חולדאי טועה בהתנגדותו לפינוי שדה דב
ראש עיריית ת"א תומך בהמשך הטיסות מהשדה ואף קידם תוכנית בנייה חלופית של שכונה מצומצמת ובה רק כ-4,000 דירות, כדי לאפשר את פעילות השדה לצידה. למה חלופה זו אינה ישימה?
אם לא יתרחש אירוע מפתיע, בתחילת יולי יופסקו סופית הטיסות משדה דב, הטרמינל ומסלול ההמראה יהרסו כדי לפנות מקום לשכונת ענק ובה 16 אלף דירות שרשות מקרקעי ישראל ועיריית תל אביב מתכננות מאז 2011. ראש עיריית תל אביב רון חולדאי תומך בעמדת האילתים, והצהיר כמה פעמים כי יש לאפשר את המשך הטיסות מהשדה ואף קידם תוכנית בנייה חלופית של שכונה מצומצמת ובה רק כ-4,000 דירות, כדי לאפשר את פעילות השדה לצידה.
- "ב־1 ביולי ייסגר שדה דב. סופית"
- הצעה: יימשכו הטיסות משדה דב תוך כדי הבנייה
- אושרה להפקדה תוכנית בנייה ראשונה על שדה דב הכוללת 4,844 דירות
טיעונו של חולדאי כאילו זכותם של בעלי הזכויות בגוש הגדול מתמצית בזכות לפיצויים חוטא לאמת. חולדאי מתעלם מחוק יסוד כבוד באדם וחירותו המקדש את זכות הקנין של בעליו, מהסכמים שחתמה המדינה עם בעלי הקרקע לפינוי השדה, הסכמים שאושרו על ידי בית המשפט לבקשת המדינה. חולדאי מתעלם מהחלטות ממשלה, מהחלטות בית המשפט העליון שעיריית תל אביב הייתה צד להן, ואפילו מחוק עוקף בג"ץ בו נקבע כי השדה יפונה סופית עם הודעת משרד הביטחון על הפסקת הפעילות הצבאית, הודעה שניתנה זה מכבר.
שדה דב והקרקע הגובלת בו הינה קרקע פרטית. גורמים מסחריים וציבוריים השתלטו על שדה התעופה אשר מעולם לא הוכרז ככזה ומשתמשים בו כדי למקסם את ריווחיהם.
לפני למעלה מעשור, משהגיעה המדינה למסקנה כי אין לה עוד צורך בשדה הצבאי, וויתרו הבעלים הפרטיים על50% מזכויות הבנייה העתידיות שיגיעו להם ועל דמי שימוש ברכושם, ובלבד שהמדינה תתחייב לפנות את השדה ולמקסם את זכויות הבנייה. ההסכם שנחתם עם המדינה אושר על ידי בית המשפט.
איש לא העניק מעולם מתנה כה יקרה למדינה ששוויה על פי הערכות זהירות, עולה על 4 מיליארד שקל.
מספר שנים לאחר מכן נאלצו בעלי הקרקע להתחייב לתשלום נוסף של 20 מיליון שקל כתרומה למאמץ לקליטת התעופה האזרחית משדה דב לנתב"ג.
חלופת חולדאי מתעלמת מתוכנית (תא/4444) של עיריית תל אביב, רמ"י ומנהלי הגוש הגדול, שמאפשרת בניית כ- 16,000 יח"ד, וכן מתעלמת מחובת המדינה לאלפי בעלים פרטיים למקסם את זכויות הבניה בקרקע.
בצדק לא תוותר המדינה על קרקע שבבעלותה, המיועדת בין השאר לבניית אלפי יחידות לדיור בר השגה, דיור ציבורי וזוגות צעירים ולממן את מעבר בסיסי צה"ל לנגב. יתרה מכך, אין גורם ממשלתי מקצועי אחד הסבור שיש לחלופת חולדאי היתכנות מבחינה תכנונית, משפטית וכלכלית.
רשות שדות התעופה הכשירה במאות מיליוני שקלים את נתב"ג לקליטת הפעילות משדה דב והגישה פעמיים תצהירים לבג"ץ בהן אישרה כי נתב"ג ערוך ומוכן לקלוט את התחבורה האווירית המגיעה כיום לשדה דב אך עובדה זו מועלמת מהציבור.
שדה דב הוא כתם היסטורי במיקומו הנוכחי בלב ליבן של שכונות מגורים קיימות ומתוכננות, מהווה מפגע סביבתי קשה המונע התפתחות נאותה של העיר כלפי צפון, מונע גישה לים ופוגם באיכות הסביבה ובריאות הציבור.
איוולת היא ליזום תוכנית בנייה בסמיכות כה רבה לשדה תוך השארתו, שלא לדבר על התעלמות מוחלטת מהתועלת למשק מפינוי השדה, שהרי תקציב העתקת בסיסי צה"ל לנגב תלוי בכ-12 מיליארד שקל שיתקבלו משיווק הקרקע אשר ברובה.
חלופת חולדאי מתעלמת מהפגיעה באיכות החיים של אלפי המשפחות הגרות בסמיכות לגדר השדה ומהעובדה שלא משאירים שדה תעופה כשהוא ממוקם על הקרקע היקרה במדינה.
סגירת שדה תעופה באילת, כאשר הקרקע המתפנה תשמש למגורים ותעסוקה ומלונאות עולה בקנה אחד עם המגמה הכלל עולמית להוצאת שדות תעופה מתוך העיר. מדוע מה שטוב לאילת אינו ראוי לתל אביב?. טוב יעשה חולדאי שידאג לאינטרס הברור של תושבי עירו שהוא סגירת שדה דב ויכבד את השיקולים הקניינים, התכנונים, העירוניים, הכלכליים, המשפטיים והרלוונטיים לתחום הדיור.
רוב רובו של שטח התוכנית הוא בבעלות המדינה, ואלפי יחידות בשטחה מיועדות לדיור בר השגה, לזוגות צעירים במחירים מופחתים, לגיל הזהב ולדיור ציבורי. יישומה של התוכנית תביא תשפיע ותתרום משמעותית להורדת מחירי הדיור בארץ כולה.
חבל שראש העיר שתמך בתוכנית תא/4444 ולקח חלק בקידומה בוחר עתה להתעלם מקיומה ומיתרונותיה ומציג חלופה לא ישימה ופגומה.
עו"ד ד"ר מיכאל שפטלר הוא אחד המנהלים שמונו על ידי בית המשפט לניהול שטח הגוש הגדול