נתניהו שכח את השמן והרזה
כשר אוצר ב-2003 נתניהו ביצע צעדים כואבים להבראת המשק. כראש ממשלה ב-2019 הוא מקים ממשלה רחבה, בזבזנית ויקרה שתרחיב את הבירוקרטיה על חשבון הציבור
בנימין נתניהו מודל 2019 שונה בהרבה מנתניהו שכיהן כשר אוצר ב־2003 והתלונן שהמגזר הציבורי השמן רוכב על המגזר הציבורי הרזה. כשר אוצר, נתניהו ביצע צעדים כואבים להבראת המשק. כראש הממשלה, הוא מקים ממשלה רחבה, בזבזנית ויקרה שתרחיב את הבירוקרטיה על חשבון הציבור.
- נתניהו ימהר לתקן את חוק יסוד הממשלה: רוצה יותר שרים
- מה נשתנה בכנסת החדשה (ומה ממש לא)
- ריבלין העניק את המנדט לנתניהו: "העם אמר את דברו"
ממשלתו החדשה של בנימין נתניהו צפויה, על פי המסתמן, למנות 26 שרים שינהלו 27 משרדים, וכן 6‑8 סגני שרים. נתניהו דוחף להגדלת מספר השרים, ובכך מתעלם מדו”ח על מבנה הממשלה מ־2018 שהמליץ לצמצם את הממשלה ל־17 משרדים בלבד ולהטמיע את המשרדים העודפים במשרדים קיימים, כדי לייעל את עבודת הממשלה ולחסוך בתקורות.
אילו נתניהו היה פועל ליישום הדו”ח, שישה שרים היו אמורים לכהן בתפקידים רוחביים, כלומר להיות אחראים על תחומים שיפעלו תחת מטרייה של משרדים גדולים יותר. כך, משרד הדתות היה מיועד לפעול בתוך משרד הפנים, משרדי התיירות והמדע בתוך משרד הכלכלה - עם שר נוסף למו”פ וחדשנות - המשרד לאזרחים ותיקים בתוך משרד הרווחה והמשרד לפיתוח אזורי במשרד החוץ. בנוסף המליץ הדו”ח כי במשרד ראש הממשלה יכהן שר לענייני ביטחון, ובמשרד הביטחון — שר להגנת העורף. תחומיהם של המשרדים לענייני ירושלים, תפוצות, הסברה, מודיעין ועוד יפוזרו בין המשרדים.
לפי הדו”ח, אותם שרים ”רוחביים” היו אמורים לכהן בממשלה במקום שרים ללא תיק ולהיות ממונים על תחומים שהיו קודם לכן תחת משרדים נפרדים, ללא תוספת כוח אדם ותקורות. לפי מודלים שבדק הצוות, ניתן להסיט עד 35% מכוח האדם במטות המשרדים לליבה שלהם. בהמלצות הדו”ח נכתב: “הכלים לצמצום המשרדים יספקו לראש הממשלה את הגמישות הנדרשת בעת הרכבת הממשלה”.
אלא שכפי שפורסם אתמול ב"כלכליסט", לנתניהו יש תוכניות אחרות. לא זו בלבד שהוא לא יישם את הדו”ח אלא להיפך, הוא עומד להגדיל את מספר המשרדים והשרים בעלות גבוהה ומיותרת. כדי לממש את תוכניותיו, עוד לפני הצגת ממשלתו יצטרך ראש הממשלה להעביר בכנסת שינוי בחוק יסוד הממשלה כך שיאפשר הגדלת מספר השרים.
באופן אירוני, אחת הסוגיות הראשונות שהממשלה הבזבזנית שצפויה לקום תצטרך להתמודד איתן היא תוכנית לקיצוצים בתקציב, שנדרשת בשל הסטייה מיעד הגירעון וגביית מסים נמוכה מהתחזית — קיצוצים שצפויים לגדול עוד יותר ב־2020 בעקבות הגדלת מספר השרים.