מסתמן: מיזוג בשוק משלוחי המזון שיאפיל על אובר איטס
טייקאוויי מנהלת מגעים לרכישת ג'אסט איט במיזוג שייצור חברת שליחויות גדולה מאובר איטס ודליברו. טייקאוויי, שמגדירה עצמה כ"שוק משלוחי מזון מוביל באירופה הקונטיננטלית וישראל", דיווחה ברבעון הראשון על זינוק של 50% בהזמנות
חברת משלוחי המזון טייקאוויי.קום, שרכשה את תן ביס הישראלית באוגוסט שעבר, מנהלת מגעים לרכישת ג'אסט איט הבריטית במיזוג שייצור חברה בשווי של 11 מיליארד דולר. החברה הממוזגת תהיה גדולה יותר מאובר איטס ומאפקליציית המשלוחים הבריטית דליברו שבה מושקעת אמזון. על כך מדווח ה"פייננשל טיימס".
- מרקס אנד ספנסר מתעוררת: תפעיל שירות משלוחי מזון
- הודו הפכה לזירה הלוהטת של שוק משלוחי המזון
- מייסד תן ביס על החיים שלאחר האקזיט: "אף פעם לא הייתי מאוהב בכסף"
הדיווח מגיע ברקע פעילות השקעות ערה בשוק משלוחי המזון האירופי. בדצמבר שעבר, טייקאוויי הודיעה כי תרכוש את הירו הגרמנית ב־930 מיליון יורו. במאי האחרון, אמזון הובילה סבב השקעות בהיקף של 575 מיליון יורו בדליברו.
בניסיון להתמודד עם התגברות התחרות בענף, אובר איטס, זרוע המשלוחים של חברת שיתוף הנסיעות, הורידה את תעריפי משלוחי המזון בבריטניה ואירלנד בתחילת השנה.
טייקאוויי, שנסחרת ביורונקסט באמסטרדם, מגדירה את עצמה "שוק משלוחי מזון מקוון מוביל באירופה הקונטיננטלית וישראל" ודיווחה כי ביצעה 93.9 מיליון משלוחים בשנה שעברה. כן דיווחה על זינוק של 50% בהזמנות ברבעון הראשון של 2019. לשם השוואה, ג'אסט איט דיווחה כי טיפלה ב־221.2 מיליון הזמנות ב־2018 וכי יש לה 26 מיליון לקוחות פעילים ב־13 מדינות, בין השאר בריטניה, אוסטרליה, קנדה, דנמרק, צרפת, אירלנד, מקסיקו וברזיל.
ברקע מתמודדת ג'אסט איט עם לחצים מצד המשקיעה האקטיביסטית, קרן הגידור קאט רוק קפיטל המחזיקה ב־1.7% מהחברה, שסבורה כי מיזוג עם חברה בהיקף דומה יהיה הדרך הטובה ביותר לאתר מנכ"ל שיחליף את פיטר פלאם, שעזב בינואר.
ג'אסט איט מנסה זה חצי שנה למצוא מנכ"ל חדש, ובהינתן המיזוג המסתמן, מייסד ומנכ"ל טייקאוויי יטסה חרון הוא ככל הנראה המועמד המתאים ביותר. כך לפי גורמים המקורבים לג'אסט איט.
לטייקאוויי ארכה עד 24 באוגוסט להודיע האם בכוונתה להגיש הצעת רכש לג'אסט איט. נכון למחירי הסגירה של המניות ביום שישי, שווי השוק של ג'אסט איט מוערך ב־5.3 מיליארד דולר לעומת 5.6 מיליארד דולר לטייקאוויי.
ג'אסט איט מוגדרת על ידי אנליסטים כמובילה בשוק הבריטי — 20% מציבור המבוגרים בבריטניה משתמשים בשירותיה — אך היא שרויה במאבק עם המתחרות דליברו ואובר איטס שממשיכות לגזול ממנה נתחי שוק. בשבוע שעבר דווח כי החברה, המעסיקה 3,600 עובדים ברחבי העולם, תפטר כ־100 עובדים בבריטניה במסגרת מהלך של מיזוג פעילות הלקוחות והמסעדות לצוות גלובלי.
את ג'אסט איט הקימה קבוצה של חמישה יזמים מדנמרק בשנת 2000. מלבד המותג האירופי, החברה נסחרת כ־Skip The Dishes בקנדה, איי־פוד במקסיקו וברזיל, ומנולוג באוסטרליה ובניו זילנד. הכנסות ג'אסט איט צמחו ב־43% ב־2018 ל־77 מיליון ליש"ט, ואילו הרווח לפני מס עמד על 101 מיליון ליש"ט ב־2018 לעומת הפסד של 76 מיליון ליש"ט שנה קודם לכן.
הדו"חות עבור המחצית הראשונה יתפרסמו מחרתיים. בדו"חות הרבעון השני דיווחה ג'אסט איט על האטה בצמיחה בבריטניה, אך בה בעת, היא רשמה זינוק של 21% בפעילות העולמית, בעיקר בזכות צמיחה חזקה בקנדה, איטליה ושוויץ.