דו"ח טכנולוגי
הכנסות נטפליקס עלו ברבעון השני, אז למה המשקיעים ממורמרים?
משתמשי שירות הסטרימינג בארה"ב מתחילים לנטוש אותו, וגם הצמיחה הגלובלית עמדה על כמחצית משנחזה במקור - מה שמסמן אולי את השנה האחרונה בה תשלוט נטפליקס בתחום הצפייה הישירה; מיקרוסופט חושפת איומים חדשים על הבחירות בארה"ב; ונמצא סוף סוף שימוש חיובי לגוגל גלאס
שירות הסטרימינג איבד 130 אלף מנויים בארה"ב (אבדן המנויים המשמעותי הראשון של החברה במדינה) והוסיף גלובלית רק 2.7 מיליון מנויים, בניגוד לתחזיות של 5 מיליון מנויים חדשים. בחברה האשימו את גל עדכון המחירים הגלובלי שבוצע השנה בשירות, והיה אחד מהגדולים מאז השקתו, אבל התגובה החריפה של השוק מגיעה מתוך הבנה שייתכן ומדובר בתחילתה של מגמה.
זוהי השנה האחרונה שבה יש לנטפליקס עמדה דומיננטית כל כך בשוק הסטרימינג האמריקאי. כן, שירותים כמו הולו או אמזון פריים וידאו זוכים להצלחה, אך נטפליקס עדיין נחשבת לענק בתחום. אבל בחודשים הקרובים הכל הולך להשתנות עם הגעתם של כמה שירותי סטרימינג עוצמתיים במיוחד. דיסני צפויה כבר השנה להשיק את דיסני+, שירכז את אחת מספריות התכנים העמוקות בתחום - פיקסאר, מארוול, סטאר וורז, אולפני האנימציה של דיסני, נשיונל ג'יאוגרפיק – הכל יהיה שם. בנוסף, תתחזק דיסני בתוכן מקורי חדש שמבוסס על המותגים האלה, כמו סדרות סטאר וורז. בהמשך יגיע HBO Max של וורנר (שיגנוב לנטפליקס את "חברים"), ולאחריו שירות סטרימינג מבית NBCUniversal (שיקח לנטפליקס את "המשרד" - הסדרה הפופולריות ביותר בשירות). וזה עוד לפני שהזכרנו את אפל +TV שיתחיל לספק תכנים מקוריים בהמשך השנה.
מנכ"ל ומייסד נטפליקס, ריד הייסטינגס, ניסה לתת לשינוי הזה ספין חיובי. "חלק ניכר מקטלוג דיסני המקומי, ובסופו של דבר הבינלאומי, וכן חברים, המשרד ועוד תוכן יצא מהשירות בשנים הקרובות, מה שיפנה תקציב ליותר תוכן מקורי", כתב למשקיעים. "ממה שראינו בעבר, כשאנחנו מוציאים תוכן מהקטלוג (Starz ו-Epic עם סוני, דיסני, סרטי פראמונט או סדרות מפוקס, לדוגמה) המנויים שלנו עוברים להנות מתוכן נהדר אחר".
הדברים רק נשמעים נכונים. נכון, פחות תוכן קנוי משחרר יותר תקציב לתוכן מקורי, אבל X פרקים של תוכן קנוי יותר זולים לרכישה מהפקה של מספר דומה פרקי מקור. כלומר, זה לא שאובדן המשרד ישחרר לנטפליקס תקציב להפיק 201 פרקים לאורך תשע עונות. תוכן קנוי גם מגלם סיכון נמוך יותר מהפקה מקורית. לא צריך להיות גאון גדול כדי לנחש שחברים תהיה סדרה פופולרית, אבל זה הופך מורכב יותר כאשר מדובר על סדרה חדשה ולא מוכרת.
הצפי של הייסטינגס שלפיו המנויים פשוט יצפו בתכנים אחרים גם בעייתי. הוא אולי נכון, אבל מתבסס על שוק שבו התחרות מוגבלת. המשתמשים עברו לצפות בתכנים אחרים אולי פשוט כי לא היתה להם ברירה. אבל אם התכנים שירדו מנטפליקס יעלו עכשיו בשירות אחר, האם הוא באמת מוכן לחתום שהם לא יעברו אליו?
שוק הסטרימינג נכנס עתה לתקופה סוערת במיוחד, תחרותית מאוד ויקרה מאוד. הרבה שירותים חדשים עולים לאוויר, וכולם ישקיעו סכומים אדירים, עשרות מיליארדי דולרים במצטבר, בהפקת תכני מקור נוצצים ובגיוס משתמשים. זה לא יוכל להימשך לאורך זמן: יש גבול לכמות השירותים שמשתמשים מוכנים לשלם עליהם – 12 דולר פה, שמונה דולר שם, עוד תשעה דולר פה, זה יכול להצטבר לחתיכת תקציב - וספק עם השוק גדול מספיק כדי להכיל כל כך הרבה שירותי מיינסטרים יקרים לאורך זמן. בסופו של דבר, יהיו שירותים שיקרסו ויסגרו פשוט כי הם לא מצליחים להצדיק את החזר ההשקעה הזה.
