מנהל חברת ניהול הבנייה אלה בן נון: "שלילת רישיונות הקבלנים – צעד פופוליסטי"
היוזמה של משרד הבינוי והשיכון לסגור מיידית את כל אתרי הבנייה של קבלן שבשטחו אירעה תאונה קטלנית, לא עוברת בשקט. אמיר פטיר: "רוב הקבלנים מקפידים על כללי הבטיחות. את האחרים יש לקנוס בהתאם להיקף פעילותם"
תוכניתו של משרד הבינוי והשיכון להוסיף הוראה לחוק רישום קבלנים, שלפיה תאונה באתר בנייה תוביל לסגירה מיידית של כל האתרים שבאחריות הקבלן, הובילה כצפוי לסערה גדולה בקרב גורמים בענף הבנייה.
המהלך שמקדם המשרד מגיע על רקע המציאות העגומה באתרי הבנייה בישראל ומותם של 29 פועלי בניין מראשית השנה, כמו גם בעקבות הביקורות על אוזלת ידן של הרשויות. לפי הסעיף המוצע, כל תאונה קטלנית באתר בנייה תוביל לסגירת כל שאר אתרי העבודה של הקבלן ל-30 יום, ובמקביל תתאפשר הקפאת רישיונו לפרק זמן דומה עד שתיבדק עמידתו של הקבלן בתקני הבטיחות.
עוד מבקש תיקון החוק למסד מנגנון בין משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לבין משרד הבינוי והשיכון, המחייב את מינהל הבטיחות במשרד העבודה להעביר לרשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון חוות דעת מקצועית ומידע באשר לקבלנים שהפרו את כללי הבטיחות באתרי הבנייה באופן שיצר סיכון ממשי לחיי אדם.
המהלך המתגבש עתיד לייצר שינוי ניכר ביחס למציאות הקיימת, שבה בעקבות תאונה נסגר רק האתר שבו זו התרחשה, ואילו שאר אתרי העבודה של הקבלן ממשיכים בהתנהלות השוטפת. למפקח מטעם משרד העבודה יש כיום מנדט להוצאת צו סגירה זמני לאתר בנייה שבו עובד נהרג או נפצע קשה מתאונת עבודה למשך 48 שעות, צו שניתן להאריך בשלושה ימים נוספים. לקבלן מצדו, קיימת האפשרות להציג את טענותיו לביטול הצו, ואם יוכיח שעמד בהוראות הבטיחות הנדרשות – יבוטל הצו.
בקרב הקבלנים, כמעט מיותר לציין, קיים זעם גדול לנוכח כוונת משרד הבינוי והשיכון. התאחדות בוני הארץ, ארגון הגג של קבלני הבניין, הזדרזה לשגר מכתב למשרד שבו היא טענה, בין היתר, כי "מדובר בסנקציה חריפה במיוחד שנחיצותה אינה ברורה", וכי שלילת רישיון מיידית אינה מוצדקת ופירושה ענישה אוטומטית ללא כל שיקול דעת ומבלי שנערך תחקיר מקיף. בהתאחדות הדגישו כי תיקון החוק משמעותו שגם אתרים המנוהלים היטב ייסגרו – דבר שיגרום לטענתם למשק נזק בהיקף של 2 מיליארד שקל.
ברירת קנס
אמיר פטיר, שותף מנהל בחברת אלה בן נון ניהול בנייה, סבור כי היוזמה של משרד הבינוי והשיכון היא "צעד אחד רחוק מדי": "אין ויכוח שהתאונות הרבות בענף הבנייה מחייבות את הרשויות לנקוט פעולה. עם זאת, תיקון החוק במתכונת שפורסמה זה לא מה שיביא לשינוי המיוחל. עצירת פעילות בכל אתרי החברה במקרה של תאונה קטלנית ושלילת רישיונות רק יסבו נזקים כבדים לקבלנים ויעצרו פרויקטים, ומלבד הד תקשורתי וענישה קולקטיבית מיותרת, לא באמת יסייעו בצמצום התופעה. לי זה נראה יותר כמו צעד פופוליסטי שרק יכניס את הקבלנים למגננה ויסיט את הדיון הציבורי ל'הישרדות הקבלנים' במקום לטפל במהות העניין – בטיחות לקויה ברבים מאתרי הבנייה בישראל".
