צניחה של 60% במספר צווי ההגנה שהוציא המבקר לחושפי שחיתויות בשנתיים
הסיבה: המבקר מעדיף להגיע להסכמות עם מעסיקים בעניין חושפי השחיתויות - במקום להוציא צווים להגנתם; עפ"י דו"ח נציב תלונות הציבור, חברת הדואר שומרת על מקומה כאלופת התלונות המוצדקות. משרד הבריאות במקום השני בגלל היחידה לקנאביס, שמספר התלונות עליה גדל פי 2.5
מספר צווי ההגנה לחושפי שחיתויות שהוציא מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור יוסף שפירא צנח ב-60% מאז 2016. צווי ההגנה מונעים מרשויות שונות להתנכל לעובדים חושפי שחיתויות.
- דו"ח נציב תלונות הציבור: קריית שמונה ושדרות יפצו חושפי שחיתויות בכ-700 אלף שקל
- חושף פרשת השוחד בשיכון ובינוי: "מאיימים על חיי"
בדו"ח נציב תלונות הציבור שמתפרסם היום מדווח המבקר כי ב-2018 הוציא 5 צווי הגנה קבועים ו-5 זמניים. ב-2017 הוציא 17 צווי הגנה מהם 11 צווים זמניים ו-6 צווים קבועים. ב-2016 הוציא 25 צווים, מתוכם 6 קבועים.
חייהם של חושפי השחיתויות ומשפחותיהם הופכים לעיתים קרובות לקשים ביותר והדבר כולל התנכלויות, פגיעה הפרטיות ופגיעה במשפחה. לכן מדיניות שפירא בשנתיים האחרונות, שגרמה לצניחה התלולה במספר הצווים, היתה לתת עדיפות למתן סעדים בהסכמה עם המעסיקים באמצעות משא ומתן וגישור. זאת בהנחה שהמסלול הזה לעיתים יעיל יותר. סעדים כאלה יכולים להיות עזיבת העבודה עם פיצויים ראויים או המשך העבודה בהסכמה וללא התנכלויות. מספר חושפי השחיתויות שקיבלו סעדים בכלל, ולא רק צווי הגנה, יציב יותר: 29 מקבלי סעדים ב-2016, 20 ב-2017 ו-22 ב-2018.
אלופת התלונות המוצדקות: דואר ישראל
חברת דואר ישראל שומרת על מקומה הבלתי מכובד כאלופת התלונות המוצדקות של נציב תלונות הציבור בשנים האחרונות. היא שומרת בקביעות גם על אותו שיעור של תלונות מוצדקות – 72.5%. מספר התלונות על הדואר (מוצדקות ולא מוצדקות) גדל מאז 2014 פי 4 מ-215 ל-815 ב-2018.
במקום השני בשיעור התלונות המוצדקות ממוקם משרד הבריאות אם 61%. נראה שלנתון הכל כך מביך הזה של המשרד תורמת בעיקר היק"ר – היחידה לקנביס רפואי של המשרד. מספר התלונות על היק"ר ב-2018 גדל כמעט פי 2.5 לעומת 2017. 85% מהתלונות נמצאו מוצדקות או שתוקנו.
במקום השלישי ממוקם משרד התחבורה עם 50% תלונות מוצדקות. מספר התלונות על משרד התחבורה גדל מ-510 ב-2017 ל-730 ב-2018, גידול של 43%. שעור התלונות המוצדקות זינק מ-40% ב-2017 ל-50% ב-2018. הסיבה העיקרית היא זינק מ-175 ל-310 תלונות בנושא הרישוי.
במקום החמישי בשיעור התלונות המוצדקות ממוקם משרד העבודה והרווחה עם 45%, בחמישי – רשות המיסים – 41% ובשישי – משרד החינוך – 40%. בשנים האחרונות חלה נסיקה בשיעור התלונות המוצדקות מ-29% ב-2016 ל-32% ב-2017 ו-35% השנה.
כרגיל מספר התלונות הגדול ביותר (1100) הוגש נגד המוסד לביטוח לאומי, אבל זה נובע כנראה מכך שכל תושב בישראל קשור עם הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי לא נמצא בצמרת התלונות המוצדקות.
משרד התקשורת בתגובה: ״נלמד את דו״ח פניות הציבור בנוגע לחברת דואר ישראל ונפעל בהתאם לממצאים. המשרד פועל לאורך כל השנה בבקרות ואכיפה לתיקון הליקויים ולמניעת הישנות מקרים כגון אלו המוזכרים בדו״ח".