$
שווקי חו"ל

אחרי ההתרסקויות הקטלניות: בואינג דיווחה על ההפסד הרבעוני הגדול בתולדותיה

ענקית התעופה שמטוסי ה-737 מקס שלה קורקעו לאחר ההתרסקויות, רשמה ברבעון השני של 2019 הפסד נקי של 2.9 מיליארד דולר לעומת רווח של 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל; המנכ"ל הזהיר שאם המטוסים לא יחזרו לפעילות עד אוקטובר, תמשיך בואינג להאט את קצב הייצור

שירות כלכליסט 16:5924.07.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

בואינג דיווחה היום (ד') על ההפסד הרבעוני הגדול ביותר בהיסטוריה שלה, על רקע העלויות הגבוהות הנובעות מהקרקוע המתמשך של מטוסי 737 מקס לאחר שתי ההתרסקויות הקטלניות בתוך חמישה חודשים.

 

יצרנית המטוסים האמריקאית רשמה ברבעון השני של 2019 הפסד נקי של 2.94 מיליארד דולר למניה או 5.21 דולר למניה והכנסות בגובה 15.8 מיליארד דולר. ברבעון המקביל בשנה הקודמת דיווחה החברה על רווח של 2.2 מיליארד דולר או 3.73 דולר למניה, בעוד שההכנסות נפלו ב-35% מ-24.3 מיליארד דולר.

         

מטוס בואינג 737 מקס מטוס בואינג 737 מקס צילום: בלומברג

 

     

אנליסטים בשוק צפו לחברה רווח של 1.87 דולר למניה והכנסות של 18.6 מיליארד דולר. במקביל, החברה דיווחה כי סיפקה 104 מטוסים פחות ללקוחות במהלך הרבעון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

 

התוצאות משקפות הוצאה חד פעמית של 4.9 מיליארד דולר בשל קרקוע המטוסים במרץ לאחר שתי התרסקויות שגרמו למותם של 346 אנשים.

 

חטיבת המטוסים המסחריים של בואינג דיווחה על ירידה של קרוב ל-100% ברווח התפעולי על רקע המשבר במטוסי 737 מקס. כתוצאה מכך, המשלוחים של מטוסים מסחריים נפלו ל-90 מ-194. עם זאת, בבואינג ציינו כי הפגיעה ברווחיות כתוצאה מהמשבר קוזזה בחלקה על ידי שיפור שולי הרווח במטוסי 787 דרימליינר.

 

חטיבת השירותים של החברה היוותה נקודת אור, וההכנסות שלה טיפסו ב-11% ל-4.5 מיליארד דולר מ-4.1 מיליארד דולר בשנה שעברה. עלייה בהכנסות נרשמה גם בחטיבת הציוד הצבאי, שדיווחה על עלייה ל-6.6 מיליארד דולר בהכנסה הודות לעלייה במכירות של לוויינים וכלי נשק.

 

החטיבה המשיכה להשיג חוזים רווחיים עם הפנטגון גם הרבעון, כולל חוזה בשווי 194 מיליו דולר לבניית הדור הבא של מסוקי MH-47G Chinook וחוזה נוסף בשווי 250 מיליון דולר עם חיל האוויר האמריקאי.

 

במקביל, ציינה בואינג כי היא אמנם מצפה שמטוסי ה-737 מקס המקורקעים שלה יחזרו לטוס בתחילת הרבעון הרביעי השנה, אך מנכ"ל החברה הזהיר שהחברה עשויה לצמצם או להשעות כליל את ייצור המטוסים מהדגם הזה אם יימשכו עיכובים בתיקון התקלה שהובילה להתרסקויות.

 

שדות תעופה ברחבי העולם קירקעו את המטוסים מאז אמצע מרץ בעקבות שתי ההתרסקויות - באינדונזיה ובאתיופיה - שבהן נהרגו ביחד 346 איש. חוקרי תאונות טיסה רמזו שתוכנת בקרת הטיסה היא שגרמה לאסונות, בכך שדחפה את חרטום המטוס מטה וגרמה להם להתרסק.

 

חוקרי תאונות טיסה הצביעו על כך שמערכת הייצוב החדשה היא שגרמה לשני המטוסים להיכנס למצב צלילה עליו הטייסים לא הצליחו להתגבר. בנוסף, במבחני סימולטור גילו החוקרים תקלה שעלולה לדחוף את חרטום המטוס לעבר הקרקע בהפעלת טייס אוטומטי בנסיבות טיסה ספציפיות, ולסכן את יושביו.

 

בואינג פיתחה פיתרון לבעיה בתוכנה אך טרם הגישה אותו לבחינת מנהל התעופה הפדרלי. בבואינג בוחנים כעת את השינויים בתוכנה על מנת להחזיר את המטוסים לשירות, ומתכננים להגישם לאישור הרשויות בספטמבר, כך אמר היום מנכ"ל בואינג דניס מילנבורג.

 

באפריל צמצמה בואינג את קצב ייצור המטוסים בכמעט 20% - ל-42 בחודש, בתגובה להתרסקות באתיופיה. מילנבורג אמר לאנליסטים שהחברה מצפה לשמור על הקצב הזה ולהעלותו ל-57 מטוסים בחודש ב-2020, אם אכן המטוסים יחזרו לשירות בתחילת הרבעון הרביעי. אך הוסיף שאם תאריך חזרתם לפעילות יידחה עוד יותר, בואינג עלולה להמשיך לצמצם את הייצור.

 

קרקוע המטוסים בחודש מרץ השנה הוביל לביטולן של אלפי טיסות, ועיכוב נוסף בחזרת המטוסים לשירות עלול לגרום לביטול של טיסות נוספות, גם במהלך חופשות חג ההודיה וחג המולד.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x