ניתוח כלכליסט
מי עצר את קידומה של התובעת בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי?
נציב שירות המדינה ושר המשפטים בלמו, לפי שעה, את האפשרות למינויה של התובעת בתיקי נתניהו, ליאת בן ארי, לתפקיד המשנה הכלכלי של פרקליט המדינה. יש בכך איתות אזהרה שנחישות יתר באכיפת החוק על פוליטיקאים תוביל להגליה מקצועית
נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, בהתייעצות עם שר המשפטים אמיר אוחנה ובהשראת מכתב אנונימי של "פרקליטים מודאגים", הקפיא את המכרז שבו ליאת בן ארי היתה מועמדת מובילה להיבחר לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. בן ארי היא התובעת בתיקי נתניהו ומייצגת את הקו המחמיר - שלושה אישומים בשוחד בשלושת תיקי ראש הממשלה – מול היועץ המשפטי לממשלה שהחליט שרק תיק 4000 יוכתר בסעיף השוחד.
- נתניהו עוקף את ועדת ההיתרים: מבקש מהמבקר אישור לקבלת הלוואה מספנסר פרטרידג'
- מפת דרכים משפטית: טובת נתניהו או טובת המדינה
- הכרעת היועמ"ש: שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי נתניהו
לפי חלק מההערכות הקפאת המכרז נועדה לבלום את בן ארי שאמורה לסיים את תפקידה כפרקליטת מיסוי וכלכלה במאי 2020. שמה הועלה כאחת משלושת המועמדים, יחד עם שלמה למברגר המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים ועמית אייסמן פרקליט מחוז חיפה, להחליף את פרקליט המדינה שי ניצן שיפרוש מכהונתו בדצמבר השנה. אולם הסיכויים הפוליטיים למינוי בן ארי קלושים, ולמברגר מסתמן כמועמד המוביל. לכן, הופנתה בן ארי למכרז נמוך יותר, משנה לאכיפה כלכלית, כדי להישאר על הגלגל. כדי שלא לוותר על עובדת מצטיינת בעיני הממונים שלה. המקצועיים, לא הפוליטיים.
"התלונה מחייבת בדיקה"
בן ארי היתה אמורה להגיע אתמול לירושלים כדי להופיע בפני ועדת המכרזים, אך בבוקר הודיעו לה שלא תגיע כי המכרז הוקפא זמנית. תחילה שתי הערות מקדימות. הראשונה, חיוניותו של התפקיד מוטלת בספק. האחרון שמילא אותו, עו"ד יהודה שפר, פרש לפני יותר משנה. בפרקליטות טוענים שהזמן הרב שחלף הוקדש לתכנון וחשיבה מערכתיים.
בכל מקרה, חסרונם (שלו ושל הפונקציה) לא ממש הורגש ואף אחד לא חש צורך דחוף לאייש את התפקיד עד היום. השנייה: למרות זאת, לא פחות משישה מועמדים הסתערו עליו. שרון פרידמן, דסי פורר, איתי פרוסט, שלום שיפר, דן בהט. ועכשיו הגיעה גם בן ארי ואיימה לגרוף את הקופה הריקה הזו עם רזומה מרשים של פרקליטת מחוז מאחוריה, אבל אז התארגן מה שנדמה ויתכן שיתברר כסיכול ממוקד.
שני הסברים ניתנו. הראשון, כך פורסם: "אמש הודיעה נציבות שירות המדינה לפרקליטות כי יש לבטל את המכרז – בטענה כי פרקליט המדינה עומד לסיים בקרוב את תפקידו, ולפיכך לא ראוי למנות משנה שלו". השני, בתגובה לפניית "כלכליסט": "בנציבות שירות המדינה התקבלה אתמול תלונה אנונימית מצד פרקליטים לכאורה, באשר להליכי המכרז לתפקיד המשנה לפרקליט המדינה לאכיפה כלכלית. בהתאם לנוהל הקיים, התלונה מחייבת בדיקה של הטענות המועלות בה, ועד לסיום הבדיקה יוקפאו הליכי המכרז למספר ימים, עד לבירור הטענות".
עיון במכתב האנונימי מגלה שאין פער בין שני ההסברים. כך נכתב בין היתר במכתב האנונימי להרשקוביץ: "כעת, חצי שנה לפני סיום הקדנציה של פרקליט המדינה שי ניצן, הוא נזכר לפרסם 'מכרז' לתפקיד. אין שום הצדקה שפרקליט מדינה ימנה ברגע האחרון שלו את המשנה שלא יהיה המשנה שלו. כל בחירה, בכל מועמד, תהיה נגועה ופסולה.
