$
בארץ

דו"ח המבקר

הרכבת מציגה: מספר האיחורים והביטולים זינק, הצפיפות בקרונות תימשך לפחות עד 2040

דו"ח המבקר חושף את מצבה הגרוע של רכבת ישראל: "ההנהלה ומשרד התחבורה פיספסו את תחזיות מספר הנוסעים ב-25%, מה שפגע בטיב השירות, וגרם לאיחורים ולצפיפות"; הקמת המסילה הרביעית באיילון נמרחה על פני יותר מ-15 שנה

ליאור גוטמן 16:0013.03.19

לא צריך את דו"ח מבקר המדינה כדי לספר לציבור מה מצב הרכבת: מדובר בגוף שמתנהל בשנים האחרונות תחת מחסור בציוד, שירות לקוחות מלא בתלונות ובחודשים האחרונים תחת סכסוכי עבודה קשים ומחסור בהנהלה יציבה.

ולמרות זאת, דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם היום (ד') חושף עד כמה מצב החברה גרוע, ועד כמה הטיפול של הממשלה הבאה בחברה הזו חייב להיות שורשי ומקיף. כך למשל, מבקר המדינה יוסף שפירא מצא שהתחזיות של מנהלי הרכבת כמו גם משרד התחבורה לגבי מספר הנוסעים - היו נמוכות בעשרות אחוזים.

 

"תחזיות של מספר הנוסעים ברכבת בשנים 2017-2013 היו נמוכות ממספר נוסעי הרכבת בפועל. שיעור הטעות בחיזוי הביקוש לשנת 2017 הגיע לכ-25%. הטעויות הקשו על התארגנות הרכבת להסעת הנוסעים ופגעו בטיב השירות, חל גידול בצפיפות בקרונות ובמספר האיחורים".

 

מבקר המדינה יוסף שפירא מבקר המדינה יוסף שפירא צילום: אלכס קולומויסקי

 

ומה קורה כשמישהו קולט את גודל הפער? לפי שפירא "בדצמבר 2015 העריכה חברת הרכבת כי נדרשת רכישה של 168 קרונות דו קומתיים חדשים - 61 מהם באופן מיידי. חברת הרכבת רכשה במרץ 2016, באישור משרד התחבורה והחשכ"ל, 60 קרונות, ובשנים 2017-2016 הזמינה 81 קרונות נוספים.

 

"רכישות אלו בוצעו בהליך חירום, שהצריך פטורים והתקשרויות בהליכים לא תחרותיים. כמו כן, הקרונות שהתקבלו היו בתצורה טכנית של קרונות ישנים שנרכשו בשנים 2006-2002 , אף שהוכנסו בהם כמה שינויים, ופיצול ההזמנות עיכב את מועד האספקה ופגע בשירות לנוסעים".

 

לעניין זה המבקר מזכיר את חשיפת "כלכליסט" מדצמבר האחרון לפיה מנכ"ל הרכבת היוצא שחר איילון נקלע למצוקת ציוד, מה שגרם לו להזמין קרונות מבלי לקבל אישורים ומבלי לדווח על המהלך לבורסה.

 

 

 

 

עוד מצא המבקר שבנייתה של מסילת הרכבת הרביעית לאורך איילון, שמהווה צוואר בקבוק עיקרי במרכז המדינה, נמרחה על פני יותר מעשור וחצי. "הליכי התכנון של הפרויקט, המוגדר כפרויקט תשתית לאומי, הושלמו רק ב-2018 , אף על פי שכבר ב-2002 הוחלט עליו ולמרות קביעת הממשלה ב- 2010 שהתכנון יסתיים בתוך 16 חודשים.

 

"דחיית השלמת הקמת המסילה הרביעית לרבעון האחרון של 2026, פוגעת באפשרות להגדיל את הקיבולת בציר ובאופן זה לשפר את השירות", אומר המבקר. לעניין זה אפשר להוסיף את הקביעה שמערכת האיתות החדשה של הרכבת, שמווסתת את הקרונות, תופעל באיחור של שנתיים.

 

רכבת ישראל רכבת ישראל צילום: שאול גולן

 

כל הממצאים הללו מביאים את שפירא למסקנה מטרידה: למרות שמספר הנוסעים ברכבת עלה בשנים 2015-2017 בכ-22%, ולמרות שמספר הרכבות היומיות עלה בשיעור דומה, "מספר האיחורים של הרכבות (יותר מ-6 דקות) בשעות השיא עלה בשנים אלו בכ-44%, ומספר האיחורים בשעות השפל עלה בכ-35%, כאשר מספר ביטולי הרכבות גדל בכ-473%".

 

השורה התחתונה: העתיד נראה קודר מתמיד כאשר "שיעורי התפוסה הגבוהים בקווים אלו, שחלקם ארוכים, עלולים להביא לכך שנוסעים ייאלצו לעמוד בנסיעות ממושכות ולעיתים כלל לא יוכלו לעלות לרכבת, וכן לפגוע בבטיחות הנוסעים", עם תחזית מבהילה ש"הרכבת העריכה כי גם ב-2040 יהיה שיעור הצפיפות בשעות השיא גבוה בכשליש מקווי הרכבת המתוכננים", מה שמוביל למסקנה שאולי הכל אבוד.

 

לפי שפירא, "גם פעולות חברת הרכבת, משרד התחבורה ומשרד האוצר להגדלת כמות הציוד הנייד בטווח זמנים קצר לא ימנעו בשנים הקרובות פגיעה ניכרת בשירות, ובפרט צפיפות גדולה בקווים רבים בשעות השיא".

 

עוד מצא המבקר חוסר הערכות בהסעת אופניים, חוסר עדכון בנוגע לחניונים בסביבת הרכבת, חוסר כדאיות כלכלית בהפעלת קו דימונה (עם 7 נוסעים בלבד בחלק מהנסיעות) ובעיקר התחושה שאין גורם מתכלל בכל העסק.

 

ממשרד התחבורה לא הגיבו לפרק הרכבת בדו"ח המבקר. מהרכבת מסרו שהם "ילמדו את דו"ח מבקר המדינה ביסודיות, ותפעל יחד עם הגורמים הרלוונטים למימוש ההמלצות הנדרשות, ככל שניתן".  
בטל שלח
    לכל התגובות
    x