מנהלות משאבי אנוש מסבירות: כך תגרמו לנו לצוד דווקא אתכם
בעולם שבו הרבה מתהליך הגיוס לעבודה מתרחש ברשתות החברתיות והמקצועיות - אלה הם הדברים שמועמדים יכולים לעשות על מנת לבלוט מעל האחרים, גם אם הם לא ממש מחפשים עבודה כרגע
- פערים עצומים: ציפיות השכר של עובדי ההייטק מול המציאות
- מבט מבפנים: כך צדים טאלנטים בעמק הסיליקון
- סטנד-אפ, ערבי דייטים ותחתיות בירה מעוצבות - הדרכים היצירתיות לגיוס עובדי הייטק
הסיכוי להתקבל לעבודה באמצעות שליחת קורות חיים בלבד במענה למודעת דרושים הוא קטן מאוד. בעולם שבו הרבה מתהליך הגיוס מתרחש ברשתות החברתיות והמקצועיות, שאלנו מנהלות משאבי אנוש מה הן מחפשות וכיצד יכולים מועמדים לבלוט מעל האחרים כדי שהן ירצו 'לצוד' דווקא אותם.
1. שימו לב למילות המפתח
"ביצירת פרופיל לינקדאין עדכני חשוב לשים לב למספר אלמנטים שנראים שוליים אך הם בעלי השפעה מכרעת על שיעורי ההגעה לפרופיל והפניה למועמד", אומרת מאיה חמי, מנהלת גיוס בחברת ההייטק אפלייד מטיריאלס ישראל המעסיקה כ- 1,450 עובדים:
• התמונה – צריכה להיות עדכנית מכבדת ומקצועית. "התמונה מהטיול האחרון בתאילנד עם קוקטייל ובגד ים זה פחות רלוונטי".
• מילות מפתח – מגייסים מגיעים לפרופילים דרך הגדרת קריטריוני חיפוש המקושרים למשרה המבוקשת, ככל שהפרופיל יהיה מפורט יותר ויכלול ניסיון מקצועי עם שמות של חברות, טכנולוגיות, מערכות ו"באזוורדס" טכנולוגיים עדכניים יש סיכוי גבוה יותר לפרופיל לעלות ב"חכה" של המגייס.
• המלצות וקידומים - היכולת לקבל חוות דעת על מועמד פוטנציאלי עוד לפני תחילת הליך הגיוס היא יקרה מפז ומעידה על מקצועיות ורצינות. על כן, בקשו ותנו המלצות.
• כגודל הרשת גודל ההזדמנויות – עקבו אחרי חברות, אנשים ותחומי עניין בהם אתם רוצים להיות. הצטרפו לקבוצות מקצועיות ועקבו אחר התרחשויות בתעשייה. צרו “job alerts” אשר יסמנו לכם מתי נפתחת משרה בתחום שהגדרתם כתחום העניין שלכם ובעיקר, היו פעילים. בנוסף, אל תתביישו והתחברו למגייסים.
2. ציינו הישגים מקצועיים ואישיים
"מעבר לכתיבה עניינית וממוקדת רצוי גם לציין את הפרופיל התעסוקתי בראש עמוד הלינקדאין", אומרת טלי גרשוני, מנהלת גיוס ומשאבי אנוש של מימון ישיר. היא מציעה לציין פרויקט או הישג משמעותי לנזקף לזכות המועמד, לציין תוצרים של אותו הישג – איכותיים וכמותיים לדוגמא: "העלאת מכירות ב-%X" או "הובלת פרוייקט מערכתי".
גם הישגים בחיים האישיים הם רלוונטיים לציון בקורות החיים: "הצטיינות בתואר, זכייה מסוימת , עשויה להעיד על אותו אדם ולייצר לו יתרון יחסי", היא אומרת.
