$
נדל

בלעדי לכלכליסט

הפתרון של סמוטריץ' לשדה דב: השארת מסלול הטיסה, ופיצוי הגוש הגדול בזכויות של אחרים

שר התחבורה החדש מציע להשאיר את מסלול ההמראה שנמצא בטווח של 300 מטר מהים וצמוד לתחנת רדינג, משום שזה שטח שלדבריו ממילא אי אפשר לבנות בו; ההצעה תגרום לצמצום זכויות הבנייה במתחם לפחות בשלבים הראשונים; בקואליציה מבקשים לקדם הצעת חוק לדחיית סגירת שדה דב -5-3 שנים

אמיתי גזית וצבי זרחיה 00:0120.06.19

המשך פעילות שדה דב בטרמינל קטן, בשטח מצומצם בחלק המערבי, פעילות תעופה אזרחית תחת מגדל פיקוח צבאי עד להוצאת היתרי בנייה, בנייה בשלבים ממזרח למערב כדי לאפשר את המשך הטיסות, ופיצוי בעלי הקרקע הפרטיים באמצעות מתן זכויות בנייה בחלק המזרחי של התוכנית לבניית רובע מגורים חדש על חורבות שדה דב. זו השורה התחתונה בפתרון שמגבש שר התחבורה החדש בצלאל סמוטריץ' למשבר שדה דב, פתרון שנחשף כעת לראשונה.

 

סמוטריץ' מציע להשאיר את מסלול ההמראה שנמצא בטווח של 300 מטר מהים וצמוד לתחנת הכוח רדינג, משום שזה שטח שלדבריו ממילא אי אפשר לבנות בו.

 

כדי להבטיח פיצוי לבעלי הקרקע שאותם מייצגים מנהלי הגוש הגדול, מציע סמוטריץ' כי תינתן להם קדימות בקבלת זכויות הבנייה בחלק המזרחי של השכונה החדשה. עם זאת על פי הצעתו לאחר קבלת זכויות הבנייה הם לא יוכלו לדרוש עוד פיצויים.

 

להצעתו משמעויות מרחיקות לכת, וספק אם הן חוקיות, משום שעל פי הנחיה של היועמ"ש אין לפצות בגין הפקעת קרקע בזכויות בנייה, והפיצוי חייב להיות כספי. למעשה ההצעה של סמוטריץ' תגרום לצמצום זכויות הבנייה במתחם לפחות בשלבי הבנייה הראשונים, וזאת כדי לשמור על מסלול הטיסה. כלומר העוגה של זכויות הבנייה תצטמק.

 

במתחם יש אלפי בעלי זכויות, חלקם שייכים לגוש הגדול, אך יש גם עשרות אם לא מאות פרטיים שזכאים לזכויות ואינם שייכים לגוש הגדול. אם הצעתו של סמוטריץ' תמומש, שווי הזכויות שהם מקבלים יקטן. בהתאם, גם שווי הזכויות של המדינה יצטמק. המדינה מצפה כי פרויקט המגורים יניב לה למעלה מ-10 מיליארד שקל, מרבית הסכום יועד למימוש הסכם שוה"מ 3 למעבר מחנות צה"ל לנגב. לא ברור מהצעתו של סמוטריץ' מה הפתרון לאובדן ההכנסות, אם בכלל יש כזה.

 

סמוטריץ' סמוטריץ' צילום: חורחה נובומינסקי

 

בנוסף הצעתו של סמוטריץ' כוללת מה שהוא מכנה "ודאות תכנונית". צעד שפירושו המשך קידום התוכנית לבניית שכונה חדש בשדה דב "באותו קצב שבו תוכנן כאילו בוצע הפינוי (של שדה התעופה, א"ג) היום", באופן שלא יפגע ברצף התכנוני ויאפשר את הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה.

 

כמו כן מוצע שהבנייה תבוצע בשלבים ממזרח למערב, כך ששדה התעופה שכאמור יישאר בחלק המערבי של המתחם יוכל להמשיך ולפעול.

 

הפתרון שיזם סמוטריץ' על סעיפיו, מעוגן גם בטיוטה ובה תיקון חדש לחוק שדה דב.

 

במקביל מציע השר החדש להקים ועדה מקצועית בלתי תלויה שתבחן את החלופות השונות ועלותן. על פי התיקון, הוועדה תמסור את מסקנותיה לממשלה ולוועדת הפנים של הכנסת עד 30 ביוני 2020.

