דוחות גלוברנדס: קיפאון בהכנסות, ירידה של 27% ברווח הנקי
יבואנית מוצרי הטבק והממתקים מסכמת את הרבעון עם רווח של 13.4 מילון שקל והכנסות של 116.5 מיליון שקל; מכירות מוצרי העישון ירדו ב-2% ל-100 מיליון שקל - נסיגה המיוחסת להעלאת המס על הטבק לגלגלול
חברת גלוברנדס העוסקת בייבוא ושיווק מוצרי עישון וממתקים מסכמת את הרבעון הראשון של 2019 עם קיפאון בהכנסות וירידה בשורת הרווח הנקי.
- גלוברנדס משלמת ביוקר על השומנים שנחשפו בהנפקה
- ירידה של 9.3% ברווחי גלוברנדס ברבעון השני
- "אני לא מעשן סיגריות, אבל כן אוהב סיגרים ורוכב על אופנוע - זה בריא יותר?"
גלוברנדס רושמת ברבעון ירידה של 27% ברווח הנקי שהסתכם ב-13.4 מיליון שקל, בהשוואה ל-18.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההכנסות עלו בשיעור קל של 1% ל-116.5 מיליון שקל, בהשוואה ל-115.5 מיליון שקל ברבעון המקביל. מוצרי העישון תפסו את החלק הארי של ההכנסות, עם מכירות של 99.8 מיליון שקל ברבעון, ירידה של 2% לעומת הרבעון המקביל.
הרווח התפעולי הרבעוני עמד על 19.3 מיליון שקל, לעומת 23.3 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של 25.2%; ה-EBITDA עמד על 21.6 מילון שקל, לעומת 24.6 מיליון שקל ברבעון המקביל.
החברה מציינת בדו"ח, כי הירידה במגזר מוצרי העישון נובעת בעיקר בירידת היקף מכירות הטבק לגלגול עקב העלאת שיעור המס שהתרחשה במהלך הרבעון הראשון - המס עלה ב-21 לפברואר השנה מ-35.5% ל-80%, לאחר שבג"ץ חייב את האוצר להשוות בין המס של הטבק לגלגול לבין הסיגריות. גם שערי החליפין פגעו בשורת הרווח הרבעונית. לעומת זאת במגזר הפחות מהותי בחברה, ממתקים וחטיפים, נרשמה עלייה מרשימה של 21.4% בהכנסות ל-16.7 מיליון שקל, לעומת 13.8 מיליון שקל ברבעון המקביל.
גלוברנדס מפיצה ומוכרת מוצרי עישון של שתי ענקיות הטבק הבינלאומיות: JTI - Japan Tobacco International ו-BAT - British American Tobacco. גלוברנדס מייבאת ומפיצה בין היתר את מותגים Winston, Strike Lucky ,Vogue, Kent, Mall Pall ו-Camel. ב-31 לדצמבר 2018 צנח שווי השוק של החברה ב-24.8% ל-415.9 מיליון שקל לאחר שהוציאה דיווח מפתיע, על פגיעה קשה ברווחים העתידיים, בשל עדכון תנאי הסחר עם הספקית העיקרית שלה JTI - ההערכות בשוק הן ש-JTI אחראית על 17% מנתח החברה בשוק הסיגריות (המוערך בכ-32%).
החברה דיווחה בעבר, כי היא רואה בפגיעה שספגה עם JTI, הזדמנות להיכנס לתחומים נוספים. ואכן, בדוח הרבעוני מודיעה גלוברנדס הסכם הפצה עם ספקית חדשה, הפועלת בתחום הסיגריות האלקטרוניות. החברה מציינת כי זו קטגוריה שנמצאת בצמיחה וחשובה לה להשלמת מגוון מוצרי העישון.
גדי נצר, מנכ"ל החברה, לא פירט מה השתנה בהסכמי הסחר, אך אמר ל"כלכליסט", כי "יש שינויים ברווחיות על פני שנים. זה לא קורה בשנה אחת, אך מנגד הארכנו את ההסכם ב-8 שנים, נכון לאותה תקופה, ויהיה שינוי ברווחיות לאורך זמן. גם עם הספק השני דיווחנו לאחרונה על הארכת הסכם, אבל שם לא צפויים להיות שינויים כתוצאה מכך".
בנושא הסיגריה האלקטרונית אמר נצר: "יש חברות רבות קטנות כיום בישראל שמוכרות סיגריה אלקטרונית, ואנו מאמינים שעם כניסתה לתוקף של הרגולציה העתידית זה יהיה שוק של שחקנים גדולים. התקשרנו עם שחקנית שפועלת כבר בישראל וגם באירופה, ואנו נפעל בתשתית שלה, וניקח נתח משמעותי בשוק הצומח הזה. אבל יש לנו עוד כמה כיוונים לבדיקה". לשאלה אם החברה תצליח לתפוס נתח משמעותי לאחר שג'ול (JUUL) הוא כבר שם מוכר בתחום, ענה נצר: "ג'ול נכנסו ראשונים בתקופה שאפשר היה להשקיע בשיווק והרגולציה החדשה מונעת גם מהם להשקיע בשיווק כמו קודם. יש הרבה עבודה בנקודות המכירה ושם האחיזה שלנו די טובה. יכולות ההפצה שלנו טובות".