3. הציגו איכויות של מצליחנים
"אני מחפשת את האנשים שיביאו ערך מוסף לארגון ולכן, מעניין אותי לזהות פרטים המעידים על איכויות של מצליחנים, אנשים שהישגיהם המקצועיים והאישיים בולטים על פני מתחריהם. במיוחד ימשכו את תשומת ליבי קורות חיים של מועמדים המגיעים עם רקע של הצטיינות מקצועית או אישיותית, כאלו שזכו להוקרה על פועלם", אומרת נגה גלוברמן, מנהלת גיוס, לומניס ישראל.
4. הדגימו יכולת ללמוד ולהשתנות
בעולם דינמי שמשתנה כל הזמן, אנשים סקרנים עם יד על הדופק ובעלי יכולות לימוד ואדפטציה לשינויים הם אלו שיבלטו על פני אחרים. בהקשר זה יבלטו המועמדים שניסיון חייהם מגוון, שהתנסו בחוויות מעצבות מרחבי הגלובוס, אנשים שמסלול הקריירה שלהם מעיד על שאפתנות וצמיחה, מסבירה גלוברמן.
"בעוד מרבית האנשים מרגישים כי חייהם האישיים אינם רלוונטיים לקורות החיים, תחומי עניין כגון כתיבת בלוג, התנדבות וכדומה מאפשרים הצצה לאישיותם ומשאירים אותם בתודעה. אסייג ואומר שפרטים מעין אלו צריכים להופיע בצורה מתומצתת וניתן להפנות בפרופיל הלינקדאין לבלוג מקצועי רלוונטי, במידה שיש", היא אומרת.
את האיכויות האלה מומלץ להציג גם בצורה של המלצות ממנהלים שלכם בפרופיל הלינקדאין האישי וכן יש להתאים את קורות החיים לארגון ולתפקיד הספציפי שאליו מגישים מועמדות. "מועמדים שניתן להסיק מקורות חייהם כי הם מצטיינים, יצירתיים ושאפתניים, מפגינים מוטיבציה לעבודה בשילוב יכולות למידה יצליחו לבלוט מעל כולם".
5. צרו מסר אחיד - מהו הייתרון היחסי שלכם
"מועמד טוב הוא מועמד שמבין מהם הכישורים, היכולות והחוזקות שלו. חשוב למקד את אלו לכדי מסר אחיד שהוא למעשה היתרון היחסי שלו. מועמדים צריכים להתמקד בלמידה שעשו ואיך תרגמו אותה להישגים ולצמיחה בכל תפקיד – נרצה לראות מועמדים סקרנים שדוחפים ללמידה והשקעה מתמדת", אומרת דלית דהן – סגנית נשיא למשאבי אנוש וטכנולוגיות מידע בטאואר ג'אז. הדברים הללו צרכים להיות מצוינים בבולטות ביחס לשאר המלל בעמוד הלינקדאין.
6. התאימו את התוכן לאלגוריתם ולפלטפורמות השונות
"יש לזכור שמרבית החברות נעזרות במערכת גיוס חכמה וברשתות חברתיות מקצועיות לטובת איתור מועמדים פוטנציאליים, ולכן עליכם להתבלט לא רק מול מגייסים אלא גם מול אלגוריתם של מערכות ממוחשבות מכאן שמומלץ להשתמש בכמה שיותר Buzzwords בתיאור תפקידכם", אומרת גל רובינשטיין, Talent Acquisition Specialist ב- NESS. כמו כן, פרופיל הלינקדאין שלכם מאפשר לכם להציג את עצמכם באמצעות Headline - כותרת שמופיעה בראש הפרופיל, בנוסף לניסיון המקצועי שפירטתם, חישבו על כותרת שתתאר מי אתם בצורה יצירתית ומושכת את העין.
