ועידת ניו יורק
תום זקי, מייסד ומנכ"ל TerraCycle: "אנחנו לא רוצים 90% ממה שאנחנו קונים"
לדברי זקי, בעוד שבעבר "האריזה היתה בבעלות היצרן, כמו בקבוקי החלבן", בעלות על אריזות היא לב בעיית המחזור כיום
"הדרך לפתור את האתגרים הגדולים של פסולת היא לא במסלול ההקרבה, כי זה יפנה רק ל־2% מהאוכלוסייה, אלא ליצור מוצרים עתידיים שמאפשרים פרצות דרך בקיימות בלי מאמץ", כך אמר בוועידה מייסד ומנכ"ל TerraCycle תום זקי.
- להפוך אשפה לזהב: האיש שמשבש את עולם הזבל
- אובר של הזבל מביאה את הפסולת ישר למקום המיחזור
- מה צריך לעשות עם ערימות האשפה של ישראל?
החברה שהקים זקי מנסה להעלים את רעיון הפסולת, לדברי זקי, "באמצעות איסוף ומחזור דברים שאין להם פתרון מחזור, כמו בדלי סיגריות או חיתולים משומשים. פעילות אחרת היא שילוב פסולת בחזרה למוצרים, כמו בקבוק שמפו של הד אנד שולדרס מפלסטיק שנאסף מהאוקיינוס שמשווק גם בישראל".
זקי סיפר על המיזם האחרון של החברה, לופ, שנחשף השנה בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ויושק במאי בפריס ובניו יורק ובהמשך השנה בלונדון. במרכז לופ עומד הרעיון של החלפת אריזות חד־פעמיות שבהן נמכרים מוצרים באריזות רב־פעמיות לשימוש חוזר בשילוב שרשרת לוגיסטית לאיסוף והכנת האריזות לשימוש חוזר.
"אשפה זה רעיון מודרני, שנולד בשנות ה־50", הסביר זקי את ההיגיון שמאחורי לופ. "לפני זה, המודל המקובל היה שהאריזה נמצאת בבעלות היצרן, כמו חלב שחלבן סיפק מדי בוקר בבקבוקי זכוכית שנאספו למחרת. אבל זה השתנה עם השקת אריזות חד־פעמיות", אמר זקי.
לדבריו, "שימוש חד־פעמי הוא נוח וזול לחלוטין. אבל מה שעוד השתנה זה מי הבעלים של האריזה. היום, כשאנחנו קונים קפה בסטארבאקס אנחנו קונים גם את האריזה. זה סופר מוזר. 90% ממה שאנחנו קונים אנחנו לא רוצים".
זקי טוען כי השימוש באריזות חד־פעמיות גם מוביל לדבריו לירידה באיכות. "כשהיינו קטנים היה לנו את משחק הלוח מונופול. היום עדיין יש מונופול, אבל האיכות של הלוח וכלי המשחק פחות טובה מבעבר", אמר טבת. "לאורך השנים הכל יורד באיכות, אנחנו פשוט לא שמים לב לזה אבל זה קורה להכל. המטרה שלנו היתה לפתור את בעיית הפסולת תוך שימור על מעלות הנוחות והמחיר הזול, ותוך שמירה על קיימות. הפתרון היה שאלת הבעלות".
במסגרת לופ, היצרן הוא הבעלים של האריזה, ולא הלקוח שמחזיר אותה ליצרן בתום השימוש. לדברי זקי, "רב־פעמיות יותר טובה לסביבה, אבל מאפשרת גם חדשנות עיצובית ולספק תכונות שלא היו קודם לכן במוצרים".
כדוגמה משתמש זקי במכלים של גלידת האגן דאז ‑ "הם לא רק יפים יותר אלא גם שומרים על הגלידה קפואה וקלים יותר להחזקה, עם עיצובים יפים בשילוב של זכוכית ופלדת אל־חלד. גם חברות משקאות מחזירות עכשיו לייצור מכלים או בקבוקים קלאסיים. קוקה־קולה מחזירה את הבקבוק המקורי שלה, והיא בעצמה סבורה שהטעם הטוב ביותר מגיע משתייה מבקבוק זכוכית".