אתם בנציבות הייתם אמורים למנוע את המכרז התפור של הרגע האחרון, אך כנראה רימו אתכם שוב והציגו את המינוי כדבר רגיל ושגרתי. כדאי מאוד שתתערב ותבטל את המכרז הזה ותאפשר לפרסם אותו רק אחרי שייבחר פרקליט מדינה חדש".
על המכתב חתומים "פרקליטות ופרקליטים מודאגים". בהנחה שלא מדובר בפרקליטי נתניהו, החשודים האפשריים מבין הפרקליטים נמנים עם שתי קבוצות: המתחרים האחרים על התפקיד שיודעים היטב שבן ארי תגבר עליהם, או, מתנגדי הקו הפלילי המחמיר שמובילים ניצן ובן ארי בפרקליטות בכלל, ונגד ראש הממשלה בפרט. הדבר בהחלט עולה מנוסח המכתב האנונימי שמדגיש את המחטף שנתפר בתפר שבין פיטורי השרה שקד לכניסת השר אוחנה למשרד, ואשר נועד לשמר את הקו הזה בצמרת הפרקליטות.
תפקיד מקצועי נטו
עצם מתן משקל כלשהו למכתב אנונימי הוא כשלעצמו תקלה ושיבוש שעל נציב שירות המדינה, כמו כל נושא משרה ובעל סמכות, להתעלם ממנו. מתן משקל כזה הוא פתח למדרון חלקלק ואינסופי לטוקבקיסטים אנונימיים לטרפד ולהשפיע על מינויים והחלטות בשירות הציבורי. פרקליטים שוחרי מינהל תקין, כפי שמתיימרים להיות חותמי המכתב, אמורים להזדהות בשמם. ואם לא, לפחות להזדהות בפני הנציב ולבקש ממנו לשמור בסוד את זהותם.
על המהות הפוליטית של החבירה הזו בין הרשקוביץ ל"פרקליטים המודאגים" יעיד חוסר הדאגה ממכרז מקביל שלא בוטל והתקיים אתמול – לתפקיד מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות. לתפקיד נבחרה עו"ד רחל מטר־סקופסקי מאפרת המכהנת כיום כמנהלת היחידה לעיכוב הליכים בפרקליטות המדינה. היא תחליף בתפקיד את עו"ד ג'ואי (יוסף) אש.
ולמהותו של המינוי – מקצועי או פוליטי? הרציונל למניעת מינויי מחטף לפני בחירות נועד למנוע מממשלה יוצאת להכתיב לממשלה נכנסת מינויים שהיא אינה חפצה בהן. משנה לפרקליט מדינה הוא תפקיד מקצועי נטו, נטול לחלוטין כל ממשק פוליטי. וחוץ מזה, גם הרצון של ניצן להשאיר את בן ארי במערכת הוא לגיטימי. אגב, הפרקטיקה שבה מותירים בכירים "על הגלגל" מקובלת במערכת. שי ניצן עצמו הושאר בתחילת 2013 כמשנה לתפקידים מיוחדים, עד שהתפנה תפקיד פרקליט המדינה שאליו מונה בסוף אותה השנה.
נתפסת כאיום פוליטי
והנה, למרות שהתפקיד המיועד אינו פוליטי, בן ארי נתפסת כאיום פוליטי. אילו היא לא הייתה מועמדת, סביר להניח שהמכרז היה מתנהל כסדרו עם חמשת המועמדים האחרים. המהלך עוקף–בולם בן ארי נועד לאותת, ובעוצמה, למערכת המשפטית שנחישות יתר באכיפת החוק על פוליטיקאים תיתקל בתגובה הולמת – ביטול קידום וזירוז ההליכה הביתה. בן ארי היא אכן תובעת נמרצת נטולת מורא.
החלטותיה ללכת על שוחד בכל שלושת התיקים של נתניהו אינה נקייה מספקות משפטיים, אבל הדרך להתמודד היא באיזונים שמספק היועץ המשפטי לממשלה, ולא הדרך של נציב שירות המדינה שמאמץ מכתב אנונימי של פרקליטים – או אלה שמפחדים להפסיד לה או כאלה שרוצים להיפטר ממנה בשירות נתניהו.