MusicTech
אריאל הורוביץ: אפליקציית שירי מרחיבה את הרפרטואר ואת התמלוגים
הורוביץ אמר את הדברים בכנס MusicTech של "כלכליסט"; "הרדיו, שלא באשמתו, רוצה רייטינג ולכן מצמצם את הרפרטואר, המאגר שלו הוא כ-5,000 שירים. 'שירי' רוצה להתאים לאדם הבודד ובשלושה חודשים שאנחנו קיימים כבר האזינו ל-25 אלף שירים"
המוזיקאי אריאל הורוביץ סיפר בכנס When Technology Meets Music של כלכליסט ובנק לאומי, שהתקיים היום (ב') בבית הספר למוזיקה רימון, כיצד לקח חלק בפרויקט בהתנדבות בשם שירי - אפליקציה חדשה למוסיקה ישראלית ששמה לה למטרה לשמר את היצירה העברית ולפתור חלק מבעיית התמלוגים בתעשייה המקומית.
- מוזיקה: כל ישראל סינגלים
- פסטיבל מג'סטה: נהרין פינת קורין
- מלחמת הסטרימינג: ספוטיפיי שכנעה את האיחוד האירופי לחקור את אפל
"שירי נולדה בעצם באולם הזה לפני כמה שנים" נזכר הורוביץ, "אני מלמד כתיבה והלחנה ברימון ובתחילת השנה קמה יהודית רביץ שישבה בקהל ואמרה שהיא חושבת שצריך לפתוח מחלקה לכתיבת שירים באנגלית. הזדעזעתי מהרעיון אבל דווקא בגלל שהיא צדקה - אם נשאיר לכוחות השוק לנהל את התעשייה המקומית אנחנו ניעלם, כי העברית היא פרומיל מהשוק הגלובלי. אז מה רע בזה שהעולם יתאחד? אנחנו מטיפים לאחדות במוזיקה. זה נכון אנחנו מטיפים לאחדות אבל לא לאחידות".
הורוביץ הדגיש את הדיוק החשוב שיש לעשות בנושא: "צריך להבדיל בין גלובליזציה במודל הפלסטלינה - דהיינו ערבוב צבעים תוך איבוד זהות - כמו להקות הקיי פופ הקוריאניות למשל. לבין מודל אחר לערבוב צבעים - ערבוב צבעים תוך שמירה על הזהות. דוגמה כזו היא בומבינו האפריקאי שמנגן גיטרה חשמלית עם אלמנטים מסורתיים.
ההשקעה הזו, במוזיקה ובתרבות המקומית, מחייבת תמיכה כלכלית, אומר הורוביץ, וזה גורם בעיה, שיכולה להיפתר דרך המדיה החדשה. "לנו בישראל יש בעיה חריפה מול ההצפה של כוחות השוק, איך נשמור על התרבות שלנו? בשביל לשמור על משאב צריך להשקיע בו כסף. כל אמן בארץ הוא בעצם עובד מדינה, כולל אביב גפן שצורח "אנחנו דור מזויין". אבל המדינה מעבירה את הכסף בצורה מאוד לא יעילה - דרך הרדיו שהוא, שלא באשמתו, רוצה רייטינג ולכן מצמצם את הרפרטואר. המאגר שלו הוא כ-5,000 שירים. "שירי" להבדיל רוצה להתאים לאדם הבודד ובשלושה חודשים שאנחנו קיימים כבר האזינו ל-25 אלף שירים", אמר.
"בעיה נוספת היא נדידת הערך - איך דואגים שחלק הארי של התמלוגים לא יילך לחברות התקליטים? נניח שהצלחתי לשכנע את המדינה לעבור לדיגיטל, עדיין המרוויחות העיקריות יהיו חברות התקליטים. אבל כאשר חוכמת ההמונים מחלקת את התמלוגים כספי הציבור הולכים רק לארץ, במקום לשלם את הארנונה של יוקו אונו. 42% ממה שאנשים רוצים לשמוע לפי "שירי" הוא של אמנים ותיקים יותר למשל. אנחנו מחלקים את התמלוגים שווה בשווה בין האמנים היוצרים ולברות התקליטים, בעיה שעוד לא הצלחנו לפתור היא שככל שהמכשיר דרכו מאזינים למוזיקה הולך וקטן כך גם התמלוגים שמשלמים מצטמצמים".