מכת נונצ'אקה: איך האלבום החדש של צ'אקה קאן?
אגדת ה-Fאנק נגמלה ממשככי כאבים, עברה לטבעונות וחזרה עם אלבום דאנס שמפספס את גדולתה
צ’אקה קאן כבר בת 65 ועדיין עסוקה מאוד. מלכת הF-אנק, שזכתה בעשרה פרסי גראמי, ונחשבת אגדה בעולם המוזיקה השחורה, משתתפת בימים אלו באוסף קאברים לג’וני מיטשל, המבוגרת ממנה בעשור ומוציאה אלבום חדש בשם "Hello Happiness", הראשון שלה זה 12 שנה.
- רואים את היער: הקסם המוזיקלי של Forestt
- אחות ראשית: סולאנז' נואלס היא מזמן לא רק "אחותה הקטנה של ביונסה"
- אמא גיטרה: אגדת הרוק ג'ואן ג'ט
קאן החלה את דרכה כסולנית להקת ה-Fאנק רופוס בראשית הסבנטיז, ופריצת הסולו הגדולה שלה הגיעה בסוף אותו העשור עם שיר הפרסומות האולטימטיבי “I’m Every Woman”, ובמהלך שנות השמונים היא הוציאה עוד שני להיטי ענק: “Ain’t Nobody” (עם רופוס) ו־”I Feel For You” שכתב לה פרינס וכלל סולו מפוחית של סטיבי וונדר, ראפ של גרנדמאסטר מלי מל וקליפ ברייקדאנס אופנתי.
מבחינה אישית ”Hello Happiness” מסמן פאזה חדשה וטובה יותר בחייה של קאן. בצעירותה היא היתה מכורה לקוקאין, הרואין ואלכוהול, ובשנים האחרונות למשככי כאבים, שאותם קיבלה בעקבות ניתוח החלפת ברך. אחרי שחברה הטוב פרינס מת ב־2016 היא החליטה להיכנס למוסד גמילה. “אני אולי בחיים בזכות זה שהוא מת”, אמרה לאחרונה ל”גרדיאן”. כיום היא טבעונית ומגדלת את הנכדה שלה, שעליה קיבלה משמורת מלאה מכיוון שבנה ובת זוגו מכורים לסמים.
אחרי שהתאוששה ממותו של פרינס והתנקתה, קאן נכנסה לאולפן להקליט אלבום חדש. “דיג’יים השמיעו אותי במועדונים מאז תחילת הקריירה שלי”, היא אמרה ל”בילבורד”, “אבל זאת הפעם הראשונה שנכנסתי לאולפן במטרה לעבוד עם אנשי דאנס המייצרים מוזיקת דאנס”. ואכן היא נכנסה לאולפן עם המפיק הבריטי סוויץ’ (חבר לשעבר במייג’ור לייזר) ושרה רובה. ל”גרדיאן” היא אמרה שמפיקי האלבום הצעירים “הבהירו שהם לא היו צריכים לחפש אותי בגוגל”. אבל עד כמה שהיא, או הם, היו רוצים לדמיין שהאלבום החדש הוא המשך טבעי וישיר למוזיקה שהיא עשתה עד כה, זה לא המצב. משהו פה נשמע מודבק.
הסינגל הראשון מהאלבום, “Like Sugar” - קטע Fאנק עם ביט מודרני וגרוב אלסטי - נשמע כמו שארית מימי הביג־ביט של סוף הניינטיז, והקליפ שלו עושה רטרו לסבנטיז ולניינטיז בעת ובעונה אחת. שיר הנושא הוא להיט דיסקו־האוס עם קליפ מלא בזונות, שוטרים ובעלים בוגדים שמתרחש בסבנטיז. וגם כל יתר האלבום נשמע כמו דאנס בריטי עם נגיעות רטרו מרגיזות. רוב הזמן קולה האדיר של צ’אקה נשמע יותר כמו סימפול מאשר כמו חלק אורגני מהשיר. אין ספק שכלים חיים מיטיבים איתה הרבה יותר מאשר האלקטרוניקה הזו שנשמעת די זולה. “Hello Happiness” לא נשמע כמו אלבום של צ’אקה קאן, אלא כמו אלבום של איזה מפיק בריטי אופנתי, שאיכשהו התמזל מזלו שצ’אקה הגדולה תרמה לו את קולה.