משרד התחבורה שוקל לבטל תקנה שהפחיתה את גניבות הרכב ב־70%
מדובר בתקנה הנחשבת לאחת החשובות ביותר במאבק בגניבות הרכב, ולפיה נאסר לתקן מכוניות בנות פחות משנתיים בחלפים משומשים. זאת משום שרוב החלקים האלה הגיעו מגניבת מכוניות ישראליות לשטחים ופירוקן שם במשחטות רכב
10:2628.07.19
משרד התחבורה בוחן שינוי של תקנה האוסרת לתקן מכוניות בנות פחות משנתיים בחלפים משומשים.
מדובר בתקנה 10 לחוק הגבלה ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים, הנחשבת לאחת החשובות ביותר במאבק בגניבות הרכב. התקנה הוצאה ב־2006, שנה שבה נגנבו בישראל לפי נתוני המשטרה 35 אלף כלי רכב, ולפיה נאסר לתקן מכוניות בנות פחות משנתיים בחלפים משומשים. זאת משום שרוב החלקים האלה הגיעו מגניבת מכוניות ישראליות לשטחים ופירוקן שם במשחטות רכב.
קראו עוד בכלכליסט:
- ריקול יוקרתי: בנטלי קונטיננטל GT נדירה מוזמנת למוסך
- תרחיש האימה בשוק החלפים לרכב: קונים מראה באמזון ומביאים למוסך
- ריקולים בשפע: אלפי רכבי טויוטה, סובארו, מיצובישי וסיטרואן יזומנו למוסך
לאורך השנים סייעה התקנה להפחית דרמטית את גניבות הרכב בארץ, שבשנת 2012 כבר ירדו ל־21 אלף, וב־2018 צנחו ל־11.5 אלף. זאת למרות שמספר המכוניות החדשות שנמכרות בארץ כמעט הוכפל באותן שנים.
פריצה לרכב (אילוסטרציה) צילום: shutterstock
אולם המהלך פגע בשני גורמים כלכליים משמעותיים בשוק: הראשון הוא חברות הליסינג וההשכרה, שמחו על התקנה, שכן הן מחזיקות במלאי גדול של מכוניות שעברו תאונות ופגיעות והושבתו ומהן נהגו לפרק חלקי חילוף לצורך הרכבה במכוניות זהות. הגורם השני: חברות הביטוח שנאלצו לשלם עבור תיקונים בחלקי חילוף חדשים בלבד במכוניות שגילן עד שנתיים.
לפי הערכות בענף הביטוח, מדובר בעלויות תיקון המגיעות במקרים מסוימים לפי 4 ויותר מתיקון בחלקי חילוף משומשים שאותם יכולות חברות הביטוח לרכוש. יודגש כי בפועל, ברוב המקרים אכן לא ניתן לתקן מכונית שגילה עד שנתיים בחלקי חילוף משומשים, אלא אם ניתן למצוא מכונית מדגם זהה שעברה תאונה - או לסירוגין לפנות באופן לא חוקי לעזרתם של גנבי רכב המאתרים רכב, גונבים אותו ומפרקים ממנו חלקי חילוף.
לדברי גורמים במשרד התחבורה, השינוי בתקנה 10 מיועד להוזיל את עלויות התיקון. עם זאת, המרוויחות היחידות מהמהלך יהיו חברות הליסינג והביטוח, שכן הרוב המוחלט של תיקוני התאונות מתבצע במימון פוליסות הביטוח של הנהגים, ועל חשבון חברות הליסינג. נדיר מאוד שרכב משומש צעיר, שערכו גבוה, אינו מבוטח ושבעליו משלם מכיסו את תיקון אחרי תאונה.
להערכת גורמים בענף הביטוח, כיום לא ניתן למצוא בישראל אפילו מאות בודדות של אזרחים המחזיקים במכונית שגילה מעל שנתיים, שאינם מבטחים אותה בביטוח מקיף.
ממשרד התחבורה נמסר: "אנו מבצעים בחינה של תקנה 10 לחוק הגבלה ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים. עם זאת, בחינת התקנה אינה מצביעה בהכרח על שינוי שמשרד התחבורה מתכוון לבצע בתקנה".