כללי הדייטינג בהייטק: מותר להזמין עובד אחר לצאת - אבל רק פעם אחת
בפייסבוק, גוגל ו-Airbnb העובדים רשאים להציע לקולגות דייט רומנטי רק פעם אחת, וזה לא יכול להיות הבוס או מישהו מהצוות שלהם. בטינדר החוקים קצת שונים
- סין: עברת את גיל 30 וטרם התחתנת? קבלי ימי חופש לדייטים
- סטנד-אפ, ערבי דייטים ותחתיות בירה מעוצבות - הדרכים היצירתיות לגיוס עובדי הייטק
- "הסטוקריות" מעלה לבמה מדריכות דייטים הזויות
מהחברה לא נמסרה תגובה, אך נראה שכחלק מההכנות של Airbnb לקראת הנפקה מתוכננת, מנסים בחברה להימנע משערוריות הטרדה מינית בדומה לאלה שפגעו בחברות סטארט אפ טכנולוגיות אחרות כמו אובר.
גם בגוגל ובפייסבוק יש מדיניות שאוסרת להזמין עובד או עובדת אחרים לדייט יותר מפעם אחת, ומדיניות דומה תקפה גם בנטפליקס.
"הזמנה חוזרת של אדם לדייט עלולה להוביל לתחושה של סביבת עבודה עוינת", הסביר באו – ויאט נגוין, הדובר של נטפליקס. מגוגל נמסר כי המדיניות אינה כתובה בספר החוקים הרשמי של החברה, אבל עולה לדיון בסדנאות הכשרה לעובדים.
לדבריה של פאולה ברנטנר, שמנהלת פירמת עורכי דין המתמחה במניעת הטרדה מינית, חוקי החברות בנוגע לדייטים חוסכים מבוכה לעובדים וכסף לחברה. "כשיש עובד שלא מוכן לקבל לא כתשובה, זה עלול להוביל להטרדה במקום העבודה", היא אומרת.
ישנה סיבה נוספת לכך שחברות מעדיפות למנוע דייטים בין העובדים: תביעות על הטרדה מינית הן יקרות. ההסדרים, איבוד פיריון העבודה וההכנסות כתוצאה מהתביעות הללו עלולים לעלות לחברה גדולה בסביבות 6 מיליון דולר בשנה, כך לפי מחקר מ-2005.
עם זאת, אנדרו צ'לנג'ר שעומד בראש חברה שמעניקה שירות קואצ'ינג למנהלים בכירים, מודה כי המדיניות של Airbnb מציבה אותה כחלוצה בתחום, זאת בעוד שבמרבית החברות מעדיפים לא לקבוע חוקים מפורשים בנושא, כך שאינן מגבילות רומנים בין העובדים באופן רשמי.
אולם, עלייתה של תנועת MeToo# גורמת לחברות רבות לשקול שנית את המצב הקיים אצלן. מחקר שפורסם בשבוע שעבר מצא כי 51% מהחברות בארה"ב עברו מחדש על המדיניות נגד הטרדה מינית שלהן מאז הוקמה התנועה, ו-72% מהחברות הללו עדכנו את המדיניות בהתאם. במחקר השתתפו 150 מנהלי משאבי אנוש בחברות בארה"ב במגוון רחב של תחומים. לפי צ'לנג'ר, חברות רבות שקלו להטיל איסור מוחלט על קשרים רומנטים בין העובדים, אך הבינו שמדובר בצעד אחד יותר מדי. "אנחנו מבלים יותר זמן עם העובדים שלצידנו מאשר עם המשפחה", הסביר. "זה בסדר להתאהב במקום העבודה". ברנטנר מסכימה ומוסיפה כי ברגע שיש איסור, אנשים נאלצים להסתיר את מערכות היחסים "ואז זו הופכת להיות בעיה". לכן, היא ממליצה לעובדים לחשוב על העניין בכובד ראש, ו"אם הקשר הופך להיות רציני, לספר להנהלה ולעובדים אחרים".
מנגד, יש חברות שכלל לא מונעות מערכות יחסים במשרד. כך למשל, אפליקציית ההיכרויות טינדר השיקה השנה מדיניות חדשה בנושא שאינה כוללת איסור על קיום מערכות יחסים בין עובדים והמנהלים הישירים שלהם. "אנחנו חברה שעוזרת לאנשים ליצור קשרים", מסרה דוברת של טינדר. "איננו אוסרים על מערכות יחסים במקום העבודה, אך יש הגבלות שחלות אם מערכת היחסים היא בין מנהל והכפופים לו". בגדול, בחברה מבקשים מהעובדים לעדכן בנוגע למערכת היחסים וזאת כדי למנוע ניגוד אינטרסים פוטנציאלי וכדי להבטיח שכולם חשים בנוח במקום העבודה.
מגוגל נמסר כי הם מתנגדים למערכות יחסים בין מנהלים והעובדים הכפופים להם, ולכן כל סגני הנשיא והמנהלים הבכירים "נדרשים לחשוף כל מערכת יחסים" בפני מחלקת משאבי אנוש. עם זאת, החברה כן מאפשרת מערכות יחסים בין עובדים באותו הדרג, "בהינתן בכך שזו מערכת יחסים בהסכמה ושלהתנהגות של שני הצדדים במקם העבודה אין השפעה שלילית על האווירה".
המצב לרוב מסתבך כשבני הסוג נפרדים, אך יועצת הזוגיות סטפני גורליך מציינת בעיה נוספת. "טשטוש הגבול הזה בין העבודה והבית עלול להקשות על מערכת היחסים", היא מסבירה. "כשבני הזוג נמצאים יחד מסביב לשעון, מטשטש הקו המפריד בין הקריירה והחיים הפרטיים".