ניתוח כלכליסט
מאז הסכם הבטיחות בענף הבנייה, מספר ההרוגים רק מזנק
ענף הבנייה גבה היום ארבעה קורבנות נוספים; ההסכמים שנחתמו כדי להחזיר את הבטיחות בענף מיושמים בעצלתיים או שכלל לא מטופלים
התאונה הקשה שהתרחשה היום באתר של חברת שבירו ביבנה, שבה נהרגו ארבעה פועלים בקריסת מנוף, מעידה יותר מכל על כך שענף הבנייה נמצא בתוך תרחיש בלהות שאיש אינו מצליח לעצור.
- תאונות בנייה ככשל רגולטיבי
- מוטב מאוחר: היחידה המשטרתית לחקירת תאונות עבודה החלה לפעול
- נחתם ההסכם בין הקבלנים להסתדרות: פועל בניין שלא ישמור על בטיחות ייקנס
בסוף 2018 היתה עדיין אווירה של אופטימיות בזכות ירידה בהיקף ההרוגים והפצועים, והמהלך שבו נקטה ההסתדרות שלראשונה איימה להשבית את המשק עד לחתימה על הסכם שיבטיח את הבטיחות בענף. אך כעת מתברר שכל המהלכים שנעשו עד כה לא מספקים את הסחורה, והמצב רק נהיה גרוע יותר. לאחר התאונה אתמול מספר ההרוגים מאז תחילת השנה זינק ל־20, בעוד שבאותה תקופת זמן ב־2018 נהרגו 14 פועלים וב־2017 נהרגו 13. רק בחודש האחרון נהרגו שבעה פועלים, מהם חמישה באותו אתר (שבירו ביבנה) ושניים נוספים בבני ברק ובפתח תקווה.
"אין הכשרה בעבודה בגובה"
בתאונה אתמול קרס חלק של עגורן צריח במהלך פירוקו על ידי חברת רמא עגורנים. הסיבות לתאונה עדיין נחקרות, אך חלק מהצדדים כבר ממהרים להטיל את האשמה אחד על השני. כך למשל חברת שבירו שבאתר שלה בשדרות ז'בוטינסקי ביבנה התרחשה התאונה טוענת כי הסיבה נובעת מתקלה אצל קבלן המשנה – רמא עגורנים.
בכל מקרה, כבר כעת ברור שהאכיפה בנושא המנופים והעגורנים כמעט לא קיימת בשטח. רועי ויינשטיין, מנופאי ובעל חברה שמספקת שירותי בדיקה של מנופים עבור הרשויות המקומיות, אומר כי "מדובר ככל הנראה בטעות אנוש של אחד הפועלים שפרקו את העגורן". לדבריו, המציאות בשטח היא כזו שעובדים חסרי ניסיון נדרשים לעבוד היקף שעות לא הגיוני, אין אף גוף שמכשיר אותם מקצועית, לחלקם אין כל הכשרה בעבודה בגובה, וגם ברמה המוניציפלית ברוב המקרים אין גידור של המקום בעת פירוק עגורן, אין סגירת רחובות והדבר מסכן את העוברים והשבים. הוא הוסיף כי למרות שהרשויות המקומיות אחראיות על שלום הציבור בשטח שצמוד לאתר, הן מעדיפות לטמון את הראש בחול ורק מעטות בוחרות לנקוט מהלכים משלהן.
התאונה שהתרחשה אתמול באתר של רמי שבירו בשכונת נאות שמיר ביבנה, היא לא הראשונה, מה שמצביע על אחד משני דברים: צירוף מקרים חריג, או אתר בעייתי שהיעדר האכיפה והפיקוח גרמו לכך שתאונות יכולות להתרחש בו ללא הפסקה. לפי מינהל הבטיחות במשרד העבודה, בפברואר 2018 פקחי המשרד הוציאו לאתר צו בטיחות, כלומר באתר התגלו עבירות בטיחות שחייבו את הסדרתן. אלא שבהיעדר סנקציות ממשיות שקבועות בחוק, האתר שב לעבודה ולפני כחודש התחשמל נהג משאית באותו אתר. במקרה אחר, שתועד לפני כשנה, נראה פועל זר מסין באתר של חברת שבירו ברחוב בני רייך בקרית השרון בנתניה כשהוא מפעיל עגורן צריח ללא רישיון. לפי החוק, מי שמוסמך להפעיל מנוף כזה בישראל הוא רק מי שהוסמך לכך על ידי הרשויות בישראל ומחזיק ברישיון מטעם משרד התחבורה.
ההסכם בין האוצר, משרד העבודה, הקבלנים וההסתדרות הושג בנובמבר 2018 אלא שבחינה של ארגון קו לעובד מגלה כי חלקים גדולים מההסכם לא מיושמים וזאת כאשר מלכתחילה מדובר בהסכם שרחוק מלהיות מושלם. כך למשל, במסגרת ההסכם הוחלט להוסיף למינהל הבטיחות 60 תקנים חדשים של מפקחי בטיחות, אך מאז שנחתם ההסכם חלפו שבעה חודשים ואוישו שבעה תקנים בלבד. יחידת המשטרה הארצית פלס בלהב 433, המשותפת למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה, שהוקמה לחקירת תאונות עבודה, חקרה מאז תחילת השנה רק תאונת עבודה אחת.
חברות הענק לא טופלו
סנקציות ממשיות על הקבלנים שבאתרים שבהם מתרחשות עבירות בטיחות הן חלק משמעותי במלחמה בתאונות. אלא שבפועל הסנקציות לא פוגעות ממשית בכיס של הקבלנים, וכעבור זמן קצר הם שבים לעבוד ללא הפרעה גם כאשר מתרחשת תאונה עם הרוגים באתר שבאחריותם. רק בשנה האחרונה רשם הקבלנים שלל רשיונות של קבלנים בגלל עבירות בטיחות, אך מדובר בשני קבלנים קטנים יחסית, בעוד חברות ענק שלהן עבירות בטיחות רבות כלל לא טופלו על ידו והצעת חוק שביקשה להרחיב את סמכויות הרשם הוקפאה בעת פיזור הכנסת. לפי ההצעה, רישיונו של כל קבלן שבאתר בנייה שבאחריותו התרחשה תאונת עבודה שגרמה למות אדם, יותלה תוקף רישיונו למשך 30 ימים מיום התאונה.
מנאות שמיר שבבעלות רמי שבירו נמסר: "התאונה התרחשה כשעובדים של רמא מנופים עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו ופורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר שסיים עבודתו באתר. הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי רמא ובאחריותה הבלעדית. אנו מקפידים על נהלי הבטיחות המחמירים באתר".