ה-SEC פתחה בחקירה נגד בואינג: בודקת אם עידכנה את בעלי המניות על הבעיות שנתגלו ב-737 מקס
בלומברג מדווחת כי רשות ני"ע בארה"ב עורכת בדיקה ביחס ליצרנית המטוסים, שבשלב זה איננה פומבית. מוקדם יותר דווח כי ארה"ב תבטל את הקרקוע של מטוסי בואינג 737 כבר בסוף יוני
רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) בודקת אם בואינג דיווחה כנדרש על סוגיות שונות הנוגעות למטוס הבואינג 737 מקס - זאת לאחר שתי התאונות הקטלניות שבהן היה מעורב המטוס.
בכיר בחטיבת האכיפה של ה-SEC בודקים, בין היתר, אם בואינג עידכנה כנדרש את בעלי המניות על הבעיות השונות שהתגלו במטוס - כך מסרו גורמים המקורבים לחקירה. הרשות בודקת גם נושאים חשבונאיים הנוגעים לבואינג על מנת לוודא שהצהרותיה הפיננסיות של יצרנית המטוסים שיקפו באופן נכון את ההשלכות האמיתיות שעלולות לצוץ מהבעיות שהתגלו במטוס.
- מחיר התאונות: בואינג מקצצת ב-20% את יצור ה-737
- "הרגולטורים ידעו כי השיטה לייצוב מטוס הבואינג 737 מקס היא בעייתית"
- מהנדסי בטיחות: "ה־737 מקס אושר בחופזה"
בתוך כך, מוקדם יותר היום דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס כי מינהל התעופה הפדרלי בארה"ב (FAA) צפוי לאשר למטוסי 737 מקס של בואינג לשוב לפעילות כבר בסוף יוני. לפי הדיווח, נציגי מינהל התעופה עדכנו בנושא את סוכנות התעופה של האו"ם.
אם אכן יתקבל האישור במועד המתוכנן, חברות התעופה לא יידרשו להאריך את הקפאת ההזמנות של המטוסים עבור עונת הקיץ העמוסה. עם זאת, במינהל התעופה הזהירו כי אין לוח זמנים ברור להשבת המטוסים לפעילות.
דן אלוול, שעומד בראש ה-FAA נפגש אתמול (ה') עם רגולטורים בינלאומיים למשך שמונה שעות בטקסס. "הדבר האחרון שאני רוצה הוא להציב תאריך, ואז גופים מסוימים, בין אם זה ה-FAA או הציבור, ידרשו שנעמוד בתאריך במקום לחכות לסיום התהליך", אמר בתגובה. עוד הדגיש כי האישור לשוב לטיסות יינתן רק לאחר השלמת בדיקת בטיחות.
חברות התעופה האמריקאיות אמריקן איירליינס, סאות'ווסט ויונייטד הורידו את מטוסי ה-737 מלוח הטיסות המתוכנן ליולי ואוגוסט, זאת לאחר שבמרץ הודיע מינהל התעופה על קרקוע המטוסים בעקבות שתי התרסקויות בהם היו מעורבים בתוך חמישה חודשים, שגרמו למותם של 346 אנשים.
אולם גם לאחר שב-FAA יכריזו על ביטול הקרקוע, חברות התעופה יצטרכו להשקיע בסביבות 100-150 שעות להכין מחדש כל מטוס לטיסות. כמו כן, יהיה צורך להכשיר את הטייסים על התוכנה החדשה.
המסע להחזרת המטוסים לפעילות מחוץ לארה"ב מתגלה כמורכב יותר. קנדה ואירופה מסרו ביום רביעי כי יחליטו על ביטול הקרקוע בהתאם לדרישות שלהן ולא לפי החלטת ה-FAA.
במקביל, בואינג הודיעה בשבוע שעבר כי השלימה עדכון לתוכנה שאמור למנוע ממידע שגוי להפעיל את המערכת נגד הזדקרות, שלפי ההערכות גרמה לשתי ההתרסקויות הקטלניות. עם זאת, החברה עוד לא הגישה את הפתרון ל-FAA ולא קבעה תאריך לעשות זאת.