$
רכב

תרחיש האימה בשוק החלפים לרכב: קונים מראה באמזון ומביאים למוסך

לפי הערכות שמרניות, אמזון תנגוס ב-3% משוק החלפים בישראל; יבואני הרכב, שעד כה נהנו מבסיס גדול של לקוחות שבויים כמעט לחלוטין, מאוימים יותר מאנשי הקניונים

תומר הדר 08:2001.05.19

בקניונים אולי חוששים מחדירת אמזון לישראל, אך מי שמאוימים יותר הם דווקא יבואני הרכב, שעד כה נהנו מבסיס גדול של לקוחות שבויים כמעט לחלוטין שמגיעים למוסכיהם. הערכות שמרניות מדברות על 3% שאמזון תנגוס בשוק החלפים בישראל; בכסף פירושו של דבר היקף מכירות של 700־800 מיליון שקל בשנה.

 

 

 צילום: עמית שעל

 

רוב הלקוחות בישראל עדיין נותנים למוסך שלהם לקבוע איזה חלק יותקן ברכב. עם זאת, בשנים האחרונות החל להתבסס בארץ שוק של חלקי חילוף לרכב שנרכשים באיביי ובאמזון, וכניסתה הפיזית של אמזון לישראל עשויה לתת לתהליך דחיפה חזקה ולאיים לא רק על יבואני הרכב אלא גם על סוחרי החלפים — חלקם גופים גדולים המשווקים חלקי רכב גם באינטרנט — ועל המוסכים.

 

אמזון עצמה נחשבת למומחית לתחום חלקי החילוף לרכב והקימה את החנות המקוונת שלה המשמשת ספקים מובילים בענף הרכב העולמי כבר בשנת 2006. ב־2018 תגברה אמזון את מערך מכירות חלקי הרכב שלה והרחיבה את שירותי הייעוץ המקוון לרוכשי חלקי חילוף. לא מן הנמנע שהיא תפעל באופן דומה בישראל.

 

גורם בענף הרכב מספק הערכה בנוגד למידת האיום של אמזון: "אם לקוח בארץ יזמין חלק ממוכר ישראלי, ויקבל אותו תוך חמישה ימים, עם הקפדה על התאמה למכונית, אז כמובן שתהיה כאן פגיעה במוסכים וביבואני הרכב. אמזון יכולה להיות החוליה המקשרת בין הצרכן ובין המוסך".

 

יתרה מזאת, כניסתה של אמזון עשויה לחסל את המתווכים שקיימים כיום בענף. "יש בישראל עסקים גדולים ליבוא של חלקי חילוף זולים, אך הם לא משווקים ישירות לציבור אלא לחנויות חלפים שגוזרות קופון. הימצאות אמזון בארץ עשויה לשנות את המציאות הזאת. בפרט שעלויות המשלוח מאמזון חו"ל וקבלת אישורים לחלק ממשרד התחבורה — ייחסכו עכשיו", אומר אותו גורם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x