בודקי תוכן: פייסבוק לא משתפת די מידע כדי להילחם בפייק ניוז
ארגונים שמשתפים פעולה עם הרשת החברתית באיתור תוכן מזויף טענו שהחברה לא מעבירה להם די מידע לבדיקה או פירוט של אפקטיביות פעילותם. כמו כן, הועלו ספקות בנוגע ליכולות החברה לזהות תוכן בעייתי באופן אוטומטי
עד כמה יעילה מלחמתה של פייסבוק בפייק ניוז? לפי המלכ"ר הבריטי Full Fact, גוף בדיקת ואימות תוכן ואימות שמשתף פעולה עם החברה בנושא, האחרונה מסרבת להעביר לו מידע.
- פייק ניוז, הדור הבא: האם תעצור הטכנולוגיה את הסרטונים המזויפים?
- תעלומת הקשר הישראלי לפייק ניוז בקנדה
- המלחמה של פייסבוק בפייק ניוז חורכת עסקים קטנים
לפי דיווח של סוכנות רויטרס, המלכ"ר פעל מול פייסבוק מזה כחצי שנה, במסגרת תוכנית בדיקת העובדות שהשיקה ב-2016; במסגרת התוכנית, מועבר תוכן חשוד לבדיקת גופים חיצוניים, ואז מועבר בחזרה לחברה שמשנה את דירוגו וחשיפתו בהתאם. פייסבוק מציעה למשתמשים תכנים שעברו בדיקת עובדות בסעיף "מאמרים קשורים" שהיא מציגה לצד תכנים חשודים שבחרו המשתמשים לקרוא. אם המידע סומן בעבר, תוסיף החברה גם אזהרה שמדובר בתוכן שהוגדר כמזויף או שגוי.
ואולם, אנשי פול פאקט טענו שבפועל, אינם מקבלים די עובדות לבדיקה. היקפי התוכן שמתקבלים לא מאפשרים למלכ"ר ללמוד על אפקטיביות בדיקת העובדות שלו, או להבין כיצד סימון תוכן כחשוד מגביל את הפצתו בידי משתמשים - אם בכלל. כמו כן, הועלו ספקות לגבי יעילות מערכות סינון התוכן האוטומטיות שמפעילה פייסבוק, ואמורות לאתר מלכתחילה פוסטים פוגעניים או בעייתיים. גם בארגון FactCheck.org, גוף דומה, נטען שפייסבוק לא מעבירה נתונים על איכות בדיקות התוכן, השפעתן ועוד.
מפייסבוק נמסר שהחברה מטמיעה חלק מההמלצות בהנחיות הפעולה לצוותיה. הרשת החברתית מעסיקה כ-54 גופים לבדיקת עובדות בכ-42 שפות - כולל עברית. במאי האחרון החלה פייסבוק להשתמש בטכנולוגיית זיהוי תמונות כדי לזהות תוכן שסומן גם באינסטגרם, שבשלב זה לא מחוברת לפרויקט בדיקת העובדות.