חוקר הוותמ"ל עבד בעבר עבור המדינה - ביהמ"ש פסל את החלטתו
ב-13 מתוך 36 מקרים של מינוי חוקר מוסמך לשמיעת התנגדויות לתוכניות הוותמ"ל, מינתה המדינה את האדריכל אדיב נקאש - שעבד עבורה בעבר; למרות ניגוד העניינים, אישר נקאש את התוכנית הגוזלת כ-1,500 דונם מהקרקעות החקלאיות של הקיבוצים אושה ורמת יוחנן; השופטת פסלה את החלטתו
בית המשפט המחוזי בחיפה, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, פסל את החלטתו של האדריכל אדיב נקאש כחוקר ההתנגדויות של תמל 1024, וקבע כי על המדינה למנות חוקר אחר להתנגדויות.
מדובר בעתירה של הקיבוצים אושה ורמת יוחנן, אשר ספגו פגיעה קשה בעקבות תמל 1024, תוכנית דיור לעיר קריית אתא על קרקעות חקלאיות המשמשות אותם לפרנסתם. שטח הקרקע 1,690 דונם, והיא ממוקמת בחלקה הדרומי של קרית אתא ומצפון לשני הקיבוצים. לפי התוכנית ייבנו על השטח האמור 4,061 יח"ד, כמו גם 500 יח"ד לדיור מוגן, בשילוב עם שטחי מסחר, תעסוקה ושטחי ציבור.
- 151 אלף תוכניות בנייה ליחידות דיור אושרו ב-2018 - מעל ליעד שקבעה הממשלה
- הותמ"ל אישרה תוכנית ענק להתחדשות עירונית בקרית גת
- החברה להגנת הטבע נגד הותמ"ל: "לקריית אתא יש תוכניות ל-140 שנה"
בדומה לתוכניות אחרות, החוק מתיר להתנגד גם לתוכניות הוותמ"ל תוך תקופה של 60 יום, כאשר בסיומה עוברות ההתנגדויות לחוקר שממונה על ידי המדינה, בוחן אותן וממליץ האם לאשר או לדחות אותן. במקרה של תמל זה, מונה כחוקר האדריכל אדיב נקש, אשר בחן את ההתנגדויות, דחה אותן והמליץ לאשר את התוכנית. בעקבות המלצתו, תמ"ל 1024 פורסמה למתן תוקף ב-31 למאי 2018.
אלא שלטענת המתנגדים אשר עתרו לבית המשפט, החוקר נקאש נגוע בניגוד עניינים חמור היות ועבד בעבר עבור מגישי התוכנית הנוכחית – רשות מקרקעי ישראל ומנהל התכנון, בתכנון פרויקטים שהניבו לו רווחי עתק. לטענת המתנגדים, נקש נבחר באופן אישי על ידי יו"ר הוותמ"ל פעם אחר פעם מבין 58 חוקרים מוסמכים לשמיעת התנגדויות הוותמ"ל בנושא של פגיעה בקרקעות חקלאיות, ואף נטען לגביו כי יש לו דעה נחרצת לגבי היעדר הצורך להגן על שטחים חקלאיים.
במהלך הדיון הסתבר כי מתוך אותה רשימה של 58 חוקרים, רק חמישה פעילים. נקאש עצמו מונה עד להגשת העתירה 13 פעמים לצורך שמיעת התנגדויות ב-13 תוכניות שונות, וזאת מתוך 36 מקרים סה"כ בהם מונה חוקר להתנגדויות. בפסק הדין נכתב כי "ניתן לומר שגם אם מדי תוכנית יש לבחור חוקר מתוך רשימה של 58 חוקרים, עדיין הסבירות שהחוקר נקאש יבחר ב-13 מקרים מתוך 36 מינויים, היא הסתברות מפתיעה. אכן לא מצאתי בנימוקי התשובה של המשיבה מדוע זה סביר".
לגבי ניגוד העניינים של נקאש, נכתב כי הוא מילא לפני המינוי לשמיעת ההתנגדויות שאלון לאיתור חשש לניגוד עניינים, ובמסגרתו הצהיר כי אינו מספק שירותים עבור יזם התוכנית (רמ"י), עורך התוכנית, או הרשות המקומית. השאלון התייחס רק לשנה האחרונה, והמתנגדים טענו כי נקאש נתן שירותים לרמ"י ולמנהל התכנון בשנים האחרונות - לרבות בהכנת תוכניות מתאר בערים אום אל פאחם וג'לג'וליה - ובמסגרת תפקידו קיבל סכומי כסף נכבדים מרמ"י.
כך למשל, עבור תוכנית המתאר של אום אל פאחם קיבל 4.78 מיליון שקל, ובהמשך זכה לתוספת של 1.3 מיליון שקל. המדינה טענה מנגד כי נקאש לא עבד עבורה כעשור, אך הממצאים מצביעים על כך שב-2016 אישרה ועדת המכרזים במנהל התכנון להתקשר עמו. כלומר, בעת שנשכר כדי לחקור את ההתנגדויות קיבל תמורה כספית מהמדינה. "כאן מדובר בהתנגשות בין אינטרס פרטי לאינטרס ציבורי. האינטרס הפרטי מוצא ביטוי בכך שהאדריכל נקאש מקבל תמורה כספית עבור שירות שהוא נותן למנהל התכנון, לגופי הממשלה, בהקשר של תוכניות מתאר שונות. עובדה זו יכולה להעלות לכדי חשש סביר שיהיה ברצון האדריכל לרצות את מעסיקיו".
בעקבות כל אלה קבעה השופטת ריבי למלשטריך-לטר כי יש למנות חוקר חדש לדיון בהתנגדויות עבור תמל 1024.
מהותמ"ל נמסר: "מינהל התכנון מייחס חשיבות עצומה לשמירה על אמון הציבור ומקפיד על התנהלות תקינה ומבוקרת. גם במקרה של מינוי חוקרים בכלל, וכך גם במינוי החוקר אדיב דאוד נקאש, נעשתה הקפדה על נהלי עבודה מחמירים כולל בסוגיות של ניגוד עניינים. יצוין כי עתירה דומה הוכרעה בפסק דין הפוך אשר קבע כי אין שום פגם בהתנהלות מינהל התכנון או האדריכל אדיב דאוד נאקש שהינו חוקר מקצועי וותיק. מינהל התכנון לומד את פסק הדין ושוקל הגשת ערעור בנושא".