פטיר גם קורא ליצירת שיח חדש, ולהשקעת משאבים באופן ממוקד יותר: "עליהום על כל הקבלנים בענף מחטיא את המטרה, מהסיבה הפשוטה שרבים מהם מקפידים על יישום כללי הבטיחות ומעניקים לנושא את החשיבות הראויה. לצערנו, ישנם גם קבלנים שנוהגים אחרת, ואליהם יש להסיט את תשומת הלב. הצעתי היא שבעת שמתרחשת תאונה קטלנית, גורמי האכיפה יקנסו את הקבלן, כאשר גובה הקנס ייקבע בהתאם לגודל החברה ולהיקף פעילותה.
"בנוסף, הכסף לא ילך אל קופת המדינה אלא ינותב ישירות לשיפור אמצעי הבטיחות באתרי הבנייה של הקבלן. ממונה בטיחות חיצוני או פנימי יידרש ללוות מקרוב את התהליך, להציג למפקח העבודה הארצי תוכנית בטיחות מקיפה ולעקוב באופן רציף ובהתאם ללוח זמנים קבוע אחר הטמעתה. הקנס גם יוכל לשמש למימון הכשרות לפועלים, רכישת ציוד או טכנולוגיות מתקדמות ועריכת כנסי הסברה, שיעזרו בשיפור הבטיחות באתרי החברה".
לדברי פטיר, "בסופו של דבר כאשר מדברים על מיזמי בנייה הכל עניין של חינוך ומשאבים. מיזם שהוא מאורגן, מסודר ומנוהל נכון, הוא גם מיזם בטיחותי – ולהיפך. אנחנו למשל (חברת אלה בן נון ניהול בנייה – ר"נ) מקפידים על נהלי הבטיחות כבר עם פרסום המכרז, ובהמשך גם בעת מינוי הקבלן ופתיחת הפרויקט וכמובן בשלב ניהול הבקרה השוטפת. צריך להבין שכל גורם שהוא חלק מפרויקט יכול להוביל לשינוי מהותי – מהקבלן עצמו דרך חברת הניהול והיזם ועד ליועצים השונים. לכן, אינטראקציה בין כל הגורמים המעורבים, תוך בקרה ופיקוח, היא הכרחית לצמצום התאונות".
"מצב חירום לכל דבר"
הדרך לתיקון החוק, יש לציין, עוד ארוכה: היוזמה עוד צריכה לעבור ועדת שרים לענייני חקיקה, ומאחר שמדובר גם בתקופת בחירות, הרי שנדרש גם אישור מצד ועדת ההסכמות בכנסת.
בשטח עצמו, בכל אופן, נעשים בימים האחרונים מאמצים להנמכת הלהבות. באמצע השבוע שעבר סיירו שרת הבינוי והשיכון, יפעת שאשא-ביטון, ובכירי משרדה יחד עם ראשי ההתאחדות בוני בארץ בכמה אתרי בנייה, כשלסיור קדם מפגש במהלכו דנו הצדדים בשורת נושאים שבהם עוסק כיום המשרד, ובהם כמובן גם הבטיחות באתרי העבודה. בעקבות השיחות, נקבע כי יוקם צוות משותף שיאגד אנשי מקצוע מטעם משרד הבינוי והשיכון וההתאחדות, שיבחן את האפקטיביות של הכלים הקיימים כיום בענף למניעת תאונות עבודה בענף הבניה ויציע כלים נוספים.
"כולנו מחויבים למזעור תופעת מקרי המוות באתרי הבנייה כתוצאה מתאונות עבודה", הדגישה השרה שאשא-ביטון, בסיום הסיור. "עלינו להתייחס למציאות הנוכחית כאל מצב חירום. אנחנו והקבלנים נמצאים באותו הצד ואין לנו שום כוונה לפגוע בענף. הצעדים שנעשים בהתאחדות בנושא הם חשובים ומשמעותיים, אבל חובה להשית סנקציות בחקיקה לצד הפעולות הללו".
עוד הוסיפה השרה: "יש אולי מקום לרכך במעט את נוסח החוק במסגרת דיון מעמיק ומקצועי, אך הקבלנים חייבים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה ולשלם על התנהלות לא תקינה. כשהקבלנים יידעו שהם נושאים באחריות וקיימות סנקציות, הם יחדדו את הנהלים ויגייסו את כל המערכת לטובת שיפור הבטיחות באתרים".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, אמר כי הנושא הבטיחות באתרי הבנייה נמצא בראש סדר העדיפות שלו ושל ההתאחדות וכי "אין יום שאנו בהתאחדות לא מדברים על זה. אנחנו חייבים לאחד כוחות ולפעול לשיפור הבטיחות".
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>