סטארבקס תמכור ברב־פעמי כדי לחסוך 7,000 כוסות בחודש
ענקית הקפה תשיק פיילוט שיציע ללקוחות נמל התעופה גטוויק משקאות בכוסות רב־פעמיות. עובדי הנמל יאספו וישטפו את הכוסות ו־250 תיירים יצטרכו לשתף פעולה מדי יום כדי להגיע אל היעד. התמריץ: משקה בכוס חד־פעמית יהיה יקר יותר
ענקית הקפה האמריקאית סטארבקס הודיעה בתחילת השבוע כי תשיק פיילוט בנמל התעופה גטוויק שבלונדון, במסגרתו יוגשו משקאותיה בכוסות רב־פעמיות. החברה תעמיד 2,000 כוסות לשימוש חוזר של באי השדה. על כך דיווח אתר CNBC.
- צרפת תאסור השמדת מוצרי צריכה שלא נמכרו
- ארץ ישראל יפה - ומטונפת. מה אפשר לעשות?
- ליבואני החשמל נמאס לממן את חוק המזהם משלם
בתקופת הניסוי שיימשך חודש, יוכלו הלקוחות לבקש את הזמנותיהם בכוס רב־פעמית, או להמשיך ולשתות מכוסות חד־פעמיות בתוספת תשלום של 5 פני. מי שיבחר באפשרות הראשונה יוכל להשאיר את הכוס בתום השימוש בחמש נקודות איסוף הפרוסות בטרמינל. הכוסות ייאספו וישטפו על ידי עובדי שדה התעופה.
בכל שנה נמכרות בשדה התעופה גטוויק 7 מיליון כוסות חד־פעמיות, מתוכן 5.3 מיליון כוסות ממוחזרות. "המטרה שלנו היא לחסוך 7,000 כוסות חד־פעמיות בתקופת החודש שהקצבנו", אמר סמנכ"ל האנרגיה והקיימות של סטארבקס בריטניה, ג'ז ראבאדיה. לדבריו, החברה שואפת ליצור תרבות חדשה של מיחזור־על־הדרך, גם במקומות שבדרך כלל פחות נוחים ליישום, כמו שדות תעופה.
ראבאדיה יוכל להגיע אל היעד שהציב, במידה ומדי יום יבחרו 250 לקוחות לשתות בכוסות רב־פעמיות. מנכ"ל ארגון הצדקה הסביבתי הבריטי Hubbub טרווין רסטוריק, אמר כי שדה תעופה הוא סביבה אידיאלית לניסוי מסוג זה, כי מדובר באזור תחום שבדרך כלל מתאפיין ברמות ביזבוז גבוהות. "מה שנלמד מהניסוי יספק לנו תובנות בעלות ערך לגבי הפעלת פיילוטים דומים נוספים, לא רק בשדות תעופה, אלא גם בסביבות מחיה אחרות", מסר רסטוריק.
בארה"ב, סטארבקס גובה עמלת כוס חד־פעמית כבר מהשנה שעברה. הכנסותיה מעמלה זו מועברות כתרומה ל־Hubbub.
המהלך האחרון של סטארבקס מגיע בעקבות צעדים דומים שנקטה החברה על מנת לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלה. לפני חודשיים הודיעה ענקית הקפה על השקת קרן בשווי מיליון ליש"ט שתקדם תוכניות מיחזור ברחבי בריטניה. הקרן הצהירה כי תתמוך לפחות בעשר יוזמות מיחזור בהיקפים גדולים, כאשר כל אחת מהן תהנה ממענק שינוע בין 50 אלף ליש"ט ל־100 אלף ליש"ט.
היוזמה להקמת הקרן הולמת את הביקורת הנרחבת המופנית כלפי רשתות בתי קפה, על כך שהן מוכרות משקאות בכוסות שאינן ניתנות למיחזור ובכך מגדילות את רמות הזיהום הגלובליות.
יפן תוביל מהלך לצמצום זיהום מאינסטנט נודלס
ומהלך למען איכות הסביבה גם ביפן: ענקית המזון ניסין פודז הולדינגז תגדיל ל־97% את שיעור הרכיבים המתכלים במארזי האינסטנט נודלס שלה, "קאפ נודלס". על כך דיווח העיתון "ניקיי".
המהלך מתוכנן למרץ 2022 ויושק בשלב מאוחר יותר גם במוצריה האחרים המשווקים בעולם.
מעל 103 מיליארד מנות נודלס נצרכו בעולם ב־2018, כאשר השווקים המובילים היו סין, אינדונזיה והודו. מחקר שפרסמה השבוע חברת הסקרים מינטל גילה כי 64% מההודים צרכו אינסטנט נודלס בשלושת החודשים האחרונים. ניסין פודז היא היצרנית השנייה בגודלה בעולם, עם נתח שוק של 10%, והמהלך להרחיב את השימוש בחומרים מתכלים צפוי לעודד גם חברות אחרות ללכת בעקבותיה.
בכוונת ניסין להשתמש בחומר מתכלה המופק מקני סוכר. המכלים הקיימים עשויים מ־70% נייר וכ־30% חומרים פטרוכימיים, שמטרתם בעיקר למנוע חלחול של רעלנים וריחות רעים למוצר.
מהלכים דומים צוברים תאוצה בעולם. בצרפת, חוק חדש יחייב כי חומרי אריזה פלסטיים יכילו 60% לפחות של חומרים מתכלים.