בזכות קדחת הרכבים: השווי של מימון ישיר זינק ב־26% בשנה
לפי PwC, שווי חברת האשראי של קבוצת ביטוח ישיר עומד על כ־830 מיליון שקל. מנועי הצמיחה המרכזיים של החברה הם ההלוואות לכל מטרה והאשראי לרכישת רכבים. בניגוד לבנק ישראל, PWC מעריכה שהסיכון במגזר אשראי זה נמוך
הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
השווי של חברת ביטוח ישיר הציבורית, שבשליטת משפחת שנידמן, עומד נכון לסוף 2018 על 2.18 מיליארד שקל — כך עולה מהערכת השווי שפרסמה הקבוצה ומתבצעת מדי שנה על ידי חברת PwC.
- רשות שוק ההון אישרה: ביטוח ישיר עשויה למכור 8% ממניות איי.די.איי ביטוח בשוק
- הבנקים סוגרים את הברז? מימון ישיר מסתערת על אשראי לרכב
- לאומי ירשום רווח של 126 מיליון שקל על ההשקעה במימון ישיר
מדובר בשווי הגבוה בכמעט 20% מב־2017 — אז הוערך השווי של הקבוצה ב־1.82 מיליארד שקל. השווי המוערך זהה לשווי השוק שבו נסחרת החברה. לזרוע האשראי הפרטית של קבוצת ביטוח ישיר — מימון ישיר - הערכת השווי ל־2018 נעה בין 789 מיליון שקל ל־872 מיליון שקל.
ב־2017 הוערכה פעילות מימון ישיר על ידי חברת הייעוץ PwC בשווי שנע בין 627 ל־692 מיליון שקל, כך שמדובר בעלייה של 26%. קבוצת ביטוח ישיר מתכננת להנפיק את פעילות מימון ישיר מיד לאחר שתשלים את תהליך השטחת הפירמידה העסקית של הקבוצה.
3.5 מיליארד שקל אשראי לרכישת רכבים
מעריכי השווי תולים את העלייה בשווי הפעילות בצמיחה המרשימה של החברה, המנוהלת על ידי ערן וולף, בתיק האשראי שלה. החברה העמידה ב־2018 הלוואות בהיקף 4.5 מיליארד שקל לעומת 2.7 מיליארד שקל ב־2017. מעריכי השווי גם מתייחסים לפלח המרכזי שבו מתמקדת מימון ישיר — אשראי לרכישת רכבים. ב־2018 הקצתה החברה לצורך כך אשראי בהיקף 3.5 מיליארד שקל.
מעריכי השווי לא שותפים לחשש של בנק ישראל מעליית רמת הסיכון בשוק הרכב, חשש שהביא אותו ללחוץ על הבנקים להגביל את האשראי שהם מעניקים בתחום. להערכתם, סיכון האשראי בהלוואות לרכישת כלי רכב הוא נמוך. ב־2018 מספר הרכבים שנמסרו בשוק הישראלי עמד על 267.5 אלף, ירידה של 5% לעומת 2017. למרות זאת, ההכנסות מהלוואות הרכב שניתנו על ידי מימון ישיר צמחו ב־22% לעומת התקופה המקבילה, וסך ההכנסות מהלוואות הרכב ב־2018 היווה 78% מההכנסות של מימון ישיר לעומת 70% ב־2017.
ההלוואות לכל מטרה צפויות לגדול ב־17.6%
ביחס לסגמנט נוסף של מימון ישיר — הלוואות לכל מטרה, שוק המגלגל 180 מיליארד שקל - מציינים מעריכי השווי כי עיקר האשראי הזה מקורו במשיכות יתר בבנק. להערכת הנהלת מימון ישיר, אשראי זה יקר יחסית ובעל פוטנציאל תחרות משמעותי לבנקים מצד גורמים חוץ־בנקאיים.
מעריך השווי צופה כי ההכנסות של מימון ישיר מריבית (גודל תיק כפול ריבית ממוצעת) צפויות לגדול ב־17.6% ב־2019 בהשוואה ל־2018, כאשר הצפי הוא שב־2019 תיק האשראי של מימון ישיר בקטגוריית הלוואה לכל מטרה יעמוד על כ־1.76 מיליארד שקל, לעומת 1.42 מיליארד שקל ב־2018, בריבית ממוצעת של 8%.
מעריך השווי מתייחס לכך שהחל מ־2003 יש מגמת ירידה בהיקף הפעילות בענף הביטוח הכללי ביחס לתמ"ג. נכון ל־2018, היקף הפעילות בתחום עמד על 1.74% מהתמ"ג בהשוואה ל־3.2% ב־2003. ההסבר העיקרי לירידה הוא התפתחות התחרות בשוק הביטוח בכלל ובתחום ביטוחי הרכב בפרט.
מעריכי השווי הביעו את תסכול הנהלת חברת הביטוח מהתערבות הרגולציה בתמחור ביטוחי הרכב — במיוחד בתעריף ביטוח חובה. "הפיקוח מתמיד בנקיטת מדיניות של קביעת תעריפי ביטוח החובה ואינו מאפשר למבטח, בחלק מהמקרים, לשווק ביטוח חובה בתעריפים שהוא מוצא כמספקים אקטוארית. מדיניות זו של הפיקוח מציבה סימן שאלה לגבי רווחיות הענף ופוגעת במדיניות התמחור הדיפרנציאלי של חברות הביטוח, תוך יצירת סבסוד צולב כפוי בין הלקוחות בחלק מהמקרים". מעריך השווי מרמז למגמה בשנה האחרונה, שבה חברות הביטוח העלו את תעריפי הביטוח המקיף, כדי לפצות על השחיקה ברווחיות ביטוחי החובה.