ועידת ניו יורק
מנכ"לית לאומיטק: "אנחנו צריכים לבחור צד - או סין או ארה"ב"
יפעת אורון דיברה בוועידת Mind The Tech של "כלכליסט" בניו יורק. "אי החלטה עלולה לפגוע ולהכביד על עסקיהן של חברות בינלאומיות"
יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק, דיברה בוועידת Mind The Tech של "כלכליסט" בניו יורק על המלחמה הקשה בין סין לארצות הברית, ועל כך שישראל יכולה למצוא את עצמה במצב קשה מאוד ביניהן. "אנחנו צריכים לבחור צד, אי אפשר להיות חבר גם של הצד הסיני וגם של הצד האמריקאי", אמרה.
- "ההייטק הישראלי מסייע לצמצם פערים חברתיים יותר מכל רפורמה"
- נשיאת NSO: "לא עוקבים אחרי מספרים ישראליים"
- "אפשר לחזות את הפשע, לא צריך לחכות שהוא יתבצע"
"חברה שיש לה בעלות סינית של 25% תיתקל בארה"ב בבעיות קשות. זה משהו שחייבים לחשוב עליו היטב", אמרה אורון. "הקרב הגדול, המעניין והמוביל בעולם כיום, הוא הקרב בין שתי מעצמות הענק, ארה"ב וסין. כל אחת מהן מנסה להשתלט על עוד שווקים ותחומים, ולהיות הכלכלה המובילה בעולם. שתי המעצמות מבינות ששליטה בטכנולוגיות חדשניות וייחודיות תיתן להן יתרון, והמאבק ביניהן קשה וכולל התקפות כלכליות, הטלת מכסים ופעולות כנגד חברות מובילות בצד השני.
"לאמריקאים, מבחינתם, יש סיבות רבות לנקוט בצעדים קיצוניים, וביניהן הרצון לסייע לחברות אמריקאיות להתחרות ולכבוש שווקים נוספים, ולא פחות מכך הרצון להדוף כניסה 'מהדלת האחורית' של טכנולוגיות סיניות שעשויות להוות סוסים טרויאניים". בהקשר זה ציינה אורון את תחום הבינה המלאכותית כתחום שעליו משתלטת סין, בשל רגולציה מקלה שלה, לעומת מגבלות חמורות החלות במערב.
"המצב הזה גורם לתופעה שבה שתי המעצמות מחזרות אחרי שחקנים אחרים כדי לארגן בריתות וקואליציות, ומדינות אחרות צריכות להחליט למי לחבור. אי החלטה עלולה לפגוע באותם שחקנים ולהכביד על עסקיהן של חברות בינלאומיות. המצב הזה טומן בחובו גם הזדמנויות לשיפור במעמדן של מדינות רבות, שכן הקרבות הללו יוצרים, כאמור, בריתות, הכוללות גם שיפורים בתנאי המיסוי הבין-מדינתיים. הרבה מדינות שמבינות שכלכלה חזקה מבוססת על כלכלה חדשנית וטכנולוגית, מתאמצות להוריד מסים בכל הקשור לטכנולוגיה, כשבין המדינות המובילות במאמציהן לשפר את מדיניות המיסוי הגומלין, ניתן למנות את סינגפור, גרמניה, צרפת ואנגליה - וגם את ישראל".
בדבריה התייחסה אורון גם לחברת אמזון שנמצאת במצב מאוד מיוחד: "אמזון היא מלכת קמעונאות האונליין, עם הכנסות של 180 מיליארד דולר בשנה, אבל היא גם מובילה את תחום הענן, עם הכנסות שנתיות של 20 מיליארד דולר. בהקשר הזה היא מתחילה לזנב בענקיות המדיה, ונמצאת במקום שלישי, רק אחרי גוגל ופייסבוק. אין זה מקרי, לפיכך, שכנגד אמזון מתפתחות שותפויות וחבירות אסטרטגיות במטרה לנסות ולהחליש את כוחה.
"חבירות אלו כוללות חברות ענק שחוברות לשחקנים שאינם מתחום עיסוקן, כמו החבירה בין גוגל ו-CVS, במטרה לנסות להשאיר לעצמן נתח משמעותי בשווקים אחרים. מכיוון שאמזון כבר מתחילה להיות 'Too big to Fail', מתחילות להתארגן גם יוזמות רגולטוריות שעשויות לאלץ אותה להתפצל, או להיפרד מחלק מפעילויותיה בעתיד".