ניתוח כלכליסט
אובר הכפילה את ההשקעה בצמיחה, אך ההכנסות בקושי עלו
החברה המפעילה את אפליקציית הזמנת הנסיעות דיווחה על הפסד רבעוני של 5.2 מיליארד דולר - הגדול בתולדותיה. ההכנסות עלו ב־14% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המניה ירדה ב־11% מאז ההנפקה במאי
אובר דיווחה בליל חמישי על ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה - 5.2 מיליארד דולר - יותר מפי שישה מברבעון המקביל אשתקד. בשיחה עם אנליסטים ומשקיעים מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי התחמק מלתת הערכה באשר למועד בו תהפוך החברה לרווחית.
- אובר: הפסד רבעוני ענק של 5.2 מיליארד דולר
- נתוני אובר וליפט מעידים שהן לא הפתרון לבעיית הגודש בכבישים
- אובר בדרך? נהגי המוניות כבר עורכים כנס חירום
כבר בתחילת השנה הצהירה אובר כי 2019 תהיה שנה של הוצאות גדולות במטרה להאיץ את קצב הצמיחה של החברה. ואכן, ההכנסות הגולמיות משירותיה עלו ב־31% ברבעון השני של השנה לעומת השנה שעברה והגיעו ל־15.7 מיליארד דולר.
אלא שמרבית ההכנסות הלכו לכיסם של הנהגים והשליחים שמועסקים באמצעות הפלטפורמה שהיא מספקת, בעוד אובר שלשלה לקופתה 3 מיליארד דולר בלבד. מדובר בעלייה של 14% בלבד בהכנסה לעומת הרבעון השני של 2018. העלייה הזו פשוט לא מספיקה לנוכח הוצאות התפעול האדירות של החברה, שהגיעו ברבעון ל־6.1 מיליארד דולר, עלייה של יותר מפי שלושה לעומת אשתקד. מתחילת השנה הגיעו הוצאות אובר ל־8.5 מיליארד דולר.
לשם השוואה, ב־2018 כולה הן הסתכמו ב־5.2 מיליארד דולר. המשקיעים לא התעלמו מכך, והמניה ירדה ב־6% בעקבות פרסום הדו"חות והשלימה ירידה של 11% מאז ההנפקה במאי. כשהמניה צללה בשבוע שלאחר ההנפקה, הפציר קוסרשאהי במשקיעים "לזכור את אמזון ופייסבוק", שגם הן גמגמו לאחר ההנפקה. התירוץ הזה עלול לא להספיק כיום, שלושה חודשים לאחר ההנפקה, למרות הבטחת המנכ"ל מסוף השבוע ש"אובר תהפוך רווחית כשהיא תתבגר".
נקודת אור בדו"חות היתה הזינוק בהכנסות שירות משלוחי המזון אובר Eats, שצמחו ב־72% והגיעו ל־595 מיליון דולר. מספר המשתמשים החודשיים בשירות עלה ב־140%. מנהל אובר Eats ג'ייסון דרוגי אמר בראיון ל"פייננשל טיימס" כי הוא שואף "לתפוס את המומנטום" של שירותי המשלוחים המקוונים ולהפוך את אובר לחברה שמבצעת משלוחים למגוון מטרות, החל ממוצרים מהסופרמרקט וכלה בפופקורן וגלידה.
אובר מקווה להשתמש ב־4 מיליון הנהגים המועסקים באמצעות הפלטפורמה שלה כדי להשיג מטרה זו. דרוגי הסביר ש"אני יכול לקנות כל דבר כמעט גם כשאני מחוץ לעיר באמצעות המחשב שלי או הסמארטפון, אבל די קשה לעשות קניות בהרבה חנויות בתוך הערים. אובר Eats, למשל היא שירות משלוחים למסעדות, אבל היא יכולה למלא גם צרכים אחרים של הלקוחות, כי סופרמרקטים ומסעדות בעצם ממלאים את אותה מטרה - אספקת מזון".
אלא שלמרות המאמצים והעלייה בהכנסות, שוק משלוחי המזון בארה"ב, שהיא זירת הפעילות העיקרית של אובר, הוא תחרותי מאוד ואובר Eats היא רק החברה השלישית בגודלה בו.
הדו"חות של מתחרתה העיקרית של אובר בארה"ב, ליפט, התפרסמו גם הן בסוף השבוע. ההפסדים שלה האמירו ב־260% והגיעו ל־644.2 מיליון דולר. גם אם הכנסות ליפט עלו ב־71.8% ל־867.2 מיליון דולר, נראה שאפליקציות הזמנות הנסיעות שורפות כסף בקצב מבהיל.
אם המגמה הזו תימשך, נראה שהמשקיעים ייאלצו להמתין לעידן המכוניות האוטונומיות כדי שחברות מסוגן של אובר וליפט יעברו לרווחיות. האפשרות השנייה של שתי החברות היא להעלות את מחירי הנסיעות. כשרוב הפעילות נעשית בתוך הערים, והתחרות לא מגיעה רק מאפליקציות הזמנות נסיעות אלא גם ממוניות מסורתיות, תחבורה ציבורית ואפילו אופניים והליכה ברגל, נראה שזה הימור שאף לא אחת מהשתיים מוכנה לקחת.