דו"ח ה-OECD: הפריון הישראלי נמוך ומעכב את התפתחות המשק
לפי הדו"ח שפירסם הארגון בסוף שבוע האחרון ובו גובשו המלצות לעידוד הצמיחה - למרות השיפור בשיעורי התעסוקה ובניצול כוח העבודה, הפער בתוצר לנפש בין ישראל למדינות ה-OECD נותר קבוע - בשל הגידול המתון בפריון; המלצה נוספת: להשקיע בתשתיות
בדו"ח של ה-OECD שפורסם בסוף השבוע האחרון ובו גובשו המלצות לעידוד הצמיחה ברת הקיימא, קבעו כלכלני הארגון כי למרות השיפור בשיעורי התעסוקה ובניצול כוח העבודה, הפער בתוצר לנפש בין ישראל לממוצע של מדינות ה-OECD המדורגות במחצית העליונה של הארגון, נותר קבוע - בשל הגידול המתון בפריון.
- למרות השיפור: ישראל משיאניות הרגולציה ב־OECD
- ה-OECD חותך תחזית הצמיחה של ישראל ומשגר אזהרה לממשלה
- הנזיפה של ה־OECD היא הצצה לחולשת המשק הישראלי
לפי הדו"ח, הפער בתוצר לנפש עומד על כ-30% בממוצע, כאשר הפער בין הפריון הממוצע של המדינות הכי מתקדמות ב-OECD לבין זה של ישראל בשנים האחרונות, נע בין 35% ל-40% בעשור האחרון.
בדו"ח מציינים, כי הצמיחה לנפש בין השנים 2002-2008 גדלה ב-2.3%, אלא שקצב זה הואט בין השנים 2012-2018 לרמה של 1.7% בלבד. עוד מציינים, כי מאז שנת 2007 ירדו שיעורי אי-השוויון (מדד ג'יני), ובארגון מסבירים זאת בעיקר על רקע הגידול בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה בקרב ערביי ישראל וחרדים (בעיקר נשים חרדיות-א.פ), אך מצויין כי שיעורי העוני נותרו גבוהים מאוד בקרב הקבוצות המקופחות.
בהקשר הזה, הדו"ח משבח את מתן מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) ומציין כי הוא גם אחראי על ירידה בשיעורי העוני בקרב בעלי שכר נמוך. עם זאת, מצויין כי ההשקעות הממשלתיות בתוכניות לתעסוקה הן נמוכות לעומת הממוצע ב-OECD, ועומדות על פחות מ-8% מהתמ"ג לנפש לעומת כ-16% בממוצע ב-OECD.
ב-OECD מציינים כי למרות שפליטות גזי חממה ירדו, חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר עלתה בישראל ואיכות האוויר נמצאת הרבה מתחת לממוצע במדינות ה-OECD. הארגון קורא להפחית את הגודש בכבישים, וזאת באמצעות הטלת אגרות גודש וכבישי אגרה. בדו"ח מציינים לטובה את רמת התחרות הנמוכה בשוק המוצרים, שהתקדמה עם פתיחות מוגברת ליבוא והורדת שיעורי המכסים, ואת הרפורמה במשק החשמל.
לסיכום הפרק על ישראל בדו"ח, כותבים כלכלני הארגון כי בין הנושאים שיש לטפל בהם הם: "שיפור מיומנויות והזדמנויות תעסוקתיות לקבוצות מקופחות, תשתית תחבורתית טובה יותר, לקיים רפורמות נוספות בשוק המוצרים, והגברת הפריון, הן חיוניות ליצירת צמיחה חזקה יותר".