 

ההצעה מופיעה במסמך שכותרתו "מצע לדיון-שולחן עגול בנושא שדה התעופה שדה דב", שנשלח היום לצוות מצומצם של בכירים שזומנו לדיון שיערך ביום ראשון הקרוב.

 

המוזמנים הם יעקב גנות מנכ"ל רשות שדות התעופה, עו"ד ארז קמיניץ המשנה ליועמ"ש, עדיאל שמרון מנהל רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), דלית זילבר מנכ"לית מנהל התכנון, שאול מרידור הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יואל פלדשו מנהל רשות התעופה האזרחית, וניר קוגל סמנכ"ל תכנון בנת"ע.

 

עו"ד מיכאל שטיינבך, המייצג בעלי זכויות בחלק המזרחי של המתחם, אמר כי "הכוונה לפצות את בעלי הקרקעות בחלק המערבי של התוכנית על חשבון זכויותיהם של בעלי הקרקעות הפרטיות מחלקו המזרחי של מתחם שדה דב פוגעת פגיעה קשה בזכויותיהם של בעלי קרקעות אלו, שכל חטאם הוא שהקרקע שלהם נמצאת בסמיכות לשדה דב. מהלך זה גם אינו חוקי בכל הקשור לדיני התכנון והבנייה, ובעלי הזכויות יפעלו לפסילת מהלך שכזה באמצעות מוסדות התכנון. משכך, בניגוד לכוונת החוק, מהלך שכזה לא יביא לפיצוי בעלי הזכויות בשטח השדה ואין לאפשר אותו".

 

שמאי המקרקעין דני טרשנסקי ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל, המייצג אף הוא בעלי זכויות רבים בגוש הגדול, מתריע כי "מדובר באיום ממשי על קידום תוכניות הבנייה הסמוכות לשדה דב וכפועל יוצא מכך על פגיעה קשה מאוד ביכולת להרחיב את היצע הדירות בצפון תל אביב".

 

הצעת חוק: דחיית סגירת שדה דב -5-3 שנים

 

בקואליציה מבקשים לקדם הצעת חוק ממשלתית או פרטית לדחיית סגירת שדה דב -5-3 שנים, ובשמירת הזכויות של בעלי הקרקעות ב"גוש הגדול". הצעת החוק שגיבש ח"כ יואב קיש (ליכוד) תוצג היום (ה') בישיבת החירום של ועדת הכספים בעניין סגירת שדה התעופה.

 

ההחלטה בעניין צפויה להתקבל ביום ראשון הקרוב על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו שיקיים פגישה בעניין. במידה ונתניהו והגורמים המשפטיים יאשר את החקיקה הזו - אזי מליאת הכנסת שתכונס ביום שני (לדיון פגרה מיוחד בחריגת הגרעון בתקציב המדינה) תתבקש לאשר את הצעת החוק בקריאה הטרומית לגבי הצעת חוק פרטית ובקריאה הראשונה לגבי הצעת חוק ממשלתית. במקרה כזה, תוקם באותו היום ועדה מיוחדת בכנסת בראשותו של ח"כ יואב קיש שתכין את הצעת החוק במהירות בתוך כמה ימים להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.

 

 

ח"כ יואב קיש ח"כ יואב קיש צילום: יואב דודקביץ

 

השוני בין הצעת חוק פרטית לממשלתית הוא במספר ההצבעות במליאה: בהצעת חוק פרטית נדרשות הצבעות ב-4 קריאות ובהצעת חוק ממשלתית הצבעות ב-3 קריאות. אם יוחלט לקדם הצעת חוק פרטית אזי הממשלה תוכל לנסות ולהתנער מתביעות אפשריות של בעלי הקרקע ב"גוש הגדול" לפיצויים בגינה.

 

קיש כבר גיבש הצעת חוק בקדנציה הקודמת, אבל אז הוא נתקל בעיקר בהתנגדותם של משרד האוצר והיועץ המשפטי לממשלה.

בכנסת אומרים כי כעת, עם מינויו של ח"כ בצלאל סמוטריץ (איחוד מפלגות הימין) כשר התחבורה נוצר חלון הזדמנויות לקידומה של הצעת החוק, בכפוף לאישורו של נתניהו.

