תלונות על אמזון: מונעת מסוחרים לפרסם באתר שלה
ענקית הקמעונאות המקוונת החלה למנוע מסוחרים ומותגים לפרסם מוצרים שלא מייצרים עבורה רווח. הצעד המדובר פוגע במחצית מכל המותגים והסוחרים שעובדים כיום ישירות עם אמזון
- אושרה התוכנית להקמת המטה השני של אמזון בצפון וירג'יניה
- פירוק אינו פיתרון קסם: איך נכון להגביל את ענקיות הטכנולוגיה?
- בריטניה: פייסבוק, גוגל ואמזון מזיקות לחדשנות ויש להגביל אותן
החמרת החוקים משקפת מאמץ נרחב יותר לייצר רווחים מעסק שמאז ומתמיד היה בעל שולי רווח נמוכים. ברבעון האחרון, דיווחה אמזון על רווח נקי של 3 מיליארד דולר, הגבוה ביותר בהיסטוריה של החברה, ואילו הרווח לשנה כולה הוכפל פי 3 ל-10 מיליארד דולר. אך רובו התבסס עדיין על רווחי שירות מחשוב הענן שלה AWS. המהלך הוא דוגמה כיצד אמזון מגבירה את מאמציה להוכיח לוול סטריט כי ביכולה לייצר רווחים מפעילות המסחר המקוון.
אמזון מרחיבה את השליטה שלה על הפלטפורמה, ומפעילה לחץ על המותגים להוריד מחירים כדי שיוכלו לפרסם. סוחרי צד שלישי, שמייצגים מעל מחצית המוצרים הנמכרים באמזון, לא יושפעו מהמהלך, שכן באמזון מסתכלים על קידומי המכירות של הסוחרים שעובדים דרכה. דובר מטעם אמזון אמר בתגובה כי החברה עושה מה שקמעונאים עושים כבר עשורים. "אמזון תחליט אילו מוצרים לשווק ולקדם בחנות שלנו בהתבסס על מגוון של גורמים, כמו רלוונטיות, זמינות רווחיות וגורמים אחרים", מסר.
אולם בכל הקשור לפרסום אמזון צריכה להיזהר לא להעניש את אחד מהעסקים הרווחיים ביותר שלה. בשנה שעברה, ההכנסות מפרסום הוכפלו ל-10.1 מיליארד דולר, והם צפויים לזנק ב-50% נוספים השנה, כך לפי נתוני eMarketer. יצרני מוצרי אלקטרוניקה, מותגי בגדים ויצרני מוצרים לבית, מוציאים סכומים גבוהים כדי שהמוצרים שלהם יוצגו בהבלטה בעת שהקונים עורכים חיפוש באתר. בחברת השירותים הפיננסים פיפר ג'פרי מעריכים כי עסקי הפרסום ייצרו הכנסה תפעולית של 16 מיליארד דולר עד 2021, ויהפכו למקור הרווחיות העיקרי של החברה, תוך עקיפת AWS.
מבחינת הסוחרים, השעיית הפרסום מהווה סיבה נוספת לתסכול מאמזון, שמחזיקה בכוח רב ומשנה את מדיניותה לעיתים קרובות. אחד החששות העיקריים הוא שהמדיניות תוביל לניגוד אינטרסים עבור החברה. בניגוד לגוגל או פייסבוק, ששולטות בתחום הפרסום הדיגיטלי, אמזון משתמשת בפרסום כדי להגביר את המכירות באתר שלה, כך שפלטפורמת הפרסום אינה מכירה פומבית פתוחה המונעת מכוחות השוק כמו בגוגל למשל. ואולם, התנהלות זו עלולה לעמוד במרכז חקירות גופי רגולציה, בעיקר באירופה וארה"ב, שכן פוליטיקאים החלו לפעול או להעלות טענות נגד האופן שבו ענקיות הטכנולוגיה מנהלות את העסקים שלהן.