המלצה נוספת היא להכיר את הפלטפורמה – כל פלטפורמה והחוקים שלה. למדו את האפשרויות שכל רשת חברתית-מקצועית מציעה לכם, והיצמדו לפורמט שלה. "בלינקדאין, למשל, תוכלו להוסיף מידע לגבי פרויקטים בהם הייתם מעורבים, כולל קישור לעבודות שביצעתם. בקורות החיים, תוכלו להוסיף קישורים לכל המקומות בהם אתם נמצאים ברשת, שיוכלו לתת למגייסים תמונה מלאה לגבי העבודה שלכם בפועל. על מנת להבליט את הערך המוסף האישי שלכם, כדאי להוסיף לפרופיל הלינקדאין מידע על פעילויות מחוץ לעבודה השוטפת, כגון פרויקט שלקחתם בו חלק; התנדבויות; פודקאסט שבו השתתפתם או מאמרים טכנולוגיים. בנוסף, לינקדאין מאפשרת להוסיף פתיח אישי (Summary), בו תוכלו לכתוב כמה מילים שישקפו למגייסים מי אתם מעבר ל- Buzzwords המסורתיים.
7. אל תתביישו לעשות 'name dropping'
"בחיפוש עו"ד אנו שמים דגש על עובדים שיידעו לייעץ ללקוחות הפירמה, ביניהם לקוחות גלובאליים, מעבר לפן המשפטי גרידא. לכן, בחיפוש אנו בוחנים מועמדים עם הישגים בולטים ויכולת התמודדות בעולמות הטכנולוגיה, ההייטק, הפיננסים, Digital Finance, שוק ההון וכו'. כדאי למועמדים לציין בפרופיל הלינקדאין ובקורות החיים שמות של חברות חדשניות, בדגש על חברות בינלאומיות, שעמם עבדו בעבר. לעיתים, קיימת חפיפה בין חברות איתם עבדו המועמדים לבין לקוחות הפירמה - מה שעשוי להוות יתרון משמעותי. כמו כן, רצוי שהמועמדים יבליטו את היתרונות היחסיים שלהם, למשל, עורכי דין ששפת האם הינה אנגלית או שפה זרה. בנוסף, הבנת השוק הגלובאלי מהווה יתרון ולכן, אם עבדתם עם סין למשל, ציינו זאת, גם אם למדתם במוסד אקדמאי מוכר בחו"ל הדבר יהווה יתרון", אומרת דנה רוקח, סמנכ"לית משאבי אנוש בפירמת עו"ד שבלת ושות'.
8. התאימו את הטייטלים בקורות החיים למשרה הרצויה
כדאי שגם הטייטלים בקורות החיים של בעל החשבון יהיו מכוונים למשרה הרצויה, כלומר כאלו שמצביעים לתפקיד העתידי הרצוי. אם ישנו רצון לשנות כיוון בקריירה, לתחום דומה, חשוב מאוד להדגיש את הניסיון המקצועי הרלוונטי בתחום זה, להרחיב עליו עד כמה שאפשר ולפרט את ההישגים שמשרתים את התפקיד הרצוי. כמו כן, חשוב להדגיש את הניסיון שלך לפני המשרה העתידית שאליה מכוונים. אין טעם לפרט ארוכות על תפקיד גם אם הוא היה משמעותי במידה והוא כלל לא רלוונטי למשרה אליה מכוונים, זה יוצר בלבול בעיני המגייסים. בהמשך לכך חשוב לשים לב לא לתת יותר מידי דגש לתפקידים מאוד ישנים, מתחילת הקריירה אלא להדגיש את ההתקדמות במהלך השנים", אומרת הילה קצב, מנהלת משאבי אנוש מרכז הפיתוח במוטורולה.
בנוסף, היא ממליצה להתחבר להרבה אנשים מהתחום שבו אתם עוסקים או רוצים לעסוק בו, כדי שיכירו אתכם על מנת שהנטוורקינג יהיה יעיל. "חשוב לעקוב אחרי חברות רלוונטיות שהייתם רוצים לעבוד בהן. חשוב להרגיש בטחון להתחבר לאנשים בכירים, לחברות מובילות בלי חשש, הם חלק משמעותי מייעול מהנטוורקינג שלכם. כמו כן, חשוב מאוד שגם התוכן בדומה לקורות החיים יהיה כזה שמתאים למשרה שמחפשים, כלומר מאותו עולם תוכן, אם זה פוסטים אישיים או שיתוף של מאמרים או כתבות".