 

קיש אמר ל"כלכליסט" כי להערכתו "לא תהיה מניעה משפטית לאשר את הצעת החוק וכי יש תמיכה בה בקרב כל סיעות הכנסת. הצעת החוק שומרת על האינטרסים של בעלי הקרקע ולא פוגעת בהם, ומצד שני מאפשרת לשדה לפעול למשך 5-3 שנים עד לאישור הליכי התכנון הבנייה לשימוש אחר בקרקע. כמו כן אמר שבקרוב תיבחן הצעה שהועלתה על ידי סמוטריץ בעניין השארת פעילות בשדה דוב בהיקף מצומצם. לאופציה כזו עלות לתקציב המדינה, שביקשה לממן באמצעות פינוי שדה התעופה את מעבר בסיסי צה"ל לדרום.

 

קיש אמר כי עד כה לא פנו אליו לוביסטים בעניין. יצויין כי מטה המאבק להצלת העיר אילת וחברת ארקיע שוכרים את משרד הלובינג גלעד יחסי מימשל ואילו חברת ישראייר שוכרת את הלוביסטית איריס ירדני. בחודש מאי 2019, הראשון לכהונת הכנסת ה-21 בטרם פוזרה, הסתובב ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי עם הלוביסטים ונפגש עם ח"כים במגמה לרתום אותם להמשך תיפעולו של שדה דוב. הלוי הוא איש ליכוד שהודיע באחרונה על עזיבת המפלגה בשל סגירת "שדה דוב". בכנסת יש תמיכה רחבה בכל הסיעות נגד סגירת השדה.

 

בהצעת החוק נקבע כי "על פי הודעת שר הביטחון, השימוש בשדה דב לתעופה צבאית על ידי חיל האוויר צפוי להסתיים ב-1 ביולי שנת 2019. על פי החוק הקיים, באותו מועד תיפסק גם פעילות התעופה האזרחית בשדה דב. הדבר צפוי להביא לפגיעה קשה בתושבי אילת, הצפון והפריפריה, בתיירות הפנים לאילת ובפיתוח התעופה בישראל".

 

"לאחרונה הוצגו מספר חלופות להפסקת פעילות שדה דב לרבות החלופה שהציגה עריית תל אביב שמטרתה להשאיר את שדה דב במיקומו הנוכחי על מינימום מהשטח הנדרש לצורך הפעלת השדה ובמקביל להבטיח את זכויותיהם במקרקעין של בעלי הקרקע ויזמים נוספים באמצעות בניית מגורים ושטחי מסחר בשטחים הסמוכים לשדה התעופה".

 

"על מנת לאפשר לגורמי המקצוע לבחון לעומק חלופות לפינוי מלוא שטח שדה דב לרבות בהתאם לתכנית הנ"ל, כאשר חרב הפינוי איננה מונחת על צווארו של שדה דב, מוצע בהצעת חוק זו לדחות את מועד הפסקת פעילות התעופה האזרחית כל עוד לא ניתנו היתרי בנייה לבניית יחידות דיור רבות"

 

"עוד מוצע להעביר את פעילות התעופה האזרחית בתוך 6 חודשים לשטח מצומצם המאפשר את פעילות התעופה האזרחית, במקביל לפינוי יתרת השטח. מוסדות התכנון ימשיכו לתכנן את שטח שדה דב, כאילו הופסקה פעילות השדה, אך באופן שהבנייה בשטח השדה, בהתאם לתכניות שיאושרו, תבוצע "ממזרח למערב", תחילה בצד המזרחי שיפונה, ורק לאחר מכן בשטח השדה המצומצם. באופן זה תתאפשר פעילות התעופה האזרחית בשדה דב בשטח המצומצם, במקביל לבניית יחידות דיור ממזרח לו".

 

"עוד מוצע להסדיר תחילה, את זכויותיהם של בעלי הקרקעות שאינם המדינה. על פי המוצע, זכויותיהם במקרקעין של בעלי הקרקעות בגוש הגדול וכן זכויות במקרקעין של בעלים פרטיים נוספים אשר להם קרקעות בשטח עליו ממוקם שדה התעופה, יועברו ויינתנו לבעל הזכות באופן בו יתאפשר לבעל הזכות לממש את זכויותיו המלאות ככל הניתן לפי כל דין או הסכם בשטח המיועד למגורים ומסחר. בנוסף הובהר כי מימוש זכות זו על ידי הליך של איחוד וחלוקה של השטח ונתינת זכויות חלופיות לבעל הזכויות תחשב לקבלת מלא הפיצוי בעבור הזכויות מצד בעלי הקרקע".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x