נטפליקס נמצאת בעמדת פתיחה טובה לתחרות הזו: היא שירות הסטרימינג הפופולרי בעולם, עם צינור עמוס בתכנים מקוריים והשקעות אדירות בנות שנים שמבשילות בדיוק ברגע הנכון. אבל יש לה גם חיסרון בולט לעומת מתחרים: כמעט כל השחקניות הקיימות והחדשות בשוק – אמזון, דיסני, וורנר, NBCUniversal, אפל – הן חלק מקונגלמרט ענק עם מקורות הכנסה מגוונים. לנטפליקס יש רק את נטפליקס. אין לה אפשרות לתעל הכנסות ממקורות אחרים כדי לכסות על הפסדים בתקופה תחרות קשה, אין לה חנות מקוונת, אין לה פארקי שעשועים, אין לה אייפונים למכור. שירות הסטרימינג הוא כל מה שיש לה. ואם הוא יכניס אותה להפסדים לאורך זמן, היא תתקשה מאוד להשאיר את הראש מעל המים.
תוסיפו לכך את העובדה שדיסני, וורנר ו-NBCUniversal יכולות, ואף מתכוונות, למלא את השירותים שלהן בתכנים מאחזקות אחרות שלהן – סרטים שמופקים לקולנוע, סדרות שמופקות לערוצי הטלוויזיה שלהן, קטלוג תכני העבר העצום שברשותן – בלי שהדבר ידרוש מהן השקעה ניכרת, והפער של נטפליקס לעומתן רק מעמיק.
יש גם לנטפליקס לא מעט יתרונות. המיקוד שלה בשירות ונכס אחד יכול להיות חיובי, ובצד הטכנולוגי של ממשק משתמש והמלצות תכנים אין בינתיים שחקניות שמשתוות לה. יכול להיות מאוד גם שהשירותים שישיקו המתחרות יהיו פשוט גרועים, למעשה סביר מאוד שלפחות אחד מהם יהיה נפילה רצינית. אבל זה לא משנה את העובדה שנטפליקס נכנסת לתקופה קשה מאוד מבחינה תחרותית. כדי לצלוח אותה בשלום היא תצטרך לגייס את כל הכישרון והדמיון של עובדיה, להיות יצירתית במיוחד, ולא לעשות שום טעויות. האם היא יכולה לעשות את זה? בוודאי. האם בטוח תצליח בכך? אי אפשר לדעת. וזו הסיבה שהמשקיעים נלחצים כל כך.
קצרצרים
1. מידע של מיקרוסופט מגלה שבשנה האחרונה אירעו יותר מ-700 ניסיונות לפרוץ למטרות שקשורות לבחירות בארה"ב, רובם על ידי האקרים מרוסיה וקוריאה הצפונית. בסך הכל ספרה מיקרוסופט קרוב ל-10 אלף ניסיונות פרצה של האקרים בשירות מדינה נגד מטרות בכל העולם בשנה האחרונה, 781 נגד ארגונים ממוקדי-דמוקרטיה, 95% מהתקיפות כוונו למטרות בארה"ב. אגב במקרה, ממש ממש במקרה, מיקרוסופט שחררה את הנתונים במקביל להצגת מערך לאבטחת מערכות הצבעה.
2. זוכרים את גוגל גלאס? משקפי ה-AR של גוגל שכמעט אף אחד לא אהב, רוב האנשים תיעבו, ואף אחד לא הבין למה הם טובים? אז נדרשו כמה שנים של מחקר מדעי, אבל סוף סוף נמצא להם שימוש חיובי: סיוע לילדים אוטיסטיים ללמוד לזהות רגשות וליצור קשר עין. זאת, בין השאר, באמצעות יישום שמנתח הבעות פנים ומציג לילדים אותות ויזואליים לגבי הרגשות שלהם. מדליק.
3. הרתיעה בארה"ב משימוש ממשלתי בטכנולוגיות זיהוי פנים מתרחבת. מועצת העיר אוקלנד בקליפורניה אישרה אתמול בפה אחד החלטה שאוסרת על גופי ממשל, כמו כוחות משטרה, לעשות שימוש בזיהוי פנים בשטחה. היא מצטרפת לסן פרנסיסקו השכנה וסומרוויל במסצ'וסטס שקיבלו כבר החלטות דומות. לטכנולוגיות זיהוי פנים יש כשלים רבים, בעיקר כשמדובר בזיהוי מיעוטים ונשים, ושימוש משטרתי בהן הוא לכל הפחות בעייתי. כן ירבו.
4. וקצת חדשות טובות לסיום: סגן נשיא גוגל למדיניות ציבורית, קאראן בהאטיה, אמר אתמול לקונגרס שגוגל חיסלה את הפרויקט ליצור מנוע חיפוש מצונזר בעבור השוק הסיני - ההודעה הרשמית הראשונה של החברה על מותו של הפרויקט. ההתנגדות העזה בתוך החברה ומחוצה לה, ביחד עם התחממות מלחמת הסחר מול סין, חברו לחיסול המהלך המקולל הזה, וטוב שכך.