$
אופיר דור
גג עמוד זמן בייג'ינג אופיר דור, צילום: בלומברג

זמן בייג'ינג

ממלכת האופניים החשמליים הסינית בולמת את המהירות

אחרי שנים בהם היתה גן עדן לרוכבי אופניים חשמליים, סין מיישרת קו עם הגבלת המהירות הבינלאומית. עכשיו כולם שואלים: מה יעשו שליחי המזון?

אופיר דור, בייג‘ינג 14:0008.06.19

”אתה בטוח שהגעת מישראל?“, תהה בלגלוג פקח סיני שהבחין בי נוסע בייאוש שוב ושוב מסביב לאותו גוש בניינים. עבור הסינים כל מי שמגיע מישראל הוא בהכרח גאון ואני, עם כישורי הניווט הלא מרשימים שלי, לא ממש התאמתי לסטריאוטיפ של הפקח. בסוף הוא החליט לעשות מעשה וללוות אותי אישית אל הכניסה לתחנה המאולתרת לחלוקת לוחיות רישוי לאופניים וקטנועים חשמליים, שמוקמה עמוק מתחת לאדמה, במקלט האטומי של הבניין, מזכירה לי תמונה ישנה ממחסן להחלפת ערכות אב“כ.

 

 

 

בפנים שתי דודות חביבות וחייכניות, קרוב לוודאי מתנדבות בשעות הפנאי באגודה למען החייל הסיני, הפכו מצד לצד את הדרכון הישראלי שלי בניסיון להבין איך צריך לקרוא את הפרטים. אחר כך הן בדקו את האישור שקיבלתי מהאפליקציה של משטרת התחבורה של בייג‘ינג, אליה היה צריך להזין מבעוד מועד צילום של הקטנוע בבעלותך, והניחו בפני את לוחית הרישוי הכתומה המיוחלת עם המספר 1915318.

 

רגע לפני כניסת התקנות החדשות לתוקף, שחייבו שלושה מיליון בעלי אופניים וקטנועים חשמליים בבייג‘ינג להצטייד לראשונה בלוחיות רישוי, הספקתי להשיג אחת משלי ולהשאר בינתיים על הכביש. אך מילת המפתח כאן היא בינתיים, כי הדרישה להצטייד בלוחית רישוי היא חלק מרגולציה כוללת בסין שבסופו של דבר אמורה להוריד קטנועים חשמליים כמו שלי מהכביש.

 

אופניים חשמליים בסין אופניים חשמליים בסין צילום: שאטרסטוק

 

אופניים חשמליים במהירות 80 קמ“ש

 

בשנות ה-70 וה-80 סין נודעה כממלכת האופניים, אבל בשנות האלפיים עברו מיליוני סינים, שמאסו בדיווש, לאופניים חשמליים. סין היא בפער ניכר השוק הגדול בעולם לאופניים חשמליים עם מעל 200 מיליון זוגות. נכון ל-2017 נמכרו בסין כ-32 מיליון זוגות אופניים חשמליים, 60% מכלל המכירות העולמיות באותה שנה. בערים כמו בייג‘ינג, שסובלת מזיהום אוויר כבד ופקקי תנועה כרוניים, לוחיות רישוי לרכב מחולקות בהקצבה ואופנועים מונעי בנזין אסורים כמעט לחלוטין במרכז העיר, כך שאופניים חשמליים הפכו לאופציה פופולרית במיוחד.

 

עד היום היו הערים הסינים הגדולות גן עדן לרוכבי אופניים חשמליים. היעדר רגולציה וחוסר אכיפה אפשרו להרחיב למקסימום את הקטגוריה של אופניים חשמליים, שלא מחייבת רישיון נהיגה או ביטוח. הקטנוע החשמלי שלי, שמגיע למהירות של 45 קמ“ש, הוא על פי ההגדרה אופניים חשמליים. חברים זרים אחרים שלי בבייג‘ינג מתניידים באופנוע ספורט חשמלי שמגיע עד ל-80 קמ“ש וגם הוא מוגדר אופניים חשמליים. אופנוע ספורט חשמלי כזה אפשר היה לקנות ללא כל מבחן או רישום.

 

גן העדן של האופניים החשמליים יצר ג‘ונגל תחבורתי לא קטן על הכביש. למעשה החוק היחיד שתקף למי שרוכב על קטנוע חשמלי בבייג‘ינג הוא שאין חוקים וכדאי לצפות להפתעות שיכולות להגיע בכל רגע ומכל כיוון. בנתיבים המוקצים לתחבורה דו גלגלית או בשולי הכביש נסיעה נגד כיוון התנועה היא כמעט הנורמה, כי למי יש זמן וכוח לחצות לצד השני ברחובות הסופר רחבים ועמוסים של בייג‘ינג, וגם חצייה באור אדום ומעבר לא מבוקר בין נתיבים הם התנהגויות פופולריות במיוחד.

 

שלושה מיליון בעלי אופניים וקטנועים חשמליים בבייג‘ינג חוייבו להצטייד לראשונה בלוחיות רישוי שלושה מיליון בעלי אופניים וקטנועים חשמליים בבייג‘ינג חוייבו להצטייד לראשונה בלוחיות רישוי צילום: DPA

 

לי נראה היה שרוב הזמן הכאוס הזה עובד בסך הכל טוב, אבל הסטטיסטיקות מראות אחרת. רשויות התחבורה הסיניות מאשימות את האופניים והקטנועים החשמליים באחריות למספר גבוה של תאונות בשנים האחרונות. ברמה ארצית היו אופניים חשמליים על סוגיהם השונים מעורבים ב-9% מהתאונות בסין בשנת 2017. לפי דו“ח שהכינו רשויות התחבורה בבייג‘ינג, בשנים 2013-2018 גרמו אופניים חשמליים בעיר ל-56,200 תאונות, שהובילו ל-8,431 מקרי מוות ו-63,500 פצועים. התאונות הללו גרמו בנוסף לנזק לרכוש בהיקף של 17.2 מיליון דולר.

 

בשנים האחרונות הטילו שורה של ממשלות סיניות מקומיות הגבלות על אופניים חשמליים, אך ב-15 לאפריל השנה נכנסו לתוקף לראשונה חוקים ארציים חדשים המסדירים את הנושא. החוקים החדשים מיישרים קו עם התקינה הבינלאומית ואוסרים על מכירה של אופניים חשמליים במשקל מעל 55 ק“ג או כאלה שנוסעים במהירות של מעל 25 קמ“ש. לוחית הרישוי שאני קיבלתי, תקפה אך ורק לתקופת ביניים של שלוש שנים, עד 31 באוקטובר 2021. עד אז יצטרכו האופניים החשמליים שאינם עומדים בתקינה, כולל שלי, לרדת מהכביש.

 

”בואי ניפרד, אסור לי להרכיב אותך“

 

בשבועות לפני כניסת התקנות החדשות לתוקף הוצפו החנויות הרבות למכירה של אופניים חשמליים בלקוחות, שניצלו את ההזדמנות האחרונה להצטייד בזוגות מהירים בטרם יעלמו מהמלאי. לעומת זאת, כשביקרתי בחנות האופניים החשמליים השכונתית בשעת אחר הצהריים השבוע, לא היה במקום אפילו לקוח אחד. המבחר בפנים נראה דל וקצת מדכא בהשוואה למגוון האפשרויות בעבר. במקום קטנועים סקסיים, המקום היה מלא בקלנועיות איטיות. המוכרים שישבו בחוסר מעש על המדרגות בכניסה התעקשו שעדיין יש לא מעט לקוחות שקונים גם את הדגמים החדשים והאיטיים, אבל בראיונות לתקשורת הסינית היו גם בעלי חנויות שהתלוננו על פגיעה צפויה בהכנסות. ”למה שאנשים יקנו אופניים חשמליות אם הם לא מהירים יותר מאופניים רגילים?“, שאל אחד המוכרים.

 

לקוחות ניצלו את ההזדמנות האחרונה להצטייד בזוגות מהירים בטרם יעלמו מהמלאי לקוחות ניצלו את ההזדמנות האחרונה להצטייד בזוגות מהירים בטרם יעלמו מהמלאי צילום: thebeijinger

 

החוקים החדשים עוררו גם לא מעט ביקורת ברשתות החברתיות והגולשים הסינים הגדירו אותם מחמירים מידי. בנוסף לדרישות המשקל והמהירות, התקנות החדשות מגדירות את השימוש בסוללות ליתיום כסטנדרט על חשבון סוללות עופרת-חומצה זולות יותר. כתוצאה מכך קפץ אוטומטית מחיר האופניים החשמליים הנמכרים בכ-1,000 יואן בממוצע (520 שקל).

 

גולשים ובלוגרים סינים התלוננו גם על הדרישה שכל האופניים החשמליים יצוידו מעתה בפדלים. ”בכל מקרה יהיה מתיש לדווש יותר מכמה מאות מטרים כשהסוללה נגמרת ועדיף יהיה פשוט לדחוף את האופניים“, כתב בלוגר אחד. ”הפדלים רק מגדילים את הסיכון להיתקלות במכשולים משני הצדדים“. עוד תקנה שהרגיזה את הגולשים היתה זו המחייבת את יצרני האופניים להכניס צפצוף מתמשך כאשר הרוכב חוצה את מהירות 15 קמ“ש. אם כבר מאטים את המהירות למינימום, למה גם להוסיף צפצוף מטריד?

 

לא יהיה מוגזם לומר שהאופניים החשמליים הפכו לחלק אינטגרלי ממרקם החיים בערים הסיניות, לעיתים ככלי התחבורה המרכזי של המשפחה ולעיתים ככלי עבודה. עדות לתפקיד החשוב של האופניים החשמליים במשק הבית ניתנה בחודש שעבר, כאשר התפרסמו דיווחים על כך שהמשטרה בעיר נאנינג בדרום סין החלה במפתיע לאכוף תקנה ישנה האוסרת על הרכבת ילדים מעל גיל 12 על אופניים חשמליים. הידיעות על כ-700 רוכבים שספגו קנסות עוררו מיני-סערה ברשת הסינית. ”אז אני צריך להביא את הילד בטיסה לבית הספר?“, שאל מגיב אחד. ”בואי ניפרד, הטוסטוס החשמלי שלי יכול להסיע רק בן אדם אחד“, התבדח מגיב אחר. היה מי שהוסיף נופך דרמטי וצירף תמונה של זוג על טוסטוס חשמלי. ”בעל שמרכיב את אשתו=עבירה על החוק“, הוא כתב מעל.

 

עם כל הכבוד לחיי משפחה תקינים, הנפגעים העיקריים מחוקי האופניים החשמליים עלולים להיות שליחי המזון. אפליקציות הזמנת ארוחות הם הלהיט הגדול של השנים האחרונות בסין, בזכות המחיר האטרקטיבי והמהירות האדירה בה מסופק המזון, עד 30 דקות והמנה אצלך. הכוח המניע את התעשיית הזאת הם שליחים חרוצים על קטנועים חשמליים שממהרים ממשלוח למשלוח. הם לא פעם עברייני תנועה כבדים, שחופרים בסמארטפון תוך כדי רכיבה בזיגזג, אבל את המנות הם מביאים כמעט תמיד בזמן. גם השכר שלהם נקבע על פי מספר המשלוחים שהם מבצעים במשמרת. אז מה הם יעשו אחרי תקופת הביניים, כשיאלצו לעבור לאופניים במהירות של 25 קמ“ש? התשובה לשאלה הזו עדיין לא ברורה. המוכר בחנות האופניים העריך שהם יקבלו בסוף אישור לקטנועים מהירים יותר, שיצריכו כנראה רישיון נהיגה ואפילו רחמנא ליצלן ביטוח. חבר סיני אחר שלי משך בכתפיים וצחק. ”יש עוד שלוש שנים, לך תדע מה יהיה עד אז“.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x