רוצים להיות מיליארדרים? זאת העבודה שאתם צריכים לחפש
החל מתכשיטים דרך מוצרי קוסמטיקה ועד קרטוני ביצים ישנים לבידוד רעש - מחקר מצא שרבים מהעשירים שעשו את הונם בכוחות עצמם עבדו בצעירותם במכירות
מסתבר שרבים מהמיליארדרים והמיליונרים שהרוויחו את הונם בעצמם עבדו בצעירותם במכירות, ניסיון שמבחינתם עזר להם להגיע לעושרם הרב, כך עולה ממחקר שערך הסוציולוג וההיסטוריון ריינר צייטלמן ופורסם בספרו אליטת העושר (The Wealth Elite).
- פיננסיירים קנו לילדיהם "דלת כניסה צדדית" לאוניברסיטה
- ריצ'רד ברנסון: "אם העשירים לא דואגים לאלה שאין להם, שישלמו מסים גבוהים"
- "העשירים שרוצים לתקן את העולם הם לא המושיעים, הם הבעיה"
לצרכי המחקר ראיין צייטלמן 45 אנשים שהונם האישי נע בין 10-30 מיליון יורו (11.4-34.2 מיליון דולר) בטווח הנמוך ועד לכמה מיליארדי יורו (מעל 3 מיליארד דולר) בטווח העליון, ושהרוויחו את הונם בעצמם או שהכפילו את הירושה שניתנה להם.
"עד כה המחקרים זלזלו או פשוט התעלמו מהתפקיד החשוב של כישורי מכירות בהצלחה של מיליונרים ומיליארדרים שעשו את הונם בעצמם", הסביר צייטלמן בריאיון לאתר מרקטווץ'. "בקרב האנשים שהשתתפו במחקר שלנו, זה היה הגורם שהם עצמם מחשיבים כבעל החשיבות הגדולה ביותר בהצלחתם"
.
אכן, בסביבות שניים מכל שלושה משתתפים הודו שהכישורים שלהם כאנשי מכירות היוו גורם "משמעותי" בהצלחה הפיננסית שלהם. בנוסף, יותר מאחד מכל שלושה ייחסו 70% ויותר מההצלחה שלהם לכישורי המכירות הללו.
אם כך, באילו עבודות מכירות הם השתפשפו בתחילת הדרך? לפי המחקר, הם מכרו הכל החל מתכשיטים בהזמנה אישית ועד למוצרי קוסמטיקה ומכשירי רדיו משומשים למכוניות וצמיגים, ואפילו קרטוני ביצים ישנים שאפשר להשתמש בהם לבידוד רעשים.
מעבר למשתתפים במחקר, לא מעט מנכ"לים וסלבריטאים מודים גם כן שעבדו במכירות לפני שהתעשרו. כך למשל, קניה ווסט עבד כאיש מכירות בחנות של גאפ, ואילו ג'וני דפ וג'ניפר אניסטון עבדו בטלמקטינג. בדומה, מנכ"ל נטפליקס ריד הייסטינגס עבד כסוכן מכירות מדלת לדלת של שואבי אבק. "אהבתי את זה, מוזר ככל שזה נשמע", סיפר למגזין המכללה בה למד. "פגשתי הרבה אנשים שונים".
מחקר נפרד שנערך בלינקדאין, ובו לקחו חלק אלפי מנכ"לים מצא שמנהל מכירות הוא אחד מחמשת התפקידים הראשונים השכיחים ביותר של מנכ"לים (יועץ הייתה העבודה הראשונה שבה עבדו הכי הרבה מנכ"לים, וגם היא מחייבת כישורי מכירות).
המומחים מציינים כי אין זה צירוף מקרים שלהרבה אנשים מצליחים יש כישורי מכירות חזקים. "כישורי מכירות הם בעלי ערך רב", אומרת שריל פלמר, מייסדת חברת Call to Career המספקת שירותי קואצ'ינג בתחום הקריירה. "כל החברות מבוססות על מכירות".
גם אם אתם לא מתכוונים לעמוד בראש חברה, המומחים מאמינים שכישורי מכירות יסייעו לכם. "כולם זקוקים להבנה בסיסית של נקודת החוזקה שלהם וכיצד למכור את עצמם, כי אף אחד אחר לא יעשה זאת עבורם", מוסיפה רנדלין היל, מומחית בפיתוח מערכות יחסים שעובדת עם חברת ייעוץ הקריירה אמה לה וידה. "לאורך כל החיים והקריירה, אנחנו צריכים להגן על השווי שלנו ולמכור את עצמנו. כישורי מכירות יסייעו לכם להשיג לקוחות, לנהל מו"מ על השכר, להבטיח שתקבלו קידום. היכולת למכור את עצמך היא מהותית באספקטים רבים של מסע הקריירה".
השאלה כמובן, היא כיצד מפתחים כישורי מכירות? פלמר מציעה להגיש מועמדות לתפקידים שמשלמים על בסיס עמלות בלבד, כך שיהיה קל יותר להתקבל אליהם. "זו הצעה נטולת סיכונים מבחינת החברה. אם תעשו עבודה טובה, הם ירוויחו כסף. אם לא, הם לא מפסידים דבר", הסבירה.
אפשר גם לפתח את הכישורים על ידי מציאת עבודה צדדית. היל מציעה לדוגמה לעבוד במשמרות בסופי שבוע כבריסטה בבית קפה או בחנויות. "כך תלמדו לתת עצות משכנעות ולגרום אנשים לקנות מוצר שלא היו בטוחים לגביו".
יש גם קורסים רבים שאפשר להירשם אליהם שישפרו את כישורי המכירות. חפשו באינטרנט ובאוניברסיטאות הסמוכות לכם קורסים בנושא. אפשר גם לקנות ספר שמלמד על מכירות. הכי חשוב, אל תדאגו אם אתם לא מפגינים ביצועים מרשימים כבר מההתחלה. "כמעט כל סוגי המכירות הם לא נוחים בהתחלה", אומרת היל. "אך ככל שעוסקים בזה יותר, כך נהיים טובים יותר".