נציבות תלונות הציבור: זינוק של 93% במספר הפניות המוצדקות
תלונה העוסקת באלימות משטרתית ואחרת הנוגעת למסירת מידע שגוי לצוות ההגנה ולביהמ"ש, הן שתי דוגמאות לתלונות שנבדקו ונמצאו מוצדקות לפי דו"ח העוסק במייצגי המדינה בערכאות. עוד עולה מהדו"ח: חלק נכבד מהמלצות הנציב, השופט בדימוס דוד רוזן, מהשנה שעברה - יושמו במהלך השנה החולפת
לפי דו"ח נציבות תלונות הציבור העוסק במייצגי המדינה בערכאות (הפרקליטות והמשטרה), בשנת 2018 נרשם גידול משמעותי, של 93%, במספר התלונות שנמצאו מוצדקות, כמו גם במספר ההמלצות האופרטיביות שניתנו על ידי הנציב, השופט בדימוס דוד רוזן.
כך, 79 מהתלונות בהן ניתנה החלטה במהלך שנת 2018 נמצאו מוצדקות (כ-22%), כאשר 62 מתוכן נגעו לפרקליטות, 9 נגעו לתובעים המחזיקים בהסמכה או בייפוי כוח מטעם היועמ"ש, 9 התייחסו למשטרה ותלונה אחת התייחסה ליועץ המשפטי לממשלה.
- דו"ח תלונות על השופטים: 16% מהתלונות נמצאו מוצדקות - עלייה קלה לעומת אשתקד
- זה לא תיקון, זה חורבן: הדי-9 של איילת שקד
בין התלונות שנמצאו מוצדקות: תלונה של סניגורית נגד התנהלות תחנת משטרה ומח"ש, לאחר ששוטרים תקפו את מרשיה, יוצאי העדה האתיופית, ללא כל הצדקה, ופתחו כנגדם תיקים פליליים; עשיית שימוש בהליך מעצר עד תום ההליכים כ"מנוף" להשגת הסדר טיעון; מסירת מידע שגוי להגנה ולבית המשפט וחיסוי "ראיית זהב" מההגנה; ואי שמירה על זכויות נפגעת עבירה במסגרת ניהול הליך כנגד בן זוגה לשעבר, אשר הואשם בתקיפתה.
במסגרת התלונות שהוגשו בשנה החולפת טיפלה הנציבות במגוון כשלים נקודתיים ומערכתיים בתחומי משפט שונים, ובכללם: שמירה על זכויות חשודים ונאשמים; שמירה על ניקיון כפיים וטוהר המידות של מייצגי המדינה בערכאות; ייעול עבודת הגופים המבוקרים והגברת השקיפות בפעילותם מול האזרח; הקפדה על מתן מענה מנומק לאזרח תוך זמן סביר; ייעול ממשקי עבודה בין הגופים המבוקרים לצורך טיפול יעיל בפניות הציבור; צמצום הליכים ומכשולים בירוקרטיים שהיוו חסם בפני האזרח בענייניו מול מייצגי המדינה, ועוד.
חלק נכבד מההמלצות יושמו
אחד הנתונים המעניינים ביותר בדו"ח הוא שהשנה, לראשונה, נדרש הנציב לתת המלצות לנקיטת צעדים מנהליים כנגד מייצגי מדינה אשר בהתנהלותם נפלו פגמים חמורים, כמו גם להמליץ על פתיחה בחקירה במקום בו נוכח כי הדבר נדרש.
מהדו"ח עולה כי חלק נכבד מהמלצות הנציב מהשנים 2017-2018 יושמו במהלך השנה החולפת והוטמעו בשיטות העבודה של הגופים המבוקרים (לרבות המלצות דו"ח המכון הפתולוגי). כך, בהמשך להמלצת הנציב בפני פרקליט המדינה להוציא הנחייה מערכתית שתבחן את סוגיית המשך שירותו של שוטר שהורשע בבית משפט או בהליך משמעתי בעבירת שיבוש מהלכי משפט, הודיעה הפרקליטות על תמיכתה בהמלצה זו והעברתה למפכ"ל משטרת ישראל.
בעקבות המלצת הנציב לתקן ולחדד את הנחיות פרקליט המדינה בכל הנוגע לחקירה ולהעמדה לדין בעבירות מין בהיעדר שיתוף פעולה מצד נפגע העבירה, הודיעה הפרקליטות כי בימים אלה הופצה טיוטת הנחיה סופית, שעתידה בקרוב להפוך לנוהל מחייב, אשר יש בו כדי לאמץ את המלצת הנציב בעניין זה; ובעקבות המלצת הנציב להורות על הפסקת נוהל פסול שהשתרש בקרב טועני מעצרים ואשר הוביל להחזקת חשודים במעצר לא חוקי, הודיע ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרת ישראל כי הופצה הנחייה לכלל גורמי החקירות בארץ, המדגישה את הוראות הדין בעניין זה ואת החשיבות על הקפדתן.
שרת המשפטים איילת שקד מסרה כי "בידי אנשי הפרקליטות, ויתר גופי התביעה מטעם המדינה, מרוכז כוח אדיר. משום כך עבודת נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות היא קריטית כדי לשפר ביצועים ולהגדיל את אמון הציבור במערכת".
נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן: "אמון הציבור ותודעתו הינם אבני שתייה ושאיבה בבסיס עבודתה של הנציבות, שמכוחם יכולה היא לפעול, לשנות ולהשפיע. חשוב על כן, לעשות כל על מנת להגביר את מודעות הציבור לסמכויות הנציבות ולהעמיק את היכרותו עם פועלה ותרומתה. ככל שתגדל מודעות הציבור לעשייתה הטובה של הנציבות, כך יהיה בכוחה של הנציבות לבצע מלאכתה נאמנה, תוך שמירה על זכויות האזרח וטיפול בכשלים ובליקויים, נקודתיים ורוחביים, המחייבים תיקון ושיפור בכלל הגופים המבוקרים, במטרה להביא לביצור מעמד מערכת המשפט בישראל".