החברה הישראלית שמפיקה הכי הרבה שעות ספורט בעולם
שירותי הצילום והעריכה הממוחשבים של פיקסלוט משרתים מועדוני פאר כברצלונה ובאיירן מינכן. אך המייסד גל עוז סבור שהכסף הגדול יגיע בכלל מסרטוני "השערים הגדולים" של ילדים
טכנולוגיית הצילום הפנורמי והשידור האוטומטי של חברת פיקסלוט (Pixellot) הישראלית עובדת משולבת במגרשי האימון של מועדוני כדורגל מהבכירים בעולם, כמו ברצלונה, ריאל מדריד, צ'לסי ובאיירן מינכן. אולם מה שמרגש כרגע את מייסד החברה וסמנכ"ל הטכנולוגיות גל עוז היא הארכת החוזה שחתמה עם רשת PlayOn! Sports, שעובדת עם בתי ספר תיכוניים בארה"ב, ונאמד ב־80 מיליון דולר.
- ככה רואים היום משחק
- 8 דברים שלמדתי מכדורסל על ניהול קרנות הון-סיכון. וההפך
- איך מוצאים שחקנים גדולים בליגות קטנות?
פיקסלוט נוסדה ב־2013 וגייסה עד כה 30 מיליון דולר. הארכת החוזה נועדה להגדיל את מספר בתי הספר שמקבלים את שירותי העריכה וההפקה האוטומטיים מבוססי הבינה המלאכותית (AI) של החברה מ־1,500 ל־20 אלף. הרחבת הפריסה של שירותים אלו, שמסופקים ממטה החברה באטלנטה, צפויה להגדיל את מספר המשחקים המשודרים ממאות כיום לכמיליון אירועים משודרים בשנה בשבע השנים הבאות.
"אנחנו מייצרים היום יותר מ־40 אלף שעות שידור בחודש", אומר עוז. "אנחנו הפלטפורמה שמייצרים עליה הכי הרבה שעות ספורט מצולמות בעולם. לא מבחינת מספר צופים — אלו הרי אירועים קטנים — אלא מבחינת מספר האירועים".
פיקסלוט רואה בכל שחקן ספורט לקוח פוטנציאלי ומטרתה היא לייצר לשחקנים, למשפחות השחקנים ולאוהדי ספורט סרטונים אישיים ולאפשר מעקב אחר ביצועי השחקן. וזה, לפי עוז, משתלם הרבה יותר מלהתקין את הציוד במתחמי האימונים של קבוצות הפאר.
לשדר כל אירוע ספורט
עוז מציג את מטרות החברה כלהתקדם למטה ולמעלה במקביל. כלומר, מצד אחד להעניק פתרונות פשוטים להפעלה למקומות שצריכים שירותי הפקה ועריכה זולים, כליגות נמוכות, ליגות בתי ספר ואפילו אימונים של קבוצות ילדים; ומצד שני להתחבר למשדרי המשחקים. לפי עוז, הוא שואף לייצר יותר שידורי איכות שמתקרבים להפקה של טלוויזיה אמיתית ולתת אפשרויות ליצירת תקצירים.
עוז מאמין שהעולם מתקרב ליום שבו כמעט כל אירוע ספורט ישודר בצורה זו או אחרת, ממשחקים במתנ"סים, דרך הליגה השביעית באנגליה ועד אירועי הפרמיירליג. "אנחנו תומכים ב־12 ענפי ספורט. הצמיחה והדרישה גדלות בקצב מהיר והיקף השימוש מפתיע", הוא אומר. "פתחתי בוקר אחד את הבקרה כדי להציג למישהו אימון כדורסל בארה"ב, וראינו שבדיוק מצלמים במקום אימון גולף לילדים למטרת הפקת לקחים ואימון".
ואכן, מועדונים מקצועיים רבים מצלמים את האימונים לצורך שיפור יכולות המשחק. הדבר מאפשר למאמנים לבחון את עבודתם ואת התקדמות החניכים. כך, במועדון אתלטיקו מדריד מצלמים ומנתחים את כל האימונים וכל המשחקים ברמת הקבוצה והשחקן הבודד בכל אחת מ־28 קבוצות המועדון השונות. מצלמות פזורות במגדלים בארבעת הקומפלקסים של המועדון, וצילום הווידיאו מועבר בזמן אמת לחדר עריכה שבו יושבים 13 מנתחי וידיאו במשרה מלאה, שמנפקים ניתוח על הקבוצה ועל כל שחקן כחמש דקות מתום האימון.
מיקוד בתחום המדיה
פיקסלוט לא נמצאת במשחק של הפקת הדאטה מהצילומים, אך עוז טוען שהעבודה עם המועדונים המקצועיים היא רק כסף קטן ביחס לפוטנציאל ההכנסות שיש בעסקים עם בתי ספר. "אנחנו לא מתיימרים להפיק מידע למטרות אימון, יש חברות שעושות את זה ואנחנו משתפים פעולה עם חלקן", הוא אומר. "אנחנו מדגישים יותר את תחום המדיה. זה אומר שאנחנו עובדים, למשל, על ייצור סטטיסטיקה אוטומטית, שמשמשת כבר עכשיו במשחקים בבתי ספר תיכון.
"הלקוחות שלנו גם יוכלו למכור את השידורים שלנו לשידור באינטרנט, וזה פותח עבורם עולם חדש. אנחנו מספקים גרפיקה עשירה ואוטומטית ואפשרות לשלב פרשן משחק מקרוב או מרחוק. אלו אבני בניין שיוצרות את ההפקה, ואלו אותן אבני בניין עבור משחקים במתנ"ס של גילאי 10 או ליגת כדורסל בכירה שאין לה שותף שידורים בטלוויזיה המסורתית. במקסיקו אנחנו פועלים במגרשי כדורגל לחובבנים, שמאפשרים לשחקנים לייצר סרטונים של השערים הגדולים שלהם מהמשחק ולהראות אותם לחברים".
תחום ההפקה האוטומטית מבוססת בינה מלאכותית של שידור משחק עדיין נמצא בחיתוליו. פיקסלוט, כך נראה, רואה את עתידה בהפקת סרטונים אוטומטיים של ביצועי משחק להורים וילדים. עבור רבים הסרטונים האלו עשויים להיות שווים הרבה יותר מעוד סרטון של השער האחרון של ליאו מסי.