$
הייטק והון סיכון

חברות תוכנה כשירות בענן (SaaS) יכניסו כ-100 מיליארד דולר ב-2019

לפי מחקר של חברת Synergy Research, הענף נמצא בצמיחה; הוא מובל בידי מיקרוסופט ששולטת ב-17% ממנו, כשאחריה אדובי עם 10%, ואחריהן אורקל ו-SAP. מתי יגיעו חברות צעירות ומבטיחות לראש הרשימה? יתכן שמוקדם מהמצופה

רפאל קאהאן 10:1204.07.19
מחקר של חברת Synergy Research, שמתמחה בתחום המחשוב ענן, מצא שהיקף ההכנסות של חברות בתחום התוכנה כשירות (SaaS) יגיע להיקף של כ-100 מיליארד דולר עד סוף השנה הנוכחית. החישוב מתבסס על קצב ההכנסות הנוכחי של חברות בתחום. ברבעון הראשון 2019 עמד היקף ההכנסות על כ-23 מיליארד דולר. את התחום מובילות מיקרוסופט ומיד אחריה סיילספורס.

 

 

נתח השוק של רדמונד עומד על כ-17% עם הכנסות של כ-10.1 מיליארד דולר, רובן משירותי אופיס 365, דיינמיקס ולינקדאין. מיד אחריה סיילספורס עם נתח של כ-12% מהשוק והכנסות של כ-3.74 מיליארד דולר כפי שהציגה בדו''ח האחרון שלה.

 

אופיס של מיקרוסופט באייפד אופיס של מיקרוסופט באייפד צילום: מיקרוסופט

 

 

במקום השלישי נמצאת אדובי, שהכניסה כ-2.74 מיליארד דולר מפלטפורמת הענן שלה. שירותי Creative Cloud ו-Document Cloud שכוללים את פוטושופ, לייטרום ואפליקציות עיצוב והבאה לדפוס הכניסו לה לבדן כ-1.8 מיליארד דולר, ונתח השוק שלה עמד על כ-10%.

 

במקומות הרביעי והחמישי עומדות SAP ואורקל, כל אחת עם כ-6 עד 7% מהשוק. בחמישיה הסוגרת ניצבות סיסקו, גוגל, IBM ואחריהן Servicenow ו-Workday. מבחינת קצב צמיחה, SAP גדלה בכ-39% בשנה האחרונה, מיקרוסופט ב-34%, אדובי ב-29%, אורקל ב-25% וסיילספורס ב-21%.

 

שנטאנו נריאן, מנכ"ל אדובי שנטאנו נריאן, מנכ"ל אדובי צילום: בלומברג

 

 

למרות שהמספר נשמע מרשים, מדובר בהיקף לא גדול ביחס לזמן בו שוק התוכנה כשירות זמין ללקוחות. המוצרים הראשונים זמינים כבר כמעט 20 שנה. אך עם זאת מדובר עדיין בסוג של נקודת ציון ולהערכת חוקרי סינרג'י, השוק הרבה יותר בוגר ומנוסה.

 

שוק התוכנה כשירות מייצג רק כ-20% מסך כל שוק התוכנה הארגונית. ואולם, שוק זה מהווה את רוב שוק המחשוב ענן. הדרך עבור שווקי התשתית כשירות (IaaS) או פלטפורמה כשירות (PaaS), שגדלים הרבה יותר מהר מבחינת קצב גידול מהתוכנה, עדיין ארוכה למקום בו נמצאים שירותי ה-SaaS.

 

אין בצמרת מספיק שמות חדשים

 

סוג החברות שנמצאות כרגע בראש הרשימה מזכיר את הרשימה של צמרת עולם הטכנולוגיה מלפני 20 שנה. השמות - אותם שמות, ולמעט סיילספורס וגוגל שגם הן כבר בנות 20, אין ממש שחקניות חדשות שהצליחו לגדול מבין הסטארט-אפים הצעירים יותר. יתכן שהמצב הזה ישתנה: דרופבוקס, וורקדיי, שופיפיי, בוקס או זנדסק - כולן נולדו לתוך הענן ובחלקן אף הספיקו להנפיק, ולכולן יש קצבי צמיחה דו ספרתיים שנעים בין 20% בשנה במקרה של בוקס לכ-50% במקרה של שופיפיי.

 

 

 

גידול של חברה עם היקף הכנסות של מיליארד דולר דורש יותר זמן במודל הענן שבו הלקוחות משלמים על בסיס שימוש או מנוי מתחדש. התחזוקה והתפעול של התשתיות הנדרשות עולות יותר מאשר התקנה של תוכנה בדאטה סנטר של לקוח או במחשבים של העובדים. אך בסופו של דבר מדובר במודל גמיש ויעיל הרבה יותר שמאפשר לחברה שהגיעה למסה קריטית לצמוח בצורה הרבה יותר מהירה מאשר במודל התוכנה המסורתי.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x