הטריק של פוטין להפצת פייק ניוז: שכירת חשבונות לגיטימיים
רוסיה מתקשה להפעיל רשתות בוטים סטנדרטיות להשפעה על הבחירות שנערכות באוקראינה - ולכן הפעילה סוכנים לגיוס משתמשים שמוכנים להשכיר את החשבון שלהם. המטרה: להשפיע על מערכות פוליטיות מרחוק, בכלים שפייסבוק לא תצליח ליירט
רוסיה משלמת לאזרחים אוקראיינים בעבור גישה לחשבון הפייסבוק שלהם, במאמץ לעקוף את ההגנות שהטילה הרשת החברתית מפני התערבות זרה והפעלת חשבונות מזויפים - כך לפי דיווח של הניו יורק טיימס.
קראו עוד בכלכליסט:
- פייסבוק הסירה 30 חשבונות פייק ניוז; רובם קידמו תוכן פוליטי ימני
- ווטסאפ מפתחת כלי שיעזור לכם לגלות פייק ניוז לפני הפצתן הלאה
- הבחירות מעבר לפינה; מדוע גוגל לא משיקה בישראל מערכת לניטור פרסום פוליטי?
היום מתקיימות באוקראינה הבחירות לנשיאות המדינה. כמו במערכות בחירות קודמות באוקראינה ובמדינות אחרות, מנסה רוסיה להשפיע על השיח ועל התוצאות דרך המדיה החברתית. ואולם, אם במערכות קודמות עיקר המאמץ התמקד בהקמת והפעלת חשבונות מזויפים, הפעם נאלצו הסוכנים הרוסים לשנות טקטיקה לאור ההצלחה של פייסבוק בזיהוי והסרת חשבונות שכאלה.
הפגנה בקייב, אוקראינה צילום: רויטרס
בשבוע שעבר, דיווח הניו יורק טיימס, פרסם שירות הביון הפנימי של אוקראינה, SBU, סרטון ובו וידוי של אדם שזיהה עצמו כסוכן רוסים שמתגורר בקייב. לדבריו, מפעיליו ברוסיה הורו לו "למצוא אנשים באוקראינה שמשתמשים בפייסבוק ורוצים למכור את החשבונות שלהם או להשכיר אותם זמנית". "למדתי", הוא מספר, "שהמטרה שלהם היא להשתמש בחשבונות אלו כדי לפרסם פרסומות פוליטיות או לשתול מאמרים מזוייפים".
השיטה החדשה היא, ככל הנראה, תגובה למהלכים של פייסבוק שנועדו להגביל התערבות זרה והפצת פייק ניוז. זאת, בין השאר, באמצעות זיהוי וסגירה של רשתות בוטים ויצירת הליך אימות וזיהוי בעבור כל גורם שרוצה לרכוש פרסומות פוליטיות. לדברי הסוכן, המטרה היתה להפיץ פרסומות פוליטיות שתומכות במועמדים פרו-רוסים וכן לפרסם פייק ניוז או מידע מפליל על יריבי מוסקבה.
פייסבוק: שום דבר לא מאובטח ב-100%
בעבר השתמשה רוסיה באוקראינה כדי לבדוק שיטות התערבות שיישמה בהמשך במדינות אחרות. מהלכיה באוקראינה ותגובת פייסבוק להם עלולים להשפיע על פעילות רוסיה במדינות אחרות בעתיד. למרבה הצער, נראה שבאוקראינה לא מרוצים מהמהלכים של פייסבוק ומועמדים וגורמים רשמיים במדינה טוענים שהתגובה של החברה לאיומים ברורים היתה איטית. בין השאר, נטען, כלי האימות לפרסומות פוליטיות הופעל במדינה רק שבועיים לפני הבחירות.
"מה שהם עשו עד עכשיו שקול להתרשלות בתפקיד", אמרה לניו יורק טיימס נינה ינקוביץ', במכון קנן בוושינגטון די.סי, שמתמחה במבצעי דיסאינפורמציה רוסיים. "הם ידעו על הבחירות באוקראינה לפני שנים. אין שום סיבה שכל כך הרבה דברים יקרו ברגע האחרון".
מנהל מדיניות הסייבר בפייסבוק, נתנאל גלייכר, אמר בתגובה ששום פתרון אינו מאובטח ב-100%, במיוחד בהתמודדות עם רוסיה: "הם ימשיכו לחדש ולנסות למצוא דרכים חדשות לעקוף את האבטחה שיצרנו. אבל כל פרוטוקול אבטחה שאנחנו מיישמים מאט אותם, מכריח אותם לעבוד קשה יותר, ונותן לצוותים שלנו יותר זמן לתפוס אותם".