$
מדיה

משרד התקשורת יחייב החברות במחיר אחיד למנויים בתשתית הסיבים האופטיים

עד כה היו רשאיות ספקיות האינטרנט להפלות במחיר בין מנויים כתלות בתשתית שאליה הם מחוברים - בזק או הוט; כעת שוקל המשרד לאכוף מחיר אחיד ללא תלות בסוג התשתית, אך רק במסגרת שירות אינטרנט מבוסס סיבים אופטיים

אביאור אבו 14:0805.08.19

משרד התקשורת הודיע היום (ב') לספקיות התשתית והאינטרנט, כי הוא שוקל לקבוע שספקי השירות לא יוכלו להפלות במחיר בין מנויים, על בסיס סוג התשתית שבה ייעשה שימוש ברשתות הסיבים האופטיים. כלומר, לרבות אם מדובר בתשתית של ספק השירות עצמו, כמו פרטנר וסלקום, או בחכירת תשתית מבעל תשתית אחר - במסגרת השוק הסיטונאי. האפליה תיאסר בין במתן תעריפים שונים או בין בשווי-כסף.

 

 

 

פריסת תשתית אינטרנט (ארכיון) פריסת תשתית אינטרנט (ארכיון) צילום: SMBIT

 

 

עד כה, חלה חובה זו רק על בזק והוט, והן נדרשו לספק שירותים בתשתית הקיימת שלהן במחיר אחיד לכל משקי הבית בכל הארץ. עתה, בוחר המשרד שלא לבטל את המגבלה על בזק והוט, אלא להחילה גם על שאר ספקיות התשתית והאינטרנט, כך שיחויבו במתן מחיר אחיד ללא תלות בסוג התשתית. כוונת המשרד היא לא להשוות בין התמחורים של כלל החברות, אלא לחייבן לגבות תעריף שוויוני ממנויהן - כל אחת בתעריף שתקבע בעצמה.

 

את האפשרות להציע מחירים דיפרנציאליים על בסיס סוג התשתית איפשר המשרד לספקיות האינטרנט עוד בשנת 2015. אולם, מציין המשרד, כי המצב ב-2015 שונה מהמצב כיום, שכן אז לא היה חשש שכתוצאה מהחלת המחירים הדיפרנציאליים בין סוגי המנויים, יפגעו תמריצי הפרישה של בזק והוט. המשרד מציין כי הפעלת חובת תמחור אחידה על כלל ספקי השירות, יש בה בכדי למנף בצורה חזקה יותר את פירות התחרות לכלל המדינה. אולם, בוחר המשרד להחיל את ההוראה רק על רשתות הסיבים האופטיים, כך שברשתות הוותיקות - המציעות מהירויות של עד 500 מגה - תוכלנה הספקיות להמשיך להפלות בין מנויים כתלות בתשתית שאליה הם מחוברים - בזק או הוט, שכן מחיר חכירת התשתית שונה בין שתי החברות. עד היום אגב, רוב החברות בחרו שלא להפלות בין מנוייהן והציעו מחיר שווה על גבי שתי התשתיות.

סיב אופטי סיב אופטי צילום: אלעד גרשגורן

 

 

המשרד טען כי חובות פרישה רחבות של תשתיות מבוססות סיבים אופטיים החלות על בזק והוט, לעומת פרישה ממוקדת של המתחרות - פרטנר ו-IBC - בעיקר באזורים הכדאיים ביותר כלכלית, עלולה ליצור מבנה תחרותי שאינו מעודד פרישה רחבה של בזק והוט ועל כן פוגע ביישום הפרישה לכלל הארץ. תמריץ נוסף לחוסר השקעה מתבטא בכך שלבזק והוט יש בסיסי לקוחות נרחבים על גבי הרשת הישנה ומעבר שלהם לרשת חדשה לא יהווה עלייה משמעותית בהכנסה, בניגוד לספק שירות המקים רשת חדשה ושכל לקוח חדש על גבי רשת זו מניב לו הכנסה חדשה מלאה.

 

המשרד מציין כי ככל שהחיוב במחיר אחיד נותר בעינו ונקבעות חובות פרישה לבזק והוט באזורים שאינם כדאיים כלכלית, הרי שההנחה היא שאזורים כדאיים כלכלית יסבסדו את האזורים הלא-כדאיים כלכלית. הנחה זו עומדת בספק ככל שמתפתחת תחרות עזה באזורים הכדאיים כלכלית, המפחיתה את הרווחיות הנגזרת מהם ויוצרת חשש שהסבסוד הצולב בין האזורים השונים יקשה על בזק והוט להתחרות ב"אזורי השמנת" ובכך לאובדן לקוחות. תוצאה זו עלולה לדחוק את בזק והוט להציע מחירים גבוהים יחסית בכלל הארץ על מנת להקטין את ההפסדים ב"אזורי הפריפריה", בהם לא צפויה להתפתח תחרות תשתיות אלא תחרות באמצעות השוק הסיטונאי.

 

זהו למעשה שימוע נוסף מתוך מכלול האסדרה שהמשרד מחיל על שירותי אינטרנט מבוססי סיבים אופטיים. ב-24 ביולי המשרד פרסם שני שימועים נוספים בנושא. הראשון עסק בקביעת התעריפים שישלמו הספקיות לבזק תמורת חכירת תשתית הסיבים שלה, מה שיספק לחברה ודאות עסקית. השני עסק בשינוי מתכונת ה"באנדל ההפוך" וכלל הקלות לבזק בשיווק חבילות תשתית וספק משותפות, צעד שעלול לפגוע בסלקום ופרטנר.

 

בזק מסרבת להפעיל את רשת הסיבים שלה שפרסה בכ-60% מהמדינה, בטענה כי חובת הפריסה האוניברסלית החלה עליה לא כדאית לה כלכלית. בימים אלה מנסה המשרד להגיע עמה להבנות, ובמקביל, מתמרץ את החברה על ידי הקלות והטבות שהוא מעניק לה בשימועים מעין אלה, אף על חשבון המתחרות שלה. אמנם המשרד לא ביטל את המגבלה החלה על בזק, אך ההטבה הפעם מגיעה בדמות השוואת הרגולציה מול המתחרות. בינתיים, הוואקום הזה מאפשר לסלקום ופרטנר להאיץ את פריסת תשתית הסיבים שלהן, שנאמד בכ-20% מכלל המדינה עד כה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x