פרסום ראשון
נגמרו ההיברידיות: תלונות על מחסור ועיכובים בקרב יבואני הרכב
דווקא לפני העלאת המס על המכוניות ההיברידיות ב-1 בינואר 2020, זמני האספקה שלהן מתארכים, כך נודע ל"כלכליסט"; זאת לאחר חשיפת "כלכליסט" על הודעתה של יבואנית טויוטה לחברות הרכב הגדולות - כי לא יוכלו להזמין מכוניות היברידיות לנוכח המחסור
לאחר שיוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, הודיעה לאחרונה לחברות ציי הרכב הגדולים (גם השכרה וגם בכלל) כי לא יוכלו להזמין מכוניות היברידיות מעבר למכסות הראשוניות שהקצו בתחילת השנה, לנוכח מחסור במכוניות, מתברר כעת כי גם יבואני הרכב הגדולים האחרים ניצבים בפני מחסור במכוניות.
- יבואנית טויוטה לחברות הליסינג: "אין יותר היברידיות עד להודעה חדשה"
- בגלל המס הירוק: זינוק של 157% בייבוא מכוניות במרץ
- נוסחת המיסוי הירוק המעודכנת: טויוטה פריוס ויונדאי סונטה יתייקרו בעשרות אלפי שקלים
ממידע שהגיע לידי "כלכליסט" עולה כי טלקאר יבואנית קיה, הודיעה לאחרונה גם היא לציי הרכב הגדולים, כי לא תוכל לספק מכוניות היברידיות (בעיקר מדגמי קיה נירו) עד אחרי חודשי החגים. גם מי שיזמין כעת מכונית היברידית חדשה בכלמוביל, יבואנית יונדאי, יצטרך לחכות לאוקטובר.
העיתוי לעיכובים גרוע מבחינת יבואני הרכב וגם מבחינת הצרכנים: ב-1 בינואר 2020 צפוי להיכנס לתוקף מתווה מס חדש המייקר את מס הקניה על המכוניות ההיברידיות העממיות.
כך, מכוניות כדוגמת יונדאי איוניק וקיה נירו שמס הקניה עליהן היה 30% יצטרכו כעת לשאת במס קניה בגובה 45%. משמעות ההתייקרות הזו צפויה להתבטא בסכומים מינימאליים של כחמשת אלפים שקלים במקרה הטוב - ועד עשרת אלפים שקלים במקרה הגרוע.
בין היתר, יבואני הרכב בישראל נאלצים להתמודד מול תכתיבים שמגיעים דווקא מכיוון יצרני הרכב הנדרשים להתמודד כעת עם שתי בעיות. ראשית, אספקת הליתיום איון העולמית, החיוני ליצור הסוללות, מידלדלת ומחירו של הליתיום איון עולה. שנית - יצרני הרכב הגדולים נדרשים להתמודד מול רגולציה עולמית הדורשת מהם להפחית את שיעור הפליטות הממוצע למכונית - בשוק הרכב האירופי.
המשמעות: יצרן שמוכר באירופה רכבים מזהמים חייב גם למכור באירוה היברידיות - כדי לאזן את הזיהום. מכיוון שכך - יצרני הרכב חייבים להפנות את היצור לאירופה - ולא לישראל.
בנוסף, אם וכאשר יגיעו מכוניות היברידיות לשוק הרכב הישראלי לקראת תום השנה - הן צפויות לעבור למלאי של יבואני הרכב לצורך שחרור מאוחר, כלומר יבואני הרכב ישחררו מכוניות ממס בדצמבר, לפני העליה, אך המכוניות ימסרו ללקוחות בפועל רק במהלך השנה הבאה.