם נמנית על קומץ של מדינות שבהן כל מכונית חדשה חייבת בהתקנת מאפרה וגם מזגן במכוניות שמצוידות במנועים בנפח של מעל 1.8 ליטרים.
ואכן, בעבר התגלו מספר דגמי מכוניות שבוחני משרד התחבורה דרשו לשנותן או שאסרו על יבואן. לדוגמה, סיטרואן 1 C מן הדור הראשון לא עמדה בדרישה בטיחותית של משרד התחבורה ויבואה הוגבל. ביונדאי וולוסטר קבעו אנשי משרד התחבורה כי נדרשת מדבקה מיוחדת להתראה על פגיעה פוטנציאלית בראשי הנוסעים מאחור וכיו"ב.
עבור יבואני הרכב, נוהל אבות הטיפוס מהווה בעיה: יבואן רכב חייב קודם כל לייבא ארצה כמות קטנה של מכוניות, לאחר מכן להמתין לאישורים של משרד התחבורה – ורק לאחר מכן להזמין משלוח של אלפי מכוניות לשיווק, זאת בהנחה שהאישור ניתן. כעת, לפי לשון המסמך של משרד התחבורה, המגבלה על מספר המכוניות שמותר לייבא כ"אב טיפוס" הוסרה – כלומר יבואן רכב יכול לייבא אלפי מכוניות לישראל ולבחור בעצמו כמה מהן יועברו לידי משרד התחבורה לצורך בדיקה.
בפועל, מדובר כמובן בנוהל המבטל את החובה על אבות טיפוס וגם את הבדיקות של משרד התחבורה, מכיוון שיבואן הרכב מתחיל בפועל ביבוא של אלפי מכוניות עוד בטרם קיבל את אישורו של משרד התחבורה הקובע האם הרכבים עומדים בדרישות החוק.
"מדובר בקומבינה שמטרתה היא להקל על יבואני הרכב", מסביר אחד היבואנים: "בעבר יבואן רכב לא יכל להתחיל לייבא מכונית אם היא לא ענתה על דרישות החוק. כיום המכוניות כבר בנמל ואם משרד התחבורה קובע שאסור לייבא אז הוא יצטרך להתמודד עם לחצים אדירים כי ליבואן כבר יש אלפי מכוניות בישראל".
זאת ועוד – שיטת היבוא החדשה של משרד התחבורה חושפת בעיה נוספת: במידה ואכן יתגלה כי במכונית קיים ליקוי הדורש טיפול או אי עמידה בתקן הישראלי – יבואן הרכב יהיה חייב לתקן, לייצא או להשמיד את כל המכוניות שכבר הגיעו לישראל.
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה לא ביטל את הנוהל הדורש מיבואני הרכב להביא לישראל מכוניות "אב טיפוס" לפני יבוא של משלוח ראשון. במסגרת אישור היבוא ואישור אב טיפוס, משרד התחבורה הסיר את מגבלת הכמות ליבוא אב טיפוס לקטגוריית כלי הרכב הבאים:M1, L, N1 ו- N2 – מוגמרים בעלי תעודת WVTA מאירופה או אישור NHTSA והצהרה בתווית היצרן מארה"ב. N3 ו- N2 – רכבי משא לא מוגמר "שלדה בלבד" בעלת תעודת WVTA מאירופה או אישור NHTSA והצהרה בתווית היצרן מארה"ב.
"אין פירוש הדבר שבוטל הליך אישור אב טיפוס, אלא המשמעות היא כי במידה ונמצאה אי התאמה - באחריות היבואן לייצא או לגרוט את כלל כלי הרכב שיובאו במסגרת אישור אבי